Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweetal problemen waar ik niet uit kom.  (gelezen 1068 keer)

TheCowboy

  • Gast
tweetal problemen waar ik niet uit kom.
« Gepost op: 2009/01/16, 14:52:38 »
o.k. ben nu al een tijdje aan het klooien met nu 2 X een pc met ubuntu 8.10.

PC A : heeft een Epson printer er aan hangen.
PC B : heeft een externe HD.

nu wil ik zoals je kunt begrijpen vanaf PC A met de Externe HD op PC B kunnen werken, en van PC B kunnen printen op de EXT HD op PC A.

Ik heb wel het een en ander aan documentatie kunnen vinden maar deze wijkt af van het gene dat ik tegen kom. ik vermoed dat dat om versie 8.6 gaat.

ook met samba ben ik verder aan het klooien geweest, alleen lukt het daar ook niet zo mee.

PC A: heeft ook nog dual-boot XP. en daarmee lukte het op de zelfde config op PC B: wel.

wie kan mij op weg helpen...

TheCowboy

  • Gast
Re: tweetal problemen waar ik niet uit kom.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 15:33:55 »
goed.

na nog een poging wagen is het probleem met printen nu opgelost.

nu nog het probleem om een gedeelde share te gebruiken.

wat mij trouwens opvalt is dat als ik locaties/netwerk open dat ik alleen een icoon windows netwerk tegenkom op PC B. en op PC A nog de A-Desktop er bij... dus in ieder geval niet de B-Desktop.


Re: tweetal problemen waar ik niet uit kom.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 16:27:53 »
Als je Samba installeert krijg je dat Windows net werk te zien, volgens mij. Voor het delen tussen Ubuntu PC's gebruik je het beste NFS. Ik ben niet zo'n expert in netwerken. Dus even zoeken op het forum. Of er moet zich nog iemand melden die je het wel kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: tweetal problemen waar ik niet uit kom.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 18:14:19 »
Zelf ben ik fan van ssh en sshfs. Zo veelzijdig. ssh geeft je een volledige bash shell waarmee je de andere computer volledig controleert - met de commandolijn welliswaar. Als je wil, kan je ook grafische toepassingen op afstand starten ("X-forwarding"), maar dat kan traag worden.

Van elke server waar je ssh toegang hebt, kan je het bestandssysteem ook mounten. Dat kan eenvoudig met nautilus (File - Connect to server - sftp), maar je kan ook via de commandolijn met sshfs. Ook bij die laatste mogelijkheid is de mount vanuit nautilus bruikbaar als een gewone directory. Via de commandolijn kan je ook rechtstreeks met scp ("secure copy") bestanden kopiëren. Zoals gewoonlijk in Linux: "there are many ways to skin a cat".

ssh is superveilig - het is net daarvoor gemaakt.