Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webcam donker beeld  (gelezen 5447 keer)

Offline Tom4

  • Lid
Webcam donker beeld
« Gepost op: 2008/01/05, 03:36:40 »
goedenacht (kan de slaap niet vatten)

Ik heb nog maar is geprobeerd men webcam aan de praat te krijgen , want (over)morgen heb ik hem nodig.

Eerst gaf de cam gewoon 1 zwart beeld. Daarna heb ik de drivers geinstalleerd van Michael Xhaard.
Ik kreeg beeld deze keer..Maar erg donker, men gezicht was amper zichtbaar, plaatsen waar een licht scheen zag je dan wel weer redelijk goed.


tom@Scenic:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 003: ID 0c45:602c Microdia Clas Ohlson TWC-30XOP WebCam
Bus 001 Device 002: ID 058f:9254 Alcor Micro Corp. Hub
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
zou iemand me kunnen helpen ? Anders moet ik een nieuwe kopen . (Welke webcams werken goed met ubuntu ?)

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Webcam donker beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 09:32:17 »
Ik denk niet dat het alleen aan de webcam ligt, Ik heb hier een goedkoop q-tec dingetje en na weken liggen prutsen met camorama (Beeld was te donker, te klein, dan weer groen beeld, dan weer rood beeld:(  )
Daarna Cheese (Staat in de repo´s) geinstalleerd en zonder ook maar 1 instelling te veranderen het perfecte beeld (Nouja!! perfect!! Goed genoeg ;) )


Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Tom4

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 14:19:12 »
het is eigenlijk bedoeld voor in aMSN te gebruiken dus niet gewoon voor foto's te maken ;)
Maar ik heb het opgelost !

dit heb ik gedaan (dankjewel engelse ubuntu forums) :

1) in terminal : sudo gedit /etc/modprobe.d/options

2) Voeg een nieuwe lijn toe in het venster dat nu is verschenen : options gspca gamma=5
Je kan ook 6 proberen , maar bij redelijk wat webcams geeft dit dan een verstoord beeld .5 zal bij de meeste werken.

3)Sla het bestand op

4)Daarna moet je de module herladen :
sudo rmmod gspca
sudo modprobe gspca

en normaal gezien moet je webcam dan geen donker beeld meer geven, bij mij werkte het in ieder geval.

Offline Dirk Tas

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 18:51:48 »
Citaat van: batelje
het is eigenlijk bedoeld voor in aMSN te gebruiken dus niet gewoon voor foto's te maken ;)
Maar ik heb het opgelost !

dit heb ik gedaan (dankjewel engelse ubuntu forums) :

1) in terminal : sudo gedit /etc/modprobe.d/options

2) Voeg een nieuwe lijn toe in het venster dat nu is verschenen : options gspca gamma=5
Je kan ook 6 proberen , maar bij redelijk wat webcams geeft dit dan een verstoord beeld .5 zal bij de meeste werken.

3)Sla het bestand op

4)Daarna moet je de module herladen :
sudo rmmod gspca
sudo modprobe gspca

en normaal gezien moet je webcam dan geen donker beeld meer geven, bij mij werkte het in ieder geval.
Bedankt voor de info !!
Ubuntu User #14670

Offline Tom4

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/15, 21:06:19 »
nieuwe installatie , probeerde dit opnieuw te doen zodat ook mijn webcm zou werken op deze installatie (aparte schijf)
maar dit gebeurde :
tom@Scenic:~$ sudo gedit /etc/modprobe.d/options
sudo: gedit: command not found
iemand die kan helpen ?

Offline Tom4

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/15, 21:10:20 »
Laat maar , ik moest blijkbaar gedit installeren , wat ik niet wist ;)

groeten

Offline Jenske

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/15, 21:21:59 »
Citaat van: batelje
(...) Ik kreeg beeld deze keer..Maar erg donker, men gezicht was amper zichtbaar, plaatsen waar een licht scheen zag je dan wel weer redelijk goed.
Om een webcam te gebruiken --althans: voor degene die ik ken-- heb je echt voldoende licht nodig. Je moet dus een bureaulamp naar je gezicht richten. 't Is zoiets als in een filmstudio; omdat je opneemt aan (ongeveer) 12
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Tom4

  • Lid
Webcam donker beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/15, 21:33:23 »
yep verlichting is idd ng zeker nodig. de oplossing heeft veel geholpen, maar toch moet men bureaulamp nog zeker dicht genoeg staan.

Maareuh toch bedankt voor de tip !