Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: diverse problemen  (gelezen 4127 keer)

Offline sidius

  • Lid
diverse problemen
« Gepost op: 2011/04/04, 09:16:49 »
ik moet een oudere kernel laden, bij een nieuwe kernel wordt de muis erg traag, het systeem draait dan voor geen cent meer, het lijkt er op dat de vga driver systeem tijd vreet. Ik krijg het ook niet voor elkaar dat ik de helderheid van het scherm kan regelen. Mijn netwerk valt met een nieuwe kernel ook vaak uit, bij de oude niet. Waarom werkt een oude kernel beter als een nieuwe?


Offline koos4401

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/04, 10:23:53 »
Citaat
...vga driver systeem tijd vreet...
Ik denk dat je CPU-tijd bedoelt?

Oorzaak weet ik niet, maar de "proces-vreter" kan je vinden door in de terminaltop in te voeren. Eventueel het resultaat posten als je er zelf niet uitkomt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: diverse problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/04, 10:30:03 »
ik moet een oudere kernel laden, bij een nieuwe kernel wordt de muis erg traag, het systeem draait dan voor geen cent meer, het lijkt er op dat de vga driver systeem tijd vreet. Ik krijg het ook niet voor elkaar dat ik de helderheid van het scherm kan regelen. Mijn netwerk valt met een nieuwe kernel ook vaak uit, bij de oude niet. Waarom werkt een oude kernel beter als een nieuwe?
Goede vraag, ik heb hier bij tijd en wijle ook last van. Ik sla ook wel eens een kernel over. Mijn inziens probeert men de kernel steeds beter te maken, dat hierbij wel eens een bug zit kan haast niet anders. Bij een volgende zal de bug opgelost zijn en heb je weer een goed draaiende kernel. Mijn advies wacht gewoon de volgende kernel af of als je kennis van het Engels goed is meld de bug.
En verder, heb je een onboard VGA kaart en krap geheugen? Kijk eens of met wat extra geheugen de resultaten beter zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 11:04:04 »
het probleem is eigenlijk dat elke kernel na die update niet werkt,
ik heb nog de 1104 beta van ubuntu geprobeerd maar die geeft hetzelfde probleem.
kijk met een oudere kernel is mij geen probleem, maar als het nooit opgelost wordt wel.
en wat ik ook heel erg naar vindt is dat ik mijn backlight niet geregeld krijg.

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 11:05:01 »
Citaat
...vga driver systeem tijd vreet...
Ik denk dat je CPU-tijd bedoelt?

Oorzaak weet ik niet, maar de "proces-vreter" kan je vinden door in de terminaltop in te voeren. Eventueel het resultaat posten als je er zelf niet uitkomt.
ik weet het
had ik al eens gedaan en toen bleek het in de vga driver te liggen.
Het rare is dat intel open source drivers maakt
en dan nog zon error er in

Re: diverse problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 17:08:41 »
De Intel chips/grafische kaarten zijn behoorlijke lastpakken, wat dat betreft kan je beter een Nvidia of ATI kaartje aanschaffen. De 3 D ondersteuning van Intel is abominabel.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: diverse problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/09, 12:43:13 »
De Intel chips/grafische kaarten zijn behoorlijke lastpakken, wat dat betreft kan je beter een Nvidia of ATI kaartje aanschaffen. De 3 D ondersteuning van Intel is abominabel.

Ik heb de 2.6.39 kernel geprobeerd met Intel integrated graphics en die doet het wel aardig. Framerate shoot door het gebruik van die kernel met 45% omhoog t.o.v. de 2.6.38 kernel.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: diverse problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/09, 16:23:01 »
Maar je kan wel bijv. Compiz draaien? Tot nu toe ben ik alleen maar problemen tegengekomen hier op het forum.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/09, 16:32:42 »
het probleem is dat ik een laptop heb, dus ga geen nvidia of ati er in gooien.
ik zou graag het licht van mijn backligth kunnen regelen in linux, maar dat lukt gewoon niet.
overigens werkt compiz idd goed op die oudere kernel

Re: diverse problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/09, 16:43:55 »
Sorry, het berichtje was bedoelt voor Vincent. Ik was gewoon benieuwd hoe hij de Intel heeft geconfigureerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: diverse problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/09, 18:55:02 »
Sorry, het berichtje was bedoelt voor Vincent. Ik was gewoon benieuwd hoe hij de Intel heeft geconfigureerd.

Bij mij doet Compiz het in combinatie met de 2.6.39 kernel. Effecten heb ik op gemiddeld gezet, mede omdat ik geen grafische overkill wil hebben. Unity werkt trouwens wel:
http://img196.imageshack.us/i/schermafdrukd.png/

de Intel kaart wordt meteen herkent en de kernel module wordt uit zichzelf geactiveerd, waarna de boel gewoon goed loopt (reboot gedaan maar dat was meer omdat het nodig was na het installeren van updates dan dat ik dat deed om de grafische module te starten). Wat ik wel weet is dat de meest recente grafische chips van Intel nog niet ondersteund worden (ook dat heb ik getest maar dan op een notebook van een buurman).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: diverse problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/09, 19:00:21 »
Is er dan toch nog hoop met 10.10 voor al diegene die in het verleden veel problemen hebben gehad met de Intel? Dat zou erg fijn zijn voor diegene. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: diverse problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/09, 19:06:47 »
Is er dan toch nog hoop met 10.10 voor al diegene die in het verleden veel problemen hebben gehad met de Intel? Dat zou erg fijn zijn voor diegene. :)

Leer die mensen dan heel snel een kernel compileren daar de 2.6.39 niet naar Ubuntu 10.10 of 11.04 zal komen. De 2.6.39 (of recenter) zal pas in 11.10 terecht komen.

download hem hier

http://www.kernel.org/
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/09, 19:13:26 »
zal die bij mij ook werken?
heb een intel series 4 chipset (samsung r530 ja09nl).
en ja hoe compileer ik deze ook weer, is lang geleden voor mij.......

Re: diverse problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/09, 19:14:26 »
@Vincent Ik bedoelde 11.04, en als men zelf geen kernel kan compileren wordt het wachten op 11.10.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: diverse problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/09, 19:16:59 »
zal die bij mij ook werken?
heb een intel series 4 chipset (samsung r530 ja09nl).
en ja hoe compileer ik deze ook weer, is lang geleden voor mij.......

Ik vermoed dat de series 4 wel zouden moeten gaan werken.

tja cursus kernel compileren ga ik niet meer geven. Te vaak heb ik mensen zo veel brokken zien maken (en mij de schuld zien geven) dat ik daar mee ben gestopt. Op het internet staan zat goede voorbeelden van hoe het moet. Google is uw vriend in dit geval.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/09, 23:06:48 »
dat gedeelte heb ik al weer gevonden, geen probleem, heb ooit eens eerder gedaan, maaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
ik wil zo graag me backlight kunnen regelen..

Re: diverse problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/10, 12:16:44 »
@Vincent Ik bedoelde 11.04, en als men zelf geen kernel kan compileren wordt het wachten op 11.10.
Nu weet ik niet of dit ook wel voor een ieder is bedoeld om te doen .... beetje nurdie lvl blijft het wel.
Leuke youtube video over wie niet weet wat we bedoelen   .....  de extreem vele keuzes !
http://youtu.be/elR7x50XZSI

Maar waar een wil is ... is ook een weg  :D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/10, 13:03:35 »
ja mooi, heb wel eerder gecompileerd, gewoon standaard kernel, was van mandriva. Maar kan iemand mij helpen met mijn backlight?

Re: diverse problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/10, 14:00:14 »
ja mooi, heb wel eerder gecompileerd, gewoon standaard kernel, was van mandriva. Maar kan iemand mij helpen met mijn backlight?

Fn combinatie toetsen al geprobeerd?

Die video had ik al onder favorieten staan bij youtube  =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: diverse problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/10, 14:14:22 »
http://manpages.ubuntu.com/manpages/maverick/man1/xbacklight.1.html

Deze applicatie bied ook geen hulp, of gebruik je die al?
Is gewoon te installeren via de synaptic package manager.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/10, 14:45:02 »
nou sinds ik 1 keer dat programma gebruikt heb is linux niet meer op te starten....
ik heb fn-toetsen uiteraard al geprobeerd.
samsing kent wel programmas ervoor alleen werken die alleen met een nieuwere kernel.

Offline sidius

  • Lid
Re: diverse problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/12, 21:46:29 »
nou heb even ubuntu 1104 geprobeerd vanaf stick.
heel mooi
maar na een minuut of 2 -3 stopt de muis met wat ie moet doen.........