Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samsung NC10 boot niet van usb  (gelezen 10204 keer)

Samsung NC10 boot niet van usb
« Gepost op: 2008/12/05, 21:41:14 »
Ik heb theoretisch een bootable usb gemaakt met de "Create a USB startup disk"- functie gemaakt om Ubuntu via usb op mijn laptopje te zetten.
Vervolgens in de bios de usb HDD Flash disk als eerste in de rij gezet.
Maarrrrr........ boot ik dan, dan krijg ik de melding dat ie een operating system mist.

Wie o wie?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/05, 22:09:08 »
maak eens een stick met unetbootin, dat gebruik ik ook voor mijn sticks. goeie ervaring mee.
http://unetbootin.sourceforge.net

Tja, dat kan natuurlijk maar om eerlijk te zijn zie ik niet waarom deze stick het niet zou doen hoor.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/05, 22:39:30 »
Laacque, druk je op Other en zoek je dan een iso op je harddisk die je gedownload hebt?
Zo heb ik het gedaan, werkte prima.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

DarkEra

  • Gast
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/05, 22:43:35 »
Of je live-cd erin doen, opstarten en vandaaruit een opstartbare usb-stick maken. Zo heb ik het gedaan.

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/06, 10:49:28 »
Tja, ik heb nu op verschillende manieren die stick gemaakt maar wat ik ook doe de Samsung ziet geen operating system wanneer ik vanaf de stick boot. Heel vreemd.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/07, 09:26:42 »
Ik heb theoretisch een bootable usb gemaakt met de "Create a USB startup disk"- functie gemaakt om Ubuntu via usb op mijn laptopje te zetten.
Vervolgens in de bios de usb HDD Flash disk als eerste in de rij gezet.
Maarrrrr........ boot ik dan, dan krijg ik de melding dat ie een operating system mist.

Wie o wie?

zou het iets te maken kunnen hebben met onderstaande

USB HDD (as opposed to USB keys) draw much power. If they are not self powered (wall plug), they sometime need to be connected to two usb sockets to have enough power, and are is this case sold with special USB cable with the necessary two plugs.

Some bioses map the USB device only on demand, so even if you have any Linux installed, you can't boot the USB key from there at the first menu level (at least with GRUB), because GRUB don't know there is an USB device there.

edit en kleine maar wellicht nuttige extra toevoeging
 When USB booting fails

Some PCs are not capable of booting from an external USB drive, no matter which BIOS setting you use or what you put into GRUB menu.lst. There are alternative solutions available.
[edit]
Using internal drive

Another solution is to prepare a small partition in the internal hard drive, format as ext3 and mount /boot at that partition, install GRUB directly to the MBR and configure the BIOS to boot from the internal drive. Remember to plugin the external drive while booting to Ubuntu (Remove the external drive won't affect GRUB using this methoed)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/07, 10:17:55 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/07, 11:35:47 »
als ik me niet vergis heeft de nc10 geen cd drive en wil je toch ubuntu instaleren.

probeer anders eens als je die hebt een usb schijf even open te maken en ipv de harddisk er een cd speler aan te hangen.[jumper als master].

op die manier heb ik de acer one van mn vriendin op dualboot gekregen [ook geen interne cd drive].

deze hebben altijd een adapter voor voldoende stroom en de cd is zeker weten goed&compleet.

als het booten dan niet lukt weet je iig zeker dat je in het bios iets niet goed hebt staan.

JimZ

  • Gast
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/08, 00:42:25 »
De TS heeft het over een USB-FLASH HD dus de suggestie dat de stroomvoorziening tekort schiet lijkt me niet opgaan.

En het slopen van dat ding om er tijdelijk een CD-drive aan te hangen al helemaal niet.

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Gr,
Jim

Offline rja

  • Lid
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/08, 02:09:16 »
Probeer eens een andere usb stick en kijk je bios na.

Kan me niet voorstellen, dat zo´n recente laptop niet vanaf usb kan booten, dat is op m´n oudste computer van bijna vier jaar geleden geen probleem.


JimZ

  • Gast
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/08, 13:11:43 »
Zomaar een losse gedachte:

Toch niet vergeten om de flashdisk eerst te partitioneren en met FAT32 te formatteren voordat je unetbootin erop hebt losgelaten?

't Is me trouwens nog steeds niet duidelijk of het nou een gewone USB-stick betreft of een echte supermoderne Flash HDD. En of dat nog verschil maakt, geen idee......
Het lijkt me niet, hier booten beide machines (desktop en laptop) zonder problemen van USB-stick EN een externe USB-HD en als het ding opduikt in het bootmenuutje (F-zoveel tijdens de POST) dan zou het toch gewoon moeten kunnen werken.

Gr,
Jim

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/08, 15:44:14 »
Ik heb even niet zoveel tijd gehad, maar heb sterk het vermoeden dat het inderdaad aan het sticky ligt. Het enige wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is unetbootin. Dus.... lukt dat niet, dan kom ik wel weer.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline rja

  • Lid
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/08, 21:32:51 »
Staat de usb  stick wel op boot ?

kun je controleren  met Gparted als op de partitie staat en op de rechtermuis drukt, vlaggen

BjornW

  • Gast
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/09, 02:22:25 »
Er is nog een mogelijkheid. Ik kreeg namelijk telkens een of andere vage error rondom het gaan naar een c-2 state. Daarbij leek de kernel te hangen. Door bij de boot acpi=off mee te geven kwam ik een stuk verder (ben nog bezig, maar lijkt goed te gaan). Je kan tijdens het boot dmv ALT-F4 meekijken in de syslog. Als je daar iets ziet van een C-2 state en daarna hangt je installatie dan is dit zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem als wat ik tegenkwam. Mocht je meer info nodig hebben laat het even weten dan tracht ik je te helpen, zover als dat gaat.

Btw ik gebruik Hardy 8.0.4.1 met de Alternate CD op een USB Stick. Ik vermoed dat dit probleem zich niet voordoet met Intrepid, tenminste ik kon niks vinden over mijn specifieke probleem.

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/10, 12:58:45 »
Aaaah, weer een stapje verder. Het is een bug.....  thats a known bug in the USB stick creator

see: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/usb-creator/+bug/273477

solution: apt-get install the package mbr and execute the command install-mbr to write an mbr to the stick. in my case the commandline was

sudo install-mbr /dev/sdb

Nou, eind deze week maar eens verder kijken.

Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/17, 10:50:14 »
Toch maar unetbootin gebruikt.
Xubuntu draait hier als een zonnetje op mijn Sammy.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/17, 11:10:31 »
Toch maar unetbootin gebruikt.
Xubuntu draait hier als een zonnetje op mijn Sammy.

Mooi zo! Blij dat het je is gelukt. Xubuntu is ideaal voor netboekjes, vind ik. Op mijn Acer Aspire One vouwdoosje draait hij als een tierelier.   :-)

Offline rja

  • Lid
Re: Samsung NC10 boot niet van usb
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/17, 16:59:06 »
Toch maar unetbootin gebruikt.
Xubuntu draait hier als een zonnetje op mijn Sammy.
Ik had hem vandaag net in de winkel gezien, wel een grappig netbookje, groter scherm als de Asus 900 en grotere toetsenbord, een beetje te duur na mijn smaak voor een computer, die je erbij hebt.