Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: (verplichte) Yahoo update voor Pidgin.  (gelezen 1822 keer)

Tip: (verplichte) Yahoo update voor Pidgin.
« Gepost op: 2016/08/19, 12:41:09 »
Hallo lezer(es),

Nadat MSN was Yahoo messenger een alternatief, tenslotte kon ik dit zo aanvinken in Pidgin. Ik weet het een aantal functies laat te wensen over, maar goed voor eenvoudige berichten te typen werkte dit prima. Het is echter zo dat Yahoo het protocol en eigen messenger gewijzigd heeft.  Bij het opstarten krijg je een schermpje met een link om een nieuwe versie te downloaden, helaas geen linux versie.

Geen nood, er is een zogenaamde 'third-party plugin' voor de nieuwe Yahoo.
Het is wel zo dat deze zelf gecompileerd moet worden.
De broncode is hier te vinden: https://github.com/EionRobb/funyahoo-plusplus

Download de ZIP bestand en pak deze uit.
Ik heb het voor de rest niet bekeken, maar het maakt wel uit in welk mapje je uitpakt (waarschijnlijk iets vanwege een PATH).
Maak dus in je homedirectory een pidgin/plugins mapje en zet daar de bestanden in.
Blader in de terminal, naar het mapje en toets het volgende in: make libyahoo-plusplus.so
Afhankelijk van wat je al geinstalleerd heb (dit kan op elke computer verschillend zijn) krijg je wellicht een paar foutmeldingen. Geen nood dit is makkelijk op te lossen, tenslotte geeft de compiler wel aan wat er mist ;) Dus synaptic opstarten en daarbij kijk je of er iets van het pakket te vinden is die eindigd op -dev (bijvoorbeeld) libpurple-dev o.i.d. wanneer deze ook geinstalleerd is (en wellicht nog een paar anderen) gaat het compileren wel goed en zul je een libyahoo-plusplus.so file krijgen. Dit bestand kopieer je in je .purple/plugins mapje en kun je bij je accounts nu dan ook yahoo2016 kiezen.

Bovenstaande is natuurlijk wel een Quick and Dirty fix (zelfs de schrijfwijze) maar goed, beter deze oplossing dan geen oplossing ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint