Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garuda opstarten  (gelezen 940 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Garuda opstarten
« Gepost op: 2021/06/01, 19:26:19 »
Hallo iedereen,
aansluitend op mijn eerdere topic over Linux op de Acer Aspire ES1-533 installeren, kom ik met het volgende:
Omdat bij een gewone installatie de pc vastloopt bij het installeren van Grub, heb ik in mijn desktop een 2,5 inch schijf gebouwd en daarop Garuda geinstalleerd.
Dat ging heel goed en die schijf heb ik toen in mijn laptop gezet, maar daar wilde die niet opstarten.
Heel toevallig startte ik weer op met de USB-installatie-stick en door middel van de keuze om een EFI bootloader te kiezen (die van Garuda zelf) startte hij keurig op.
Alle updates uitgevoerd en heel tevreden weer opgestart zonder installatie-stick en dat ging niet.
Nou is mijn vraag: hoe kan ik de Garuda bootloader definitief op de schijf krijgen? Voor de rest werkt het prima en hij houdt alle updates en geinstalleerde programma's.
Alleen ben ik genoodzaakt om iedere keer met de stick op te starten.


Vriendelijke groet, John.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/01, 19:27:24 »
Hoe kan ik trouwens een afbeelding invoegen?

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Garuda opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/02, 18:01:30 »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/03, 06:44:56 »


Dit is het eerste plaatje waar je de EFI bootloader kunt selecteren (helemaal onderaan).

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/03, 06:48:11 »


Het tweede plaatje.

@M_aD
hartelijk dank voor de reactie. zoals je ziet; gelukt.
En nu maar wachten op de gouden tip.

Grtz, John.

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/03, 07:42:50 »
Wordt Grub wel op je schijf geïnstalleerd?

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/03, 09:02:58 »
Hoi MKe, bedankt voor de reactie.
Maar dat is het probleem juist. Bij een normale poging tot installatie, loopt het vast bij het installeren van Grub. Dan heb je alleen de aan/uit-knop tot je beschikking.
Ik dacht, misschien dat iemand een code heeft of iets dergelijks om het boot-menu van de stick te kopiëren naar de vaste schijf.
Ik weet helaas niet waar deze eventuele opdrachten staan in het opstarten van het systeem. Misschien kopiëren en/of naamswijziging; ik heb geen flauw idee.

Groet, John. 

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/03, 09:09:32 »
Op de website van Pjotr stond altijd een beschrijving hoe je de grub kunt herstellen. Die instructies werken voor vrijwel alle distro’s. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html?m=1

Ff opletten, ik denk dat je de uefi instructies moet hebben.

Edit: let ook ff op dat je de juiste editor gebruikt. Xed is waarschijnlijk niet geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/03, 09:29:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/03, 19:39:31 »
Nogmaals dank MKe,
die site van Pjotr had ik al geraadpleegd. Hij heeft het wel over het herstellen van Grub; dus Grub is er al op geweest.
Op mijn computer kom ik niet zo ver. Hij blijft steken bij het installeren van Grub en de hele installatie is naar de knoppen.
Bovendien beschrijft hij ook Linux Mint. Deze zou ik ook graag op mijn lappie willen hebben, maar die start niet eens op met de live-usb.
Ik weet het: het is een K*** laptop, maar het is nu even niet anders. Ik weet wel zeker dat de volgende NOOIT meer een Acer wordt.

De meeste commando's van Mint, worden niet herkend door Garuda, om een voorbeeld te noemen: apt-get install
Groet, John.

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/03, 20:02:10 »
Ja, dat is logisch, apt-get werkt op debian-achtingen. Jij werkt met een afgeleide van Arch, dus package management is nogal verschillend.

Maar het is me totaal onduidelijk wat je probleem nu is. Ik heb te weinig info om een diagnose te maken. Niet opstarten kan van alles betekenen begint het booten niet, of stopt hij ergens halverwege? Krijg je foutmeldingen? Heb je geprobeerd om die grub herstel uit te voeren?

Ik lees trouwens nu goed en zie dat je de installatie op een desktop hebt gedaan en toen de schijf overgezet naar een laptop. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed gaat.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/04, 07:07:14 »
Hoi MKe,
misschien is het nu overbodig, maar ik wil toch wel toelichten wat het probleem is.
Ik heb dus die bewuste Acer laptop en daar wil ik graag Linux op. Maakt mij in principe niet uit welk distro dat is.
Alleen krijg ik dat niet voor elkaar; Mijn pogingen met Ubuntu, Mint, Fedora, Budgie, Elementary en nu Garuda stranden alle op de installatie van Grub.
Dat is dus het probleem; ik heb laatst nog Mint er op kunnen krijgen via het Ubiquity-verhaal, maar dat dat was Mint 18 en kon niet geupdate worden; een dpkg configure -a verhaal (?).
Linux Mint 20 en Ubuntu 21.04 starten niet eens op met de live-usb stick. Ik krijg geen enkele foutmelding; hij bevriest gewoon.

Dat ik Garuda op mijn desktop geinstalleerd heb, en nu op mijn laptop draai wil best wel, hoor. Ik heb eerder ook beschreven dat zelfs alle updates binnengehaald zijn en al mijn werk behouden blijft.
Alleen staat de Grub (denk ik) van dit alles op de stick. Ik MOET dus die stick gebruiken om op te starten.
Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is. En het verschil tussen Debian en Arch weet ik als Linux-noob niet.

Bedankt voor het lezen en een fijne dag nog, John.

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2021/06/04, 08:04:31 »
Okay, ik vermoed dan toch dat dit veroorzaakt wordt doordat je de boel in een andere computer op de schijf installeert.

Kun je dit eens doorlezen en proberen? https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/re-install-grub-on-arch-linux/

Het stuk voor jouw probleem begint bij het kopje “Mounting your Arch Linux installation “

Kan natuurlijk zijn dat hij weer vast loopt. Dan weet ik ff niet waar dat aan ligt.


« Laatst bewerkt op: 2021/06/04, 08:18:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2021/06/04, 08:41:19 »
Vriendelijk bedankt, MKe.
Ik heb vanmiddag nog een begrafenis; daarna zal ik het uitproberen.
Ik heb het eens vluchtig gelezen en dat lijkt me het proberen waard.

Ik laat het zeker weten en nog bedankt voor alles.
Fijne dag, John.

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2021/06/04, 08:56:15 »
Succes en sterkte bij de begrafenis.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2021/06/04, 21:23:16 »
Alle goede bedoelingen ten spijt; het is weer niet gelukt.
Zowat de hele avond bezig geweest met de voorbeelden uit de gegeven link, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Iedere keer liep ie vast bij het (re)installeren van Grub. Hij vertikt het gewoon en dus stop ik er ook maar mee.

Ik zet maar mijn backup van Windows 10 er maar weer op en wacht op betere tijden voor een andere laptop.
Vriendelijk bedankt voor alle aangeboden hulp.
Grtz, John.
 

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2021/06/04, 21:29:20 »
Alle goede bedoelingen ten spijt; het is weer niet gelukt.
Zowat de hele avond bezig geweest met de voorbeelden uit de gegeven link, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Iedere keer liep ie vast bij het (re)installeren van Grub. Hij vertikt het gewoon en dus stop ik er ook maar mee.

Ik zet maar mijn backup van Windows 10 er maar weer op en wacht op betere tijden voor een andere laptop.
Vriendelijk bedankt voor alle aangeboden hulp.
Grtz, John.
jammer. Mag ik vragen welke foutmeldingen je hebt gekregen? Ben toch wel nieuwsgierig waar dit door komt.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2021/06/04, 21:36:56 »
Hoi MKe,
het gekke is dat ik helemaal geen foutmelding krijg. Hij loopt gewoon vast bij het installeren van Grub.
De enige manier om te kunnen werken met dit systeem, is door het opstarten met de stick.
Foutmeldingen zouden ons misschien wel verder brengen, maar helaas, die zijn er echt niet.
Als je nog wat te binnenschiet hou ik me aanbevolen.
Dank voor alles en een groet, John.

Offline MKe

  • Lid
Re: Garuda opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2021/06/04, 21:54:42 »
Okay jammer. Ik zal er nog eens over nadenken.