Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clozilla toepassen in de cmd-line/Terminal  (gelezen 751 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Clozilla toepassen in de cmd-line/Terminal
« Gepost op: 2010/09/30, 16:49:08 »
Hoe en waar verklaring bij de diverse parameters/options te vinden van het OCS commando?
Op de Clonezilla CD staan wel script's te vinden onder /opt/drbl/sbin/ocs-functions, maar geen
informatie over de vele parameters, bv. -c -r etc.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Clozilla toepassen in de cmd-line/Terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/30, 17:50:26 »
Vandaag nog Clonezilla gebruikt. Voor zover ik zag/zie, staat in elk keuzescherm van de GUI achter de (letter-)optie de betekenis. Die dus noteren/onthouden en de volgende keer kun met de CLI uit de voeten, lijkt mij.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Clozilla toepassen in de cmd-line/Terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/03, 11:30:44 »
Zover was ik ook, maar dat is niet wat ik bedoel.
Grafisch (GUI) Clonezilla geeft inderdaad de opties die je GEBRUIKT hebt, dus enkel het commando met opties (CLI) voor deze situatie.
Hoe echter als je bv. de compressie anders wil en wat betekenen de afzonderlijke parameters zoals -r -c ....
Mijn bedoeling is om zelf te bepalen welk commando (met opties) nodig is om bv. vanuit de CLI een partitie te clonen naar een externeschijf.
Wat is dan het benodigde script? Dus tevens commando om naar een netwerk te gaan.
Uiterst belangrijk blijkt om GRUB in MBR te zetten!
Om een voorbeeld te noemen: van mkisofs is zo op internet of help de betekenis van alle parameters te vinden.
Dit nu voor clonezilla: op de clonezilla CD is '/opt/trbl/sbin/ocs --help' niet aanwezig, waar wel?? 

Offline koos4401

  • Lid
Re: Clozilla toepassen in de cmd-line/Terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/03, 14:14:05 »
Sorry, beetje laat.
Vlak voor Clonezilla "aan het werk gaat", de image daadwerkelijk gaat maken, geeft het een opsomming in het Engels, vrij vertaald: "de volgende keer kunt u deze opdracht..." Daar zie je dezelfde letters staan als die uit de opties die je geselecteerd hebt met de GUI. Misschien zo'n opdracht een bestuderen? Anders weet ik  ook niet.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523