Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Klok in menubalk.  (gelezen 1182 keer)

Offline Graads

  • Lid
[Opgelost] Klok in menubalk.
« Gepost op: 2013/02/26, 12:12:36 »
Hallo Allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een upgrade van Ubuntu 10.04 LTS naar 12.04 LTS gedaan. Veel gaat inmiddels weer als tevoren maar een paar dingen blijven irriteren.

- De klok in de menu balk toont alleen het woord 'Time' en niet de actuele tijd en dat is lastig (ik draag geen horloge :|)
- Het pictogram van Firefox is grijs met een vraagteken (irritant omdatik een perfectionist ben en geen zin heb in de oefening in acceptatie die het ook inhoudt).
- In 10.04 was er een programma dat het mogelijk maakte om vanuit de menubalk (die misschien toen nog anders aangeduid werd) gemakkelijk tekens als het plusminusteken, het gradensymbool, het eurosymbool, etc., etc. in te voeren. Die mogelijkheid mis ik zeer.

Het lijkt er een beetje op dat de standaardruimte voor een item in de menubalk te smal is. Kun je deze aanpassen en zo ja hoe gaat dat. Ik heb er in de helpfunctie, de Handleiding en de PDF 'Aan de slag ...' en op het forum nog niets over kunnen vinden; alleen een vergelijkbaar probleemgeval in Xubuntu waar Ron een lijstje laar zien dat een aanpassingsmogelijkheid doet vermoeden.http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/xubuntu-12-04-1-vraagje/msg858614/#msg858614

Deze vraag  is gedeeltelijk ook al door iemand anders gesteld maar ik wil hem graag nog een keer onder de aandacht brengen.

Graads.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/02, 15:42:19 door Ron »

Re: Klok in menubalk.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 14:41:14 »
1. Open een terminal, typ:
$ sudo dpkg-reconfigure --frontend noninteractive tzdata (Bron: AskUbuntu)
2. Mss moet je firefox verwijderen & opnieuw installeren
3. Je hebt met de Alt & Supertoets onderwijl rechtsklikkend op het bovenpaneel de mogelijkheid e.e.a. toe te voegen & te verwijderen
Bene diagnoscitur, bene curatur

Re: Klok in menubalk.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 14:42:28 »
@grasshopper:

3 Dat werkt niet in Unity......

Offline Graads

  • Lid
Re: Klok in menubalk.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 17:00:22 »
1. Open een terminal, typ:
$ sudo dpkg-reconfigure --frontend noninteractive tzdata (Bron: AskUbuntu)

1. grasshopper bedankt. Het werkt!

2. Firefox heb ik al opnieuw geïnstalleerd, maar dat bleef zonder merkbaar effect.

3. Na deze actie (linker Alt en Supertoets) bevroor Firefox. (Ik kon wel via Alt+Tab terug naar het bureaublad en FF opnieuw starten.)

Ook Vistaus bedankt.

Re: Klok in menubalk.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/27, 03:45:33 »

2. Probeer het volgende: Rechtslik op het FF pictogram ➟ Eigenschappen ➟ Klik op het pictogram ➟  Selecteer hier in /usr/share/pixmaps de firefox pictogramafbeelding
3. Het e.e.a. toevoegen & verwijderen kan m.i. alleen in de Gnome bureaubladomgeving. Dit lees ik althans in verscheidene Ubuntufora & documetatiewebsteks. Wanneer je deze aanpassing gedaan hebt, kun je na af- & aanmelden weer terug werken in de Unity omgeving en evt. de Gnome bureaubladomgeving verwijderen. Open een terminal. Typ: sudo apt-get install gnome-session-fallbackMeld je nu af en aan in de Gnome Classic omgeving. In deze omgeving werkt de eerder aangegeven alt & supertoetscombinatie i.c.m. het rechtsklikken op het bovenpaneel...
Bene diagnoscitur, bene curatur

Re: Klok in menubalk.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/27, 11:44:05 »
@grasshopper:

2 Ook dat werkt niet in Unity... Het is goed dat je probeert te helpen maar je geeft nu steeds instructies voor dingen die niet in Unity werken.

En voor 3 is wel degelijk een oplossing zonder terug te hoeven naar de oude GNOME-omgeving.

@Graads:

2)
-Ubuntu Softwarecentrum --> zoek op alacarte, installeer Alacarte (Hoofdmenu) en start het daarna.
-Ga in Alacarte naar Internet, klik op Firefox en dan op Eigenschappen. Klik in het icoontje en zoek daarna het icoontje in de locatie die grasshopper aangaf.
-Meld je af en terug aan en nu zou het vraagteken weg moeten zijn en het Firefox-icoontje terug.

3)
Dit is wat je zoekt (dit is de opvolger van het applet dat je totnutoe gebruikte): http://www.webupd8.org/2011/07/character-palette-replacement-with.html

Offline Graads

  • Lid
Re: Klok in menubalk.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/27, 12:08:50 »
@grasshopper:

2 Ook dat werkt niet in Unity... Het is goed dat je probeert te helpen maar je geeft nu steeds instructies voor dingen die niet in Unity werken.


Toch ben ik wel geholpen. Ik heb naast Unity ook (al sinds jaar-en-dag) de KDE-desktop erop staan. Daar kon precies datgene doen wat grasshopper aangeeft (en het werkt!). Dus grasshopper, alweer bedankt. En alweer: ook Vistaus bedankt want het programma dat je noemt voor 3. is inderdaad wat ik zoek. Ik ben voor dit moment weer een gelukkig mens ;)

groeten, Graads.

Offline Graads

  • Lid
Re:[Opgelost] Klok in menubalk.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/01, 09:58:25 »
Hallo Allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een upgrade van Ubuntu 10.04 LTS naar 12.04 LTS gedaan. Veel gaat inmiddels weer als tevoren maar een paar dingen blijven irriteren.

- De klok in de menu balk toont alleen het woord 'Time' en niet de actuele tijd en dat is lastig (ik draag geen horloge :|)
- Het pictogram van Firefox is grijs met een vraagteken (irritant omdatik een perfectionist ben en geen zin heb in de oefening in acceptatie die het ook inhoudt).
- In 10.04 was er een programma dat het mogelijk maakte om vanuit de menubalk (die misschien toen nog anders aangeduid werd) gemakkelijk tekens als het plusminusteken, het gradensymbool, het eurosymbool, etc., etc. in te voeren. Die mogelijkheid mis ik zeer.

Het lijkt er een beetje op dat de standaardruimte voor een item in de menubalk te smal is. Kun je deze aanpassen en zo ja hoe gaat dat. Ik heb er in de helpfunctie, de Handleiding en de PDF 'Aan de slag ...' en op het forum nog niets over kunnen vinden; alleen een vergelijkbaar probleemgeval in Xubuntu waar Ron een lijstje laar zien dat een aanpassingsmogelijkheid doet vermoeden.http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/xubuntu-12-04-1-vraagje/msg858614/#msg858614

Deze vraag  is gedeeltelijk ook al door iemand anders gesteld maar ik wil hem graag nog een keer onder de aandacht brengen.

Graads.