Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedit  (gelezen 764 keer)

Offline hvb

  • Lid
gedit
« Gepost op: 2008/03/02, 20:04:07 »
Ik gebruik voor tekst typen meestal openoffice.
Nu zijn er gebruikers die gedit een snellere editor vinden dan OO, ook al zijn de mogelijkheden sterk beperkt.

Het probleem is dat gedit  .odt of .doc bestanden niet kan openen. Dit betekent dat bestaande documenten niet bewerkt kunnen worden.

Welke bestandsextensie gebruikt gedit en is er een mogelijkheid om deze om te zetten naar .odt ?

bvd,

Hans

gedit
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/02, 20:07:00 »
gedit is zoiets als notepad (kladblok) van windows, alleen iets uitgebreider met code-highlighting en zo. Dus dat is niet wat je zoekt. Gedit kan alleen in .txt bestanden opslaan.

Zoiets als WordPad of TekstEditor (een lichte WYSIWYG editor waarmee je de meest gangbare formaten kan openen) ben ik nog niet tegengekomen voor Linux. Nu ja, ik stel me hier tevreden met Teksteditor.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
gedit
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/02, 20:09:05 »
gedit gebruikt gewoon platte tekst. Als je er dan echt een extensie aan wil geven is het .txt

Bij .odt zit een hoop opmaak bij. (hoe groot moet het lettertype zijn, welke kleur etc)
Een snel alternatief voor openoffice lijkt me abiword.

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
gedit
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/02, 21:55:09 »
Je moet AbiWord eens proberen.  ;)


edit: Sorry, ik had siegi's antwoord helemaal niet opgemerkt.
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

Offline hvb

  • Lid
gedit
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/02, 22:11:44 »
Uiteraard kan ik altijd met kopiƫren en plakken een lap tekst indien nodig overzetten naar OO, maar dan is de snelheidswinst alweer verdwenen.

Ik denk dat ik abiword ga proberen, iedereen bedankt voor de tips en uitleg.

vr.gr. Hans