Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart problemen na installatie  (gelezen 1198 keer)

Offline Nately

  • Lid
Opstart problemen na installatie
« Gepost op: 2008/11/14, 19:39:56 »
Hallo,
Na een tijdje gespeeld te hebben met Ubuntu versie 8.04.01 was ik behoorlijk onder de indruk van de  mogelijkheden. Omdat ik wel wat had zitten rommelen en ik opstart problemen had (vanuit hibernate vlot opstarten maar een volledige reboot lukte in 2 van de 3x niet) heb ik besloten het systeem weer leeg te halen en de laatste versie (8.10) te gaan gebruiken. De live cd start goed op en ook de installatie verloopt zoals gewend. Echter nu wil de pc helemaal niet meer opstarten. Ik kom tot het scherm met de bekende achtergrond kleur en een muis aanwijzer maar daar blijft het ook bij. Ook na een keer opstarten in de recovery modus en het controleren van het filesysteem kom ik niet verder.
Omdat ik voorheen ook opstart problemen had maar wel kon starten vanuit de hibernate denk ik zelf niet aan een hardware probleem. Maar wat dan wel? Wie helpt mij een beetje op weg?

Alvast bedankt,
Nately

Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 20:15:23 »
je kan natuurlijk altijd proberen om nog een keer je ubuntu te installeren.
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 20:35:33 »
Als ik jou was, zou ik 8.04 terug installeren. Slaapstand en pauzestand kun je in alle versies van Ubuntu trouwens beter niet gebruiken, want dat is een bekend onopgelost probleem:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(nummer 4)

Offline Nately

  • Lid
Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 21:20:48 »
Bedankt voor de reacties.
Ik gebruikte juist de hybernate omdat vanuit daar de laptop wel op startte en na het volledig afsluiten juist niet.

Ik heb eerst 8.10 nog maar eens opnieuw geïnstalleerd. Het opstarten direct na de installatie liep compleet vast maar een nieuwe poging geeft me de gelegenheid om in te loggen maar geeft daarna aan in low-graphics mode te werken. Ik heb er voor gekozen de instellingen aan te passen maar dit levert me weer een zwart scherm waar ik niet meer netjes uit kan komen. De volgende reboot geeft geen melding meer na het inloggen maar weer het mij inmiddels bekende scherm met de muisaanwijzer. Blijkbaar zit er iets niet goed met de scherminstellingen. Na nog een keer opstarten wederom een zwart scherm. Ik ben er klaar mee. Ik zal nu eerst 8.04 er weer opzetten en kijken wat dat oplevert.
Ik laat nog wel even weten wat het resultaat van 8.04 is geworden.

Groet,
Nately.

Offline juup

  • Lid
Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/15, 15:14:29 »
hi nately
ik weet niet welke pc of laptop je hebt maar er was een probleem met de 845intelprocessor bij mij in een Gericom laptop.(Staat op een wiki ergens). dat gaf precies hetzelfde probleem. Vooralsnog  onoplosbaar.
sterkte met de 8.04!
juup

Offline Nately

  • Lid
Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/15, 15:45:54 »
8.04 staat er weer op. De installatie verloopt vlekkeloos. Echter ik blijf problemen houden met het opstarten. Bovendien heb ik last van vastlopers tijdens het downloaden / installeren van software en de standaard updates. Hier kom ik niet anders uit dan een harde reset (de ehh.. 'zandloper' staat stil en de lichtjes van capslock en scrolllock knipperen) vervolgens kan ik alleen opstarten via de recovery mode, hier doe ik dan een 'repair broken packages', 'try to fix X server' en vervolgens een normale doorstart. Meestal werkt dit wel, maar regelmatig blijf ik ook hier achter met een zwart scherm. Erg omslachtig allemaal.
Ik werk met een oude dell inspiron 1100 (Celeron cpu), voordat ik de belangrijke systemen uit het netwerk omzet wil ik eerst dit goed aan de praat hebben.

Nog ideeën, tips of andere wijsheden?
Bedankt,
Nately.

Offline Nately

  • Lid
Re: Opstart problemen na installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/16, 21:57:26 »
Hi,

Ik ben er inmiddels achter dat opstarten via de recovery-mode en het uitvoeren van alleen een xfix een workaround is. Als iemand me nu nog kan vertellen hoe ik er achter kom wat er steeds stuk gaat dat door de xfix gerepareerd wordt, dan kan ik misschien ook een definitieve oplossing voor het probleem vinden.

Bedankt,
Nately