Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: webcamera gebruiken  (gelezen 7533 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: webcamera gebruiken
« Gepost op: 2011/01/23, 14:01:25 »
Vroeger konden we Cheese gebruiken voor webcamera's, maar dat progje is verpest door de ontwikkelaars, althans voor zwakkere computers zoals netboekjes.

Hier een tip hoe je je webcam toch kunt gebruiken:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Webcam-gebruiken

Tevens nog wat hulp gevraagd: hoe stel ik de microfoon juist in bij wxCam? Dat heb ik nog niet uitgevogeld....
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 16:03:46 door Pjotr »

Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 15:48:11 »
Ik weet niet op welke computers jij test, maar het draait hier prima op mijn oude Compaq-laptop en dat is toch een laptop van een paar jaar geleden met hele lichte specificaties (voor die tijd niet, maar voor deze tijd wel).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/23, 15:55:23 »
Ik weet niet op welke computers jij test, maar het draait hier prima op mijn oude Compaq-laptop en dat is toch een laptop van een paar jaar geleden met hele lichte specificaties (voor die tijd niet, maar voor deze tijd wel).

Ik neem aan, dat je Cheese bedoelt.... Cheese draaide eerst goed op de netboekjes Acer Aspire One A150 en A110 (tot Ubuntu 9.10, zo ongeveer). Maar in de nieuwere Ubuntuversies voor geen meter meer, althans niet bij video's. Zo zwaar, dat het compleet vastloopt. Zelfde geldt voor de netboekjes Samsung N150 en HP Mini 110-3000sd.

wxCam doet het daarentegen op al die apparaten prima. Ook met video.

DarkEra

  • Gast
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 16:30:10 »
Ik heb toch tot op heden totaal geen probleem ondervonden op mijn Acer Aspire One 150 netbook betreffende Cheese. In Ubuntu 10.04/10.10 en alle daarop gebaseerde derivaten (Mint, Jolicloud etc) functioneerde cheese goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 17:11:19 »
Ik heb toch tot op heden totaal geen probleem ondervonden op mijn Acer Aspire One 150 netbook betreffende Cheese. In Ubuntu 10.04/10.10 en alle daarop gebaseerde derivaten (Mint, Jolicloud etc) functioneerde cheese goed.

Ook met filmen (video opnemen)? Vreemd....  ???

Offline elendil

  • Lid
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 17:17:38 »
Ik weet niet op welke computers jij test, maar het draait hier prima op mijn oude Compaq-laptop en dat is toch een laptop van een paar jaar geleden met hele lichte specificaties (voor die tijd niet, maar voor deze tijd wel).

Ik neem aan, dat je Cheese bedoelt.... Cheese draaide eerst goed op de netboekjes Acer Aspire One A150 en A110 (tot Ubuntu 9.10, zo ongeveer). Maar in de nieuwere Ubuntuversies voor geen meter meer, althans niet bij video's. Zo zwaar, dat het compleet vastloopt. Zelfde geldt voor de netboekjes Samsung N150 en HP Mini 110-3000sd.

wxCam doet het daarentegen op al die apparaten prima. Ook met video.
Wat me wel opviel is dat je de juiste resolutie van de camera moet opgeven bij 'Frame Size'
Mijn Microsoft LifeCam Cinema gaf alleen maar strepen bij de standaard resolutie van 1280x800, pas bij het instellen op 1280x720 gaf ie prima beeld, maar dan ook alleen maar op die resolutie. ???
Een mooie optie is de bewegingsdetectie :)


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

DarkEra

  • Gast
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/23, 17:40:12 »
Ook met filmen (video opnemen)? Vreemd....  ???

De laatste keer dat ik het voor de fun testte ging het filmen inderdaad zonder problemen.

Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 17:41:26 »
Kijk, DarkEra's reactie geeft des te meer aan dat wxCam dus niet persé nodig is ;)

Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 17:41:48 »
Ik heb Samsung N220 met ubuntu 10.04 en de webcam werkt voor geen meter bij het filmen :)
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/06, 17:48:36 »
Bij mij komt er een melding dat hij het bestand's type niet kent

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SBAJVNTIRYCA.png

Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/06, 18:03:03 »
maak er eens .png van
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Bobbie

  • Lid
Re: Tip: webcamera gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/06, 20:44:57 »
 .Png lukte ook niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, eerst weer op .tif gezet, foto genomen, erna op image.jpg gezet, geen foutmelding, daarna op foto.jpg gezet en geen foutmelding.  :)
Bij mij deed de video in Cheese het ook niet zo best en hiermee gaat het wel goed, zo kunnen we nog eens een aardig mailtje sturen naar m'n vrouw die achter de computer zit, naast mij  XD