Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe gebruiker ubuntu  (gelezen 10913 keer)

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/17, 16:17:25 »
Blijkbaar kan vanuit het bios maar een beperkt deel van je schijf gelezen worden, maar bij het opstarten wordt toch geprobeerd om verderop nog te lezen.  Een, ietwat rigoureuze, oplossing is om bij een nieuwe installatie een extra partitie aan te maken van 10MB aan het begin van de schijf; waarschijnlijk is het het handigst om deze partitie in ext2 te formatteren.  Deze nieuwe partitie moet je dan gebruiken als “/boot”.

Zie bijvoorbeeld linuxquestion.org

ok en ik moet een tweede partitie maken maar ex3 gaat niet ( failed to create )
als ex2 krijg ik (no root defined ) enzo..
 

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/17, 16:24:19 »
En nóg een keer:  als jouw BIOS jonger is dan PIII  dan heb je normaal echt geen probleem met het aantal sectoren.

Er is iets mis.  Wil je niet toch even terwille van het overzicht een  sudo fdisk -l  doen en hier plaatsen ?

track


p.s. Dat kun je ook best vanaf de live-CD doen !
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:36:36 door track »

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/17, 17:00:58 »
ok .. ik zal hier de uitkomst zetten van dit commando:

als ik "sudo fdisk -l" doe kom ik terug uit op "ubuntu@ubuntu:~$" waarachter ik het intikte

als ik "fdisk -l" doe kom ik uit op "Cannot open /dev/sda"

als ik "fdisk" doe kom ik uit op het gebruiksmenu "Usage" waar ook staat >>>
"fdisk [-l]  [-b SSZ] [-u] device
E.g.: fdisk /dev/hda  (for the first IDE disk)
  or: fdisk /dev/sdc  (for the third SCSI disk)
  or: fdisk /dev/eda  (for the first PS/2 ESDI drive)
  or: fdisk /dev/rd/c0d0  or: fdisk /dev/ida/c0d0  (for RAID devices)
  ..."

Dus doe ik als volgt:

"fdisk /dev/hda" >ENTER<
gevolg: "Unable to open /dev/hda"

ik:

"fdisk /dev/sdc" (kan is proberen hé) dan >ENTER<
gevolg: "Unable to open /dev/sdc"

moet ik iets anders intypen om gewenst resultaat te hebben of onderstuend mijn systeem geen linux..

Thx L.

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/17, 17:47:24 »
Dat betekent, hij herkent geen enkele harde schijf:
Citaat
als ik "sudo fdisk -l" doe kom ik terug uit op "ubuntu@ubuntu:~$" ...
(dit commando omsluit alle andere specifieke fdisks die je gedaan hebt. Zie  man fdisk )

Jij moet nu uitzoeken waarom hij geen schijf vindt. Zit er een kabel los ? Iets met het BIOS ? (in twijfel naar de "optimal settings" terugzetten)

Want vanaf de CD heb je vast en zeker een schoon systeem.  (dus geen resterende instellingen)
En als hij daar geen schijven vindt zijn ze blijkbaar nu niet bereikbaar.

track

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/17, 20:43:59 »
Hij herkent m'n schijven zonder problemen..zowel in bios als in Gparted

Dit zou toch moeten werken

install .. patities

devicetypemount pointformatSize
/dev/sda1ext2/bootyes32MB
/dev/sda5swapyes32MB
/dev/sda6ext2/yes100.000MB

zowel met ext3 als met ext2 krijg ik als antwoord "creation of ext(nr) failed" na 15% van install



 ???

Denk toch terug 30-day trial van WinXP erop te zetten..dit ubuntu installeren lijkt me niet echt zo gemakkelijk als uitgelegd stond..
het branden ging.. install ok tot..partities instellen!!! EENDER WAT IK DOE..NIETS LAAT ME VERDER GAAN DAN 15%..

Vind echter niet direct de juiste info over
ext2, ext3, swap, ..wat zijn dit?..hoe gebruik ik dit?..hoe stel ik ze correct in?..welke en hoeveel partities? geef ik welke naam? en formatteer ik als wat?.. ik probeerde te "zoeken" naar "/boot,/home,/,enz" & "ext2,ext3,enz" en hoe dit te gebruiken als je een blanko schijf hebt en niet langs de gewone weg kan installeren.
Toch bedankt alvast voor hulp! :|
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 20:51:48 door 12cu »

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/17, 21:02:08 »
Je gebruikt heel speciale instellingen (ext2 en niet ext3 ??, swap maar 32 MB groot ??).  Normaal zal je alleen een partitie voor het installeeren aanmaken en een voor de swap (en die ± 10% groter dan je werkgeheugen hebt, dat is voldoende).

Heb je hier  http://sites.google.com/site/computertip/  de tips bekeken ?

Het zou mij verbazen als dat bij jou niet zou lukken. Die extra boot-partitie is in jouw geval overbodig en maakt de zaak maar ingewikkeld.

track

Offline Floris

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/17, 23:35:10 »
Tja, ik denk dat track wel gelijk heeft wat betreft de /boot-partitie; de foutmelding die je noemde doet vermoeden dat dit nodig is, maar op moderne hardware hoort het niet zo te zijn.  Mea culpa.

Ik begrijp dat je de hele harde schijf voor Ubuntu wilt gebruiken?  Dan is het waarschijnlijk het handigst om de “Begeleide” schijfindeling te volgen; waarschijnlijk is er bij je eerste poging iets misgegaan, maar dit zou naar behoren moeten werken—zonder dat je zelf hoeft te ploeteren met de indeling van je harde schijf.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/17, 23:52:47 »
Dan is het waarschijnlijk het handigst om de “Begeleide” schijfindeling te volgen; waarschijnlijk is er bij je eerste poging iets misgegaan, maar dit zou naar behoren moeten werken—zonder dat je zelf hoeft te ploeteren met de indeling van je harde schijf.

werkt gewoon niet :-/
"creating ext file failed" & op een andere manier krijg ik "No Root defined"
ook manueel lukt me ni zoals eerder vermeld.

heb nu even terug 30day - trial WinXP erop (schijfpart 3)
2 x 25 Gib (schijfpart 1 & 2) leeg voor probeersels van Ubuntu..Dit keer laat ik XP staan tot alles werkt. Heb dit nodig daar het niet echt te zeker is dat ik in 1 dag Ubuntu geinstalleerd heb.

het stukje van de partities houd me wel wakker  :o
L.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 23:57:55 door 12cu »

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/18, 00:04:54 »
De kreten die je aanhaalt klinken vrij vreemd voor mij.  Met welke CD doe jij de installatie eigenlijk ?
Want als je netje stap-voor-stap deze handleiding volgt: http://sites.google.com/site/computertip/ 
zou ik eigenlijk dergelijke problemen niet verwachten.

Lukt het tenmiste met de live-CD ?

track

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/18, 17:25:15 »
met de live cd geen enkel probleem.. kan ook in Gparted gaan maar
de instellingen die ik vernoemde zijn hier ook van toepassing dus weet nog steeds niet goed welke partities te maken
van hoegroot en als wat te mounten(/,/boot,/home,...) en hoe te formatteren(ext2,ext3,swap,...)..
ja ik heb de stappen gevolgd Track, maar toch gaat het niet, sorry

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2009/03/18, 17:38:15 »
Begrijp ik het goed dat je de gehele schijf voor Linux wilt gebruiken ?

En dat je de Ubuntu 8.04  live-CD hebt ?
Dan hier nog een keer  stap-per-stap met plaatjes: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy
(zou je de Uby 8.10 live  hebben dan deze:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid  )

En bij de "schijfindeling":  [x] begeleid - benut de gehele schijf  aanvinken.
Dan kan  eigenlijk niets mis gaan toch ?

En zou er toch iets mis gaan, verklap alsjeblieft bij welke stap dat gebeurt.
Dan zullen wij dat best samen oplossen.

track

Offline Jan E.

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2009/03/18, 17:50:50 »
Ik heb je in het begin een keer geantwoord en daarna dit draadje gevolgd. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp er inmiddels geen biet meer van. Je hebt hele rare partities, en hele vreemde foutmeldingen.

Heb je nou 1 schijf in 2 partities (2 x 25 Gb) of zijn het er twee van ieder 25? Zoals ik het lees, is het 1 schijf. Toch? En heb je op een van die partities Win XP staan en ben je met die andere aan het prutsen voor Ubuntu?

Haal in ieder geval van die schijf die voor Linux moet worden, al die gekke partities weg en begin met een schone lei. Nodig zijn in ieder geval een root partitie ( / ) en een swap partitie. Meer niet. Root en swap zijn gewoon benamingen voor die partities.  
Die swap partitie hou ik zelf meestal ter grootte van het interne geheugen van mijn pc, in mijn geval 2 Gb. Ik zet ook altijd de swap partitie aan het eind van de schijf. Dus eerst de Linux (ext3) en dan de swap. Indien er sprake is van MS Windows op dezelfde schijf, dan op de eerste partitie MS Windows en op de volgende Linux. Smaken verschillen wellicht, maar dit werkt bij mijn altijd probleemloos.

Ext3 (en al die andere afkortingen die je voorbij zag komen) zijn bestandssystemen, zoals dat bij Windows zijn fat32 en NTFS. Linux heeft zijn eigen bestandssystemen.

Eigenlijk zou ik in jouw geval beginnen met het opnieuw installeren van Windows, op de eerste partitie van de vaste schijf. en daarna de uitleg van Pjotr volgen: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Mocht het allemaal nou niet werken, probeer dan gewoon eens een live CD uit van een andere distro. Hier bij Ubuntu zullen ze dat niet zo leuk vinden wellicht, maar dit peeceetje vreet ook slechts met veel pijn en moeite Ubuntu (en Fedora en Sabayon e.d.) maar speert als een gek met openSuse, Pardus en Mandriva, bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 17:53:06 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2009/03/18, 21:32:00 »
ja kijk, nog is van in het begin.. :-s
in't begin wou ik "windows xp 30-day trial" eraf doen en m'n volledige (en enige) schijf (in mijn laptopje) van 120Gib benutten voor ubuntu 8.10 te installeren via CD. De Live CD test "runde" goed en herkent schijven in Gparted zonder problemen(dus schijven niet kapot).
als ik probeer rechtstreek te install vanaf opstart..
gevolg >>> installatie zou gelukt zijn maar dan moest ik opnieuw opstarten en als ik reboot krijg ik [ Selected cylinder exceeds maximum supported by bios ]
dus ik de vraag stellen in forum...oplossing >>>

Wat de melding betreft: Zoek eens via de zoekfunktie van dit forum (zie bovenaan) met die mededeling, dus met: Selected cylinder exceeds maximum supported by bios
Dan vind je het één en ander topic erover, hopelijk staat er iets tussen dat je kan helpen.
Succes!
ok ik ga op zoek .. oplossing >>>
Blijkbaar kan vanuit het bios maar een beperkt deel van je schijf gelezen worden, maar bij het opstarten wordt toch geprobeerd om verderop nog te lezen.  Een, ietwat rigoureuze, oplossing is om bij een nieuwe installatie een extra partitie aan te maken van 10MB aan het begin van de schijf; waarschijnlijk is het het handigst om deze partitie in ext2 te formatteren.  Deze nieuwe partitie moet je dan gebruiken als “/boot”.

Zie bijvoorbeeld linuxquestion.org

Nee 12cu,  er is iets mis.  Dat heb je echt alleen als het BIOS maar schijven van 2 gig aan kan. (dan maak je inderdaad zo'n boot-partitie aan)
Maar die tijden zijn echt over, en zeker met jouw hardware.

Anders hoeft zoiets echt niet.  Ik raad je aan liever de zaken recht te zetten dan een knoei-"oplossing" te doen.

Dus vanaf de live-CD in het terminal eerst een  sudo fdisk -l  doen en hier posten.
Ik denk dat dat al een uitleg oplevert.

track



als ik sudo fdisk -l doe krijg ik een "usage" lijstje met meer commands maar die doen niets buiten 1tje ;
 fdisk -v
fdisk (util-linux-ng 2.14)

ik probeerde eerder (door uitleg gevonden op dit forum) ook met manueel een kleine partitie(1) aan te maken van 10mb om te formatt als ex2 en als (/boot) en de andere partitie(2) liet ik zo..() dan kreeg ik melding;
No Root File Defined !!!
<dus ga ik terug>
kies voor (2) als (/) en probeer opnieuw...niets..
eender wat ik probeerde met de (2) niets liet me door.

probeerde dan 1ste als swap on en tweede andere instellingen maar niets wil lukken... mhmhm : -///
Help!  .. :)
ik zit met een cd met linux ubuntu 8.10 perfect gebrand..geen fout te vinden..
juist die schijven is een gesukkel :rolleyes: om in te stellen .. met al die keuzes;
om te formatteren als...
als; ex2... ex3... swap...enzovoort enzovoort
dan nog meer keuzes..
als; /boot.. /.. /whatever... /dont use .. enz...


ok en ik moet een tweede partitie maken maar ex3 gaat niet ( failed to create )
als ex2 krijg ik (no root defined ) enzo..
 

En nóg een keer:  als jouw BIOS jonger is dan PIII  dan heb je normaal echt geen probleem met het aantal sectoren.

Er is iets mis.  Wil je niet toch even terwille van het overzicht een  sudo fdisk -l  doen en hier plaatsen ?

track


p.s. Dat kun je ook best vanaf de live-CD doen !

ok doe ik..

als ik "sudo fdisk -l" doe kom ik terug uit op "ubuntu@ubuntu:~$" waarachter ik het intikte

als ik "fdisk -l" doe kom ik uit op "Cannot open /dev/sda"

als ik "fdisk" doe kom ik uit op het gebruiksmenu "Usage" waar ook staat >>>
"fdisk [-l]  [-b SSZ] [-u] device
E.g.: fdisk /dev/hda  (for the first IDE disk)
  or: fdisk /dev/sdc  (for the third SCSI disk)
  or: fdisk /dev/eda  (for the first PS/2 ESDI drive)
  or: fdisk /dev/rd/c0d0  or: fdisk /dev/ida/c0d0  (for RAID devices)
  ..."

Dus doe ik als volgt:

"fdisk /dev/hda" >ENTER<
gevolg: "Unable to open /dev/hda"

ik:

"fdisk /dev/sdc" (kan is proberen hé) dan >ENTER<
gevolg: "Unable to open /dev/sdc"

Dit zou toch moeten werken

install .. patities

device   type   mount point   format   Size
/dev/sda1   ext2   /boot   yes   32MB
/dev/sda5   swap      yes   32MB
/dev/sda6   ext2   /   yes   100.000MB

zowel met ext3 als met ext2 krijg ik als antwoord "creation of ext(nr) failed" na 15% van install

Je gebruikt heel speciale instellingen (ext2 en niet ext3 ??, swap maar 32 MB groot ??).  Normaal zal je alleen een partitie voor het installeeren aanmaken en een voor de swap (en die ± 10% groter dan je werkgeheugen hebt, dat is voldoende).

Heb je hier  http://sites.google.com/site/computertip/  de tips bekeken ?

Het zou mij verbazen als dat bij jou niet zou lukken. Die extra boot-partitie is in jouw geval overbodig en maakt de zaak maar ingewikkeld.

track

Tja, ik denk dat track wel gelijk heeft wat betreft de /boot-partitie; de foutmelding die je noemde doet vermoeden dat dit nodig is, maar op moderne hardware hoort het niet zo te zijn.  Mea culpa.

Ik begrijp dat je de hele harde schijf voor Ubuntu wilt gebruiken?  Dan is het waarschijnlijk het handigst om de “Begeleide” schijfindeling te volgen; waarschijnlijk is er bij je eerste poging iets misgegaan, maar dit zou naar behoren moeten werken—zonder dat je zelf hoeft te ploeteren met de indeling van je harde schijf.

Begrijp ik het goed dat je de gehele schijf voor Linux wilt gebruiken ?

En dat je de Ubuntu 8.04  live-CD hebt ?
Dan hier nog een keer  stap-per-stap met plaatjes: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy
(zou je de Uby 8.10 live  hebben dan deze:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopIntrepid  )

En bij de "schijfindeling":  [x] begeleid - benut de gehele schijf  aanvinken.
Dan kan  eigenlijk niets mis gaan toch ?

En zou er toch iets mis gaan, verklap alsjeblieft bij welke stap dat gebeurt.
Dan zullen wij dat best samen oplossen.

track


let me try.......nope.

werkt gewoon niet :-/
"creating ext file failed" & op een andere manier krijg ik "No Root defined"
ook manueel lukt me ni zoals eerder vermeld.

Ik heb je in het begin een keer geantwoord en daarna dit draadje gevolgd. Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp er inmiddels geen biet meer van. Je hebt hele rare partities, en hele vreemde foutmeldingen.

Heb je nou 1 schijf in 2 partities (2 x 25 Gb) of zijn het er twee van ieder 25? Zoals ik het lees, is het 1 schijf. Toch? En heb je op een van die partities Win XP staan en ben je met die andere aan het prutsen voor Ubuntu?

Haal in ieder geval van die schijf die voor Linux moet worden, al die gekke partities weg en begin met een schone lei. Nodig zijn in ieder geval een root partitie ( / ) en een swap partitie. Meer niet. Root en swap zijn gewoon benamingen voor die partities. 
Die swap partitie hou ik zelf meestal ter grootte van het interne geheugen van mijn pc, in mijn geval 2 Gb. Ik zet ook altijd de swap partitie aan het eind van de schijf. Dus eerst de Linux (ext3) en dan de swap. Indien er sprake is van MS Windows op dezelfde schijf, dan op de eerste partitie MS Windows en op de volgende Linux. Smaken verschillen wellicht, maar dit werkt bij mijn altijd probleemloos.

Ext3 (en al die andere afkortingen die je voorbij zag komen) zijn bestandssystemen, zoals dat bij Windows zijn fat32 en NTFS. Linux heeft zijn eigen bestandssystemen.

Eigenlijk zou ik in jouw geval beginnen met het opnieuw installeren van Windows, op de eerste partitie van de vaste schijf. en daarna de uitleg van Pjotr volgen: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Mocht het allemaal nou niet werken, probeer dan gewoon eens een live CD uit van een andere distro. Hier bij Ubuntu zullen ze dat niet zo leuk vinden wellicht, maar dit peeceetje vreet ook slechts met veel pijn en moeite Ubuntu (en Fedora en Sabayon e.d.) maar speert als een gek met openSuse, Pardus en Mandriva, bijvoorbeeld.

aangezien dit (bij mij) niet werkte van in het begin, en ik met veel vragen bleef zitten, heb ik nu terug "Winows XP 30-day trial" op partitie 3 (25Gib) van m'n enige schijf van 120Gib.
Partitie 1(C) & 2(D) & 4(F) (zijn elk 25Gib) zijn leeg.
Ik kan de 2 1ste partities (niet schijven) gebruiken voor ubuntu op m'n gemakje te installeren..(30-dagen)..

hopelijk heb ik het hier juist anders word het nog ingewikkelder.. :-/
L.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2009/03/19, 07:12:57 »
Een samenvatting is altijd leuk...  XD

Zoals ik al aangaf: begin opnieuw. Ik heb geen idee wat er fout gaat, maar als iets zo verschrikkelijk niet blijkt te werken, begin je gewoon opnieuw. Het gaat nu ook al niet zoals je wilt (of had gehoopt), dus is er niets op tegen de bezem te pakken en de zooi weg te vegen.

Ga uit van een lege 120Gb schijf, zonder partities. Dat helemaal leeg maken kan op verschillende manieren. Maak het niet te ingewikkeld, gewoon leegmaken dat ding. Installeer dan,  op die lege 120Gb schijf -met slechts één partitie- gewoon Windows XP, dat dan dus de beschikking heeft over de volledige schijf. En neem de tijd! Maak die installatie compleet af.

Vervolgens neem je de Linux CD waarvan je weet dat die in de live versie het doet. Installeer deze versie. En dan kan je twee dingen doen, Ofwel je volgt de voorstellen van Linux, ofwel je kiest voor handmatige partitionering. Overigens kan je bij Ubuntu ook nog kiezen voor de Wubi installatie. Dan kan je het systeem wat beter leren kennen. Misschien ook niet zo'n gek idee.

En je hoeft helemaal geen exotische partities aan te maken, wat je hierboven wel gedaan hebt. Zoals ik al zei, twee stuks zijn genoeg. de root partitie (aangeduid met een / ) en een swap partitie. Hou je in het begin verre van gekloot met allerlei andere partities. Vooropgesteld dat dat lukt, heb je op het eind dus maximaal ( ! ) drie partities op je PC: als eerste de Windows partitie (bestandssysteem NTFS), als tweede de Linux partitie (bestandssysteem EXT3) en als derde de swap partitie.

Maar laat het ding maar eens gewoon op automatisch staan. Volg de voorstellen van Linux. En verblijd ons dan met de resultaten daarvan.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2009/03/19, 10:04:12 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2009/03/19, 18:25:33 »
Of de alternate cd van 8.04 gebruiken.
En ik zou Ubuntu zelf de partities en al de rest laten instellen. Dus niet zelf partities aanmaken.
En windows zeker defragmenteren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2009/03/25, 15:02:06 »

Ga uit van een lege 120Gb schijf, zonder partities. Dat helemaal leeg maken kan op verschillende manieren. Maak het niet te ingewikkeld, gewoon leegmaken dat ding. Installeer dan,  op die lege 120Gb schijf -met slechts één partitie- gewoon Windows XP,


1 partitie en dan vraagt ubuntu of ik dat automatisch wil laten gaan.. dan gaat ie toch over win xp schrijven en de hele partitie gebruiken?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2009/03/25, 18:53:36 »
Je krijgt tijdens de installatie een verzamelschermpje met drie mogelijkheden. Daar doel je in dit geval ook op. De eerste keuze biedt je de mogelijkheid om Ubuntu NAAST Windows te installeren. Op dit filmpje staat precies hoe en wat je moet doen: http://videos.linuxfoundation.org/video/1104. Dit stukje gaat over het moment van partitioneren.
Zelfs als je geen engels verstaat, kan je in ieder geval zien wat er gebeurd. En lees verder inderdaad de diverse wiki's en howto's..


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04