Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avast  (gelezen 2120 keer)

Offline johnroos

  • Lid
Avast
« Gepost op: 2010/03/19, 12:33:07 »
Ik heb Avast Home Edition Linux geïnstalleerd op mijn Linux Ubuntu 9.10.maar die scanned niet op de achtergrond, zoals ik dat gewend was bij Avast voor Windows. Is er een antivirusscanner die dat wel doet?

Zo ja, hoe kan ik Avast verwijderen en de andere virusscanner plaatsen?

Of maak ik me druk om niks en is Avast gewoon goed.

Toshiba C660-1DG

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/19, 12:37:07 »
Voor zover ik weet zijn er geen scanners in Linux die op de achtergrond scannen.

Als je een bestand voor een MS-PC moet branden, en je wilt zeker weten dat er geen malware op zit, kun je het beste Avast even updaten en een scannetje doen.
Real-time protection is overbodig omdat er geen Linuxvirussen zijn. Mocht er een gevaarlijk scriptje rondwaren op Linux, dan wordt dat onmiddellijk - dan wel vrij snel - via de reguliere updates onschadelijk gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/19, 12:39:46 door Lexaldo »

Re: Avast
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/19, 12:41:37 »
Idd, anti-virus programma's zijn er voor linux puur uit socialiteit naar andere windowsgebruikers. Zodat je een eventueel verdacht bestandje wat je wil doorsturen ff kan scannen, zodat je zeker bent geen virussen/malware door te sturen.

Re: Avast
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/19, 12:42:22 »
ho, dat is niet helemaal waar, er zijn wél virussen voor linux, maar die kunnen niks.
de meeste zijn in de vorm van een shell scripts en zolang je niet je wachtwoord voor root-toegang geeft als je niet weet waarvoor het is heb je er geen last van.
maar ze zijn er wel.

maar een virus heef enkel de rechten van de gebruik die is ingelogd, en linux staat niet toe dat downloads zichzelf openen, dat kan in windows wel.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Avast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/19, 15:21:12 »
Een nadeel van een virusscanner die op de achtergrond scant is dat je systeem er trager van wordt.Dus wat dat betreft vind ik het wel een voordeel van Linux dat dat niet meer hoeft.Ik scan alleen manueel wanneer ik bestanden ontvang of wanneer ik mijn systeem nakijk.
Kubuntu 20.04

Offline johnroos

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/19, 19:42:21 »
Uit de reactie maak ik op dat er geen scanner is die op de achtergrond meekijkt en dat Avast niet zo'n gekke keuze is
Toshiba C660-1DG

Re: Avast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/19, 19:45:29 »
Avast is een prima keuze op Linux,zonder de extra belasting van een constant scannend product. :)
Kubuntu 20.04

Re: Avast
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/19, 19:57:23 »
Uit de reactie maak ik op dat er geen scanner is die op de achtergrond meekijkt en dat Avast niet zo'n gekke keuze is
Ik hoop dat je je realiseert dat een virusscanner op Linux onnodig is als je je systeem wilt beschermen? Zo'n scanner is eigenlijk vooral bedoeld om Windows-bestanden te scannen op Linux.

Re: Avast
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/19, 21:12:47 »
denk het wel, hij zij al dat het is voor al hij iets naar een Windows-gebaseerde PC moet hebben.
ik gebruik Avast Home Linux ook voor dat zelfde doel.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline johnroos

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/19, 21:15:44 »
Door de reacties en na wat leeswerk op wiki-ubuntu ben ik nu overtuigd. Het blijft als ex-windows gebruiker wennen, maar het begint al een beetje te komen. Ik heb sinds 2 dagen Ubuntu, en ben er buitengewoon tevreden over. Het systeem is stabiel, gemakkelijk te doorgronden en zeer compleet. Leuk is om te zien dat dit forum goed werkt. Het heeft me enorm geholpen mijn weg te vinden!  
Toshiba C660-1DG

FrSu

  • Gast
Re: Avast
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/19, 21:48:13 »
Zegt het voort! XD

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/19, 21:49:23 »
Op die site van Wanda staat dat hij wel eens een rootkitscannetje draait, een keer per week geloof ik.
Ik heb chkrootkit er ook op staan en gebruik het wel eens, maare...nodig?

Re: Avast
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/20, 23:51:56 »
ho, dat is niet helemaal waar, er zijn wél virussen voor linux, maar die kunnen niks.
de meeste zijn in de vorm van een shell scripts en zolang je niet je wachtwoord voor root-toegang geeft als je niet weet waarvoor het is heb je er geen last van.
maar ze zijn er wel.

maar een virus heef enkel de rechten van de gebruik die is ingelogd, en linux staat niet toe dat downloads zichzelf openen, dat kan in windows wel.
Idd, ze bestaan, of hebben bestaan, maar er zijn zowat geen virussen out in the wild voor Linux! Simpelweg omdat ze niet de kans krijgen te verspreiden. Dit heeft te maken met hoe Linux en andere Unix systemen zijn opgebouwd.
Een toepassing(virus) kan zichzelf niet doorsturen zonder daarvoor een opdracht gehad te hebben van de gebruiker. In windows kan dit wel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/21, 00:05:25 »
Op die site van Wanda staat dat hij wel eens een rootkitscannetje draait, een keer per week geloof ik.
Ik heb chkrootkit er ook op staan en gebruik het wel eens, maare...nodig?
Elke zondag avond voordat ik mijn backups maak , nodig nee denk het niet .. meer een gewoonte en het zit waarschijnlijk tussen de oren  8)
langs de andere kant het is een officieel door Cannonical ondersteund progje staat in synaptic en baat het niet ,het schaad ook niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/21, 00:07:50 »
Maar hoe kies je dat dan Wanda? chkrootkit

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Avast
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/21, 06:41:31 »
Maar hoe kies je dat dan Wanda? chkrootkit
In de terminal: sudo chkrootkit
Het is geen grafisch programma, alleen command line.