Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Gezocht: schrijver(s) voor de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP  (gelezen 1795 keer)

Ik ben op zoek naar een of meerdere (aspirant-)schrijvers die de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP willen schrijven. Dit boek is door mij aangeboden aan Academic Service als mogelijke titel en de uitgever is er erg enthousiast over. Helaas kan ik het boek wegens persoonlijke omstandigheden niet zelf schrijven. Vervelend voor mij, maar een kans voor jou.

Misschien heb je zoiets van: "Ja, ik ken het programma goed, maar ik heb nog nooit eerder een boek geschreven". Geen probleem. Voordat ik mijn eerste boek uit kon geven, had ik ook nog nooit een boek geschreven. Eerlijk gezegd, het is helemaal niet zo ingewikkeld. Je hoeft ook niet helemaal blanco te beginnen, want de outline van het boek ligt al klaar. En ik ben beschikbaar voor begeleiding en coaching.

Waar moet de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP over gaan?

Deze Basiscursus moet de lezer stap-voor-stap, laag-voor-laag meenemen in het opbouwen van een digitale publicatie. Dat kan een eigen e-boek zijn, of een mooi opgemaakte lesbrief, brochure of jaarrapportage. Veel mensen maken voor zulke publicaties gebruik van een tekstverwerker aangevuld met wat afbeeldingen en standaardopmaak. Dat gaat op een gegeven moment wel vervelen en als je wat creatiever aan het werk wilt gaan, dan loop je gewoon tegen de grenzen van een tekstverwerker aan.

Uit eigen ervaring weet ik dat het best eenvoudig is om een prachtige publicatie samen te stellen met behulp van een DTP-programma (Scribus), een tekenprogramma (Inkscape) en een fotoprogramma (GIMP). Je hoeft daar geen ervaren DTP-er voor te zijn, als je maar even een handleiding hebt om je op weg te helpen. En dat moet de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP worden.

Is er wel behoefte aan zo'n Basiscursus?

Absoluut. De sterke groei in het gebruik van smartphones, phablets en tablets heeft een forse impact op de manier waarop we informatie tot ons nemen. De vraag naar digitale publicaties neemt alleen nog maar. Maar dergelijke publicaties moeten snel beschikbaar zijn, een zo laag mogelijke kostprijs (en verkoopprijs) hebben en desondanks een hoogwaardige en professionele indruk achterlaten.

Voor een bedrijf dat een keer zo'n publicatie moet maken, een docent die zijn/haar eigen lesmateriaal wil verbeteren of een zelfpublicerende schrijver grijp je niet direct naar Adobe CS. Want, moeilijk om mee te beginnen en duur. Scribus, Inkscape en GIMP vormen bij elkaar een prachtige gereedschapskist van hoogwaardige open source software, waarvoor je alleen nog maar een investering in tijd nodig hebt.

Dus ja, onze inschatting is dat dit een succesvolle titel gaat worden.

Wanneer moet het boek klaar zijn?

De Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP staat al aangekondigd in de catalogus die de boekhandels van Academic Service hebben ontvangen. We willen het boek uiterijk juni op de schappen hebben staan. Dit is namelijk een ideale 'vakantietitel', een boek voor hobbyisten die in een vakantieweek wat willen spelen met DTP en design.

Uiterlijk medio mei 2014 moet het manuscript klaar zijn, zodat de tekstredacteur, opmaker en drukker aan de slag kunnen. Het manuscript bestaat uit de tekst van het boek en de vele afbeeldingen die nu eenmaal in een Basiscursus staan.

Hoe ziet zo'n Basiscursus er uit?

Een Basiscursus is een no-nonsense, hands on, praktisch boek. In de hoofdstukken neem je de lezer stap-voor-stap mee door de verschillende handelingen. Het gaat niet om het schrijven van lappen tekst, maar vooral om het helder achter elkaar zetten van alle noodzakelijke handelingen, aangevuld met afbeeldingen om het geheel inzichtelijk te maken.

In dit geval valt de Basiscursus uiteen in drie hoofdonderdelen: een deel over Scribus, over Inkscape en over GIMP. In de planning zit nog een kort stuk over Sigil, voor het maken van een ePub-bestand. In elk van de delen bespreek je een set van basisvaardigheden, zoals het werken met stijlen, sjablonen, lagen, kleuren, afbeeldingen, maskers, retoucheren et cetera.

De Basiscursus is altijd een 'doe boek' en daarom staat het vol met opdrachten. Voor de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP is de rode draad het samenstellen van een digitale publicatie met grafische elementen en afbeeldingen. De lezer moet, door het volgen van de opdrachten, aan de hand worden genomen van een idee op de tekentafel naar een prachtige digitale publicatie die zo naar de drukker kan.

Wat levert zo'n boek op?

Ik ga daar heel eerlijk in zijn. In Nederland word je niet rijk van het schrijven van boeken. Je krijgt een percentage van nettoverkoopprijs als royalty. Hoe beter het boek verkoopt, des te hoger het bedrag. De verwachting is dat dit boek goed gaat verkopen en dan praat je over een verkoop van tussen de 1.000 en 1.5000 exemplaren. De kans is dan ook vrij groot dat je de komende jaren regelmatig een update van het boek uit kan geven.

De royalties worden verdeeld over de schrijvers. Schrijf je het boek alleen, dan is het gehele bedrag voor jou. Schrijf je met zijn tweeën of drieën, dan wordt het evenredig verdeeld. Voor mijn begeleiding hoeft niet betaald te worden.

Okay, ik heb belangstelling. Wat nu?

Neem in dat geval even contact met mij op (janstedehouder AT gmail PUNT com). Geef aan of je hele boek wilt schrijven of dat je belangstelling hebt voor een van de delen. Als je al eerder iets geschreven hebt, dan zou dat mooi zijn. Het is niet noodzakelijk, maar het is wel prettig als je over enig taalgevoel beschikt :-).

Voel je ook vrij om te mailen als je eerst meer wilt weten.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/14, 07:11:58 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline bwman

  • Lid
Re: Gezocht: schrijver(s) voor de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/11, 21:49:13 »
ik ken niets van de programma's maar zou zeer blij zijn moest er een nederlandstalig  boek over the gimp uitkomen
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Gezocht: schrijver(s) voor de Basiscursus Scribus, Inkscape en GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/14, 07:11:37 »
Bedankt voor de reacties, het lezen en het doorgeven aan mogelijke kandidaten.

Gisteren heb ik twee nieuwe auteurs voorgesteld aan de uitgever :-).