Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub niet in MBR  (gelezen 1849 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Grub niet in MBR
« Gepost op: 2007/10/29, 07:41:27 »
Hoi,

ik heb een laptop met voorgeinstalleerde MCE en dus zonder de herstelconsole. Nu wil ik Ubuntu met Bootpart en de NT bootloader opstarten. Tijdens de installatie van Ubuntu heb ik al grub op sda2 (mijn / partitie) geinstalleerd.

Bootpart downloaden lukt nog wel, maar hoe moet het dan verder? Ik heb het eerder met Fedora gedaan, maar destijs kon ik dan met hulp van de opstartcd mijn eigen systeem mounten, een feature wat ik in Ubuntu nog niet heb kunnen vinden.

Het betreft een courante Ubuntu 7.10 installatie.

Bedankt voor het lezen,
....Lutz

mickvdv

  • Gast
Grub niet in MBR
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 07:49:06 »
Waarom gebruik je niet gewoon grub? Ik heb verder nog nooit van bootpart gehoord, en ik weet niet zeker of ubuntu in de NT bootloader kan, maar als jij het al gedaan hebt.

Ik heb nu niet echt veel tijd, moet zo naar school, ik zoek vanmiddag wel ff voor je. Misschntu misschien kan je google op "ubuntu bootpart"?

Mickvdv

Offline Lutz

  • Lid
Grub niet in MBR
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 12:46:25 »
Ik wil wel grub gebruiken, maar niet in de mbr. Mijn grootste probleem is, dat ik opstartend van de live-cd, niet in mijn geïnstalleerd systeem kom. Dat is iets wat met Fedora makkelijk kan. Is daar een truc voor?

Lutz

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Grub niet in MBR
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 13:11:44 »
Grub zal zich steeds zetten in je MBR als je 't installeert. Hoe kun je anders Ubuntu laten opstarten?
Kun je niet browsen tot aan je Windows schijf? Gebruik jij de 7.10 Gutsy live-cd?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Lutz

  • Lid
Grub niet in MBR
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/07, 21:31:56 »
Probleem opgelost! Tijdens de installatie van Ubuntu krijg je een samenvattig voorgeschoteld, daar kan je dan een alternatief locatie voor GRUB kiezen. Verder nog met Bootpart de 512bits van de opstartpartitie van linux kopieren en je kan met de NT bootloader Ubuntu opstarten.

Groeten,
....Lutz

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub niet in MBR
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/07, 21:35:01 »
Citaat van: Lutz
Probleem opgelost! Tijdens de installatie van Ubuntu krijg je een samenvattig voorgeschoteld, daar kan je dan een alternatief locatie voor GRUB kiezen. Verder nog met Bootpart de 512bits van de opstartpartitie van linux kopieren en je kan met de NT bootloader Ubuntu opstarten.

Groeten,
....Lutz
Interessant, maar waarom ben je zo gehecht aan die NT Loader? Grub heet niet voor niets Grand Unified Bootloader, hoor!

Grub start echt alles, je kunt het zo gek niet bedenken. DOS (alle versies), Windows (alle versies), Linux (allemaal), BSD, Solaris, Mac OS/X.... Noem maar op.

Offline Lutz

  • Lid
Grub niet in MBR
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/07, 21:42:46 »
Heel simple: ik heb geen Windows CD om later weer Grub kwijt te kunnen raken. De pc heeft alleen een image om MCE weer terug te zetten. In het image is de mbr niet inbegrepen. Dat had je ook in mijn eerste posting van deze threat kunnen lezen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub niet in MBR
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/07, 21:50:53 »
Nou, NT Loader terugzetten kan ook anders, hoor. Met de Super Grub Disk bijvoorbeeld:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html

Of met de Ultimate Boot CD (daar zit de Super Grub Disk bij in):
http://www.ultimatebootcd.com/

Offline Lutz

  • Lid
Grub niet in MBR
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 22:35:41 »
Nu gaat de discussie te ver. Ik was niet op zoek naar een alternatief om de Windows MBR weer te herstellen. En indien ik Windows wil herstellen, gebruik in natuurlijk iets van Windows. De NT bootloader kan Linux opstarten, en waarom zal ik dat dan niet doen?

Bedankt voor de info,
....Lutz

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub niet in MBR
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/07, 23:06:31 »
Citaat van: Lutz
Nu gaat de discussie te ver. Ik was niet op zoek naar een alternatief om de Windows MBR weer te herstellen. En indien ik Windows wil herstellen, gebruik in natuurlijk iets van Windows. De NT bootloader kan Linux opstarten, en waarom zal ik dat dan niet doen?

Bedankt voor de info,
....Lutz
De discussie gaat niet te ver, want dit forum is ook een kennisbron voor anderen. Daarom heeft het een zoekfunctie.

Vandaar dat ik er dieper op inga: ik wil voorkomen dat mensen door gebrek aan informatie kiezen voor NT Loader. Linux starten via NT Loader blijf ik namelijk een technisch ongelukkige optie vinden en ik zal die dus ook aan niemand aanraden.

Overigens: alle respect voor jouw keuze, hoor! Linux = vooral keuzevrijheid. Bovendien vind ik het technisch knap, wat je hebt klaargespeeld.   :-)

Groet, Pjotr.

JimZ

  • Gast
Grub niet in MBR
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/08, 01:50:59 »
even een klein beetje support voor Lutz.....

Ik start m'n drie linux distro's op via de VISTA bootloader (even m'n mond spoelen, sorry guys) met DIT handige en gratis tooltje.

:)

Gr,
Jim

EDIT:

En blij dat ik toestemming heb van pjotr natuurlijk !!!



J.