Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu  (gelezen 22073 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #125 Gepost op: 2012/06/19, 20:24:48 »
Jammer dat wat er niet meer is? AmigaOS leeft nog vrolijk door en krijgt zelfs later dit jaar eindelijk 3D-acceleratie:
http://www.computerworld.com.au/article/426217/amigaos_4_developer_interview_why_it_endures_what_future_holds/?pp=3
Nou, ziet iemand nog een toekomst in AmigaOS? Het heeft al die jaren nog bestaan, voortbordurend op de oude hardware (uit 1992!). Af en toe hoor je weer grootse plannen vanuit die hoek, maar alleen als je er naar zoekt, want het wordt nooit breed bekend en ook vrijwel nooit uitgevoerd. Nee, volgens mij zit er niet veel muziek meer in. De grote spelers zijn nu Apple en Microsoft met Linux als gevaarlijke outsider.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #126 Gepost op: 2012/06/19, 20:34:04 »
Oude hardware? Dan heb je toch iets gemist want de nieuwste AmigaOS 4.1 en 4.2 draaien alleen 100% getest op de hardware van AmigaOne en AmigaX1000 (AmigaOne: 2003 en 2012 en X1000: 2012). De oudere hardware is niet 100% gegarandeerd.

Ik ben een fan van AmigaOS en weet zeker dat er toekomst in zit, maar alleen als het geporteerd gaat worden van PPC naar x86.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 20:36:41 door Vistaus »

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #127 Gepost op: 2012/06/19, 20:39:19 »

Jammer dat wat er niet meer is? AmigaOS leeft nog vrolijk door en krijgt zelfs later dit jaar eindelijk 3D-acceleratie:
http://www.computerworld.com.au/article/426217/amigaos_4_developer_interview_why_it_endures_what_future_holds/?pp=3

Klopt, kleine bedrijven en hobbyisten maken nog steeds Amiga spul.
Mocht iemand nog nostalgische gevoelens hebben is ARoS ook een aanrader.
Een Amiga OS op een Linux basis. Het is geen emulator, maar alles wordt geregeld op API niveau (net zoals Wine).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #128 Gepost op: 2012/06/19, 20:40:57 »
@Theo: Hyperion Entertainment was ooit een groot bedrijf maar tegenwoordig niet meer nee.
En de hardware wordt nog gemaakt en kennelijk is er interesse want de eerste batch van de nieuwe Amiga X1000 was al heel snel uitverkocht en nu wordt de volgende batch verwacht in juli 2012.

Offline MKe

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #129 Gepost op: 2012/06/19, 20:48:17 »
Het draait nog op PowerPC, dat is ook niet meer echt van deze tijd. Verder begint het nu pas multi-core te ondersteunen en 3D graphics. Toch wel een paar jaar te laat helaas. Die AmigaOne500 draait op een 1.15 Ghz PowerPC en kost ruim 800 euro. De X1000 heeft een highend processor uit 2007 (PA6T-1682M). Op die manier gaan ze het niet redden. Porten naar x86 zal misschien iets helpen, maar ondersteuning van hardware is een groot probleem voor zo'n klein team en zo'n kleine marktaandeel. En bedrijven interesseren om software te gaan maken is zelfs nog moeilijker.

Begrijp me goed, ik ben echt een Amiga fan. Heb jarenlang Amiga gehad, vanaf de Amiga 500 met Workbench 1.2 to de A1200 met OS 3.1 en ik zou zo weer overstappen als het ook maar enigszins een alternatief weer is van de huidige PC's. Maar door de jaren heen is het stiller en stiller geworden rond dit systeem en ze lopen nu zo ver achter dat er geen enkele reden meer is om ermee door te gaan, buiten nostalgische redenen natuurlijk.

Maar we gaan wel erg off topic nu :)

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #130 Gepost op: 2012/06/19, 20:56:20 »
@Mke: PowerPC wordt nog gebruikt in embedded devices, dus verouderd of niet, het is niet dat het morgen ineens over is met PPC. En ja, te laat met 3D is wel waar, dat heb ik ook nooit ontkend.

En ik zeg ook niet dat ze het gaan reden met die 500 en X1000; ik weerlegde alleen jou argument dat ze voortborduren op hardware uit 1992 en voor zover mijn kennis van hardware reikt zit er een immens verschil tussen hw uit 1992 en hw uit 2007.
Het is in ieder geval modern genoeg om AmigaOS of zelfs een LInux PPC-variant er prima op te kunnen draaien :)

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #131 Gepost op: 2012/06/19, 21:22:29 »
Off-topic:
De hardware specifacties zeggen mij niet veel.
Een Amiga vergelijken met een PC is als appels met peren vergelijken.
De hele architectuur is anders.
Bovendien was altijd de grote voordeel dan men (door de 'standaard' custom chips) efficient kan programeren.

Om geheel ontopic te blijven: 'Of het nu Ubuntu of een Amiga OS is, het is in mijn ervaring sneller en makkelijker te installeren dan Windows'.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #132 Gepost op: 2012/06/19, 21:43:27 »
Heb net Aros geinstalleerd, in 5 minuten. Daar kan Linux nog een punt aan zuigen :) Doet wel oudbollig aan. Heb in jaren niet meer achter Amiga OS gezeten en merk dat nu. Geen maximaliseren, geen taakbalk enz. Wel snel. Gebruik ook weinig geheugen. Slechts rond de 100 mb en dan heb ik de Odyssey web browser ook open staan.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #133 Gepost op: 2012/06/19, 21:54:05 »
Ubuntu 12.04 installeerde hier in nog geen 10 minuten en ik heb geen high-end PC, dus veel te 'zuigen' valt er dan IMHO niet ;)

Ik wil dat AROS wel een keer uitproberen, maar ik heb liever dat ik dat echte AmigaOS een keer kan uitproberen. Maarja, zonder dedicated PC gaat datniet (zelfs QEMU PPC-emulatie schijnt niet te helpen).

Offline MKe

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #134 Gepost op: 2012/06/20, 06:43:37 »
Ubuntu 12.04 installeerde hier in nog geen 10 minuten en ik heb geen high-end PC, dus veel te 'zuigen' valt er dan IMHO niet ;)

Ik wil dat AROS wel een keer uitproberen, maar ik heb liever dat ik dat echte AmigaOS een keer kan uitproberen. Maarja, zonder dedicated PC gaat datniet (zelfs QEMU PPC-emulatie schijnt niet te helpen).
op deze celeron 1.4 duurt het vaak 20 tot 30 minuten. Ook niet slecht hoor, maar Aros was wel heel snel. Het systeem werkt ook snel, en geeft duidelijk een Amiga gevoel. Het schijnt zelfs source compatible te zijn met Amiga, maar ik heb geen idee waar je sources vandaan kunt halen. Ik heb alleen maar oude binaries. Maar goed, voor Aros zouden we eigelijk naar een nieuwe thread moeten.
Voor AmigaOS moet je ook betalen. Het is een commercieel product. Dit is opensource.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #135 Gepost op: 2012/06/20, 10:30:31 »
Ja op een Celeron is het een ander verhaal ;)
En AROS is ook binary compatible met Amiga.

Ik ga het dan toch maar eens een kans geven (al zou ik nog steeds liever de echte AmigaOS 4 hebben). Voor 4 hoef je trouwens niet te betalen; er is ook een andere, niet nader te noemen, mogelijkheid ;)