Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschillen tussen Fedora en Ubuntu  (gelezen 2000 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Gepost op: 2020/05/08, 22:01:12 »
Beste mensen,

Omdat ik eigenlijk mijn computer weer zou moeten herinstalleren met een vernieuwd besturingssysteem was ik wat aan het rond kijken voor verschillende OS.  Ik heb Fedora in een VM gedraaid en het is op veel fronten (uiterlijk) vergelijkbaar met Ubuntu.

En nu overweeg ik om over te stappen naar Fedora. Eigenlijk is daar één reden voor, ergens las ik dat je met Fedora makkelijker een nieuwe update kan installeren en niet zoals bij Ubuntu bij elke LTS een volledige installatie. Maar klopt mijn veronderstelling. Want ik zie ook wel wat nadelen, zoals het ontbreken van een Nederlandstalig forum.

Zonder in een ethische discussie te belanden hoe zuiver Fedora is en hoe onzuiver Ubuntu is (ik las tenminste dat Fedora meer voor de OpenSource puristen wordt geprezen), vroeg ik me af of er meer feitelijke verschillen zijn in gebruik.

Dank voor een reactie.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 11:12:48 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/08, 22:30:50 »
Ik gebruik al een aantal jaren Fedora, dus ik denk dat ik wel wat inzicht kan geven.
Fedora is, in mijn opinie, erg gebruikersvriendelijk op veel vlakken, maar op sommige ook niet. DNF is een fijne pakketmanager, met duidelijke syntax. Ook is de documentatie goed, dus vaak zijn problemen snel te verhelpen, alhoewel je dan wel het Engelse deel van het internet op moet duiken. Het OS is ook heel stabiel, ik merk eigenlijk zelden vastlopers of issues met drivers. Fedora doet imo qua stabiliteit en gemak niet onder aan Ubuntu - maar er zijn wel wat gekkigheden. Je mag namelijk niet even veel als in Ubuntu als user. Voor het mounten van een interne hdd bijvoorbeeld via de GUI heb je root rechten nodig, dat geldt ook voor het toevoegen van een printer (???). Maar goed, zo heeft ieder OS z'n nukkigheden.
En ja, je kunt inderdaad gewoon per nieuwe distributie upgraden. Maar: Net zoals met Ubuntu gaat dat lang niet altijd goed. Vooral als je 3rd party drivers (nvidia...) geïnstalleerd hebt wil het nog wel eens voorkomen dat je met een niet-opstartend systeem zit. En dan mag je dat weer gaan fixen. Goed, meestal gaat het wel goed natuurlijk, maar upgrades blijven lastig.

Feitelijke verschillen: Meer root-rechten nodig bij semi-dagelijks gebruik en DNF ipv APT, maar dat zal zichzelf snel genoeg wijzen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/08, 22:33:19 »
Dank je voor je heldere toelichting. Ik ga het mee nemen in mijn overweging.

Is het risico alleen met third party drivers? Die lijk ik niet te hebben als ik bij "extra stuurprogramma's" kijk. Of zijn er nog andere risico's bij het upgraden.

PS. een reactie kan ik kennelijk wel bijwerken, maar het startbericht niet ...
« Laatst bewerkt op: 2020/05/08, 22:58:40 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline h2o

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/09, 07:08:29 »
En nu overweeg ik om over te stappen naar Fedora. Eigenlijk is daar één reden voor, ergens las ik dat je met Fedora makkelijker een nieuwe update kan installeren en niet zoals bij Ubuntu bij elke LTS een volledige installatie.

Wat jij hier opmerkt lees ik op dit forum ook heel vaak. Vreemd echter, want bij de moeder van Ubuntu, Debian heb je dat probleem namelijk niet. Ik heb in de loop der jaren heel vaak een laptop gewoon een dist-upgrade gegegen en dat verloopt nagenoeg altijd vrijwel foutloos. Af en toe een eindaardigheidje, maar dat is zo verholpen. In een lang verleden heb ik ook Ubuntu gebruikt en liep dan ook tegen dit probleem op. Sinds ik Debian gebruik heb ik dat probleem dus niet meer.

Lijkt erop dat dit toch een Ubuntu eigenzinnigheid is. Dus, als je toch wilt veranderen, dan zou ik Debian ook willen aanbevelen.

Zelf heb ik ook weleens wat met Fedora gewerkt in een testomgeving. Dat zal best wel een goede distributie zijn, maar ik miste wat essentiële zaken die het voor een werkomgeving onbruikbaar maakt. Voor mij dan, wel te verstaan. Iemand anders zal dat 'probleem' niet hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/09, 09:31:32 »
Fedora werkt net als Ubuntu met een "fixed release" model. Een upgrade zal dus met vergelijkbare moeilijkheden gepaard gaan. De kans op problemen is zeer afhankelijk van de mate waarin je je systeem hebt aangepast. Upgrades van een standaard systeem worden immers goed getest.

Anders moet je gaan voor een distributie met een "rolling release" model: Arch en Manjaro, OpenSuse Tumbleweed, Solus, ... Bij die is de kans op een tijdelijke "glitch" na een update een stuk groter...

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/10, 22:08:03 »
Fedora werkt net als Ubuntu met een "fixed release" model. Een upgrade zal dus met vergelijkbare moeilijkheden gepaard gaan. De kans op problemen is zeer afhankelijk van de mate waarin je je systeem hebt aangepast. Upgrades van een standaard systeem worden immers goed getest.

Anders moet je gaan voor een distributie met een "rolling release" model: Arch en Manjaro, OpenSuse Tumbleweed, Solus, ... Bij die is de kans op een tijdelijke "glitch" na een update een stuk groter...

Dank je voor je bericht. Wat bedoel je met "een tijdelijke glitch"?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/11, 11:14:02 »
Dank je voor je bericht. Wat bedoel je met "een tijdelijke glitch"?
Foutjes binnengeslopen in nieuwe versies. Bijvoorbeeld het tijdelijk niet meer werken van copy/paste vanuit een dialoog of foutbericht. Dat wordt dan vaak heel vlug weer rechtgezet.

Bij een "bleeeding edge" distributie zoals Arch kunnen die "glitches" sporadisch wat erger zijn. Nieuwe software wordt daar zeer vlug uitgerold. Hoe vlugger, hoe meer kans dat er nog eens een fout passeert. Met Manjaro, dat gebaseerd is op Arch, zit je op dat vlak iets veiliger. Ze hebben hun eigen softwarebronnen en houden nieuwe software nog wat langer in voor interne kwaliteitscontrole, vooraleer ze die vrijgeven.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/11, 21:08:24 »
@vanadium: Dank je voor je toelichting. Ik heb net Manjaro XFCE in de VM gezet en ik vind het niet verkeerd. Het zal wel aan XFCE liggen, maar het lijkt voor mij heel erg op Xubuntu als eerste indruk.

Ik ben niet zo familiair met al die Engelse termen, wat wordt er nu precies met "glitch"en "bleeding edge" bedoeld?

Ik weet dat ik een beetje off-topic ga, maar:
In de documentatie van Manjaro zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van LTS kernels en "gewone". Maakt dat nog wat uit?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline h2o

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/11, 21:33:20 »
Bleeding Edge zou je kunnen omschrijven (beter dan vertalen) als 'vers van het mes'. Dan zit het bloed nog aan het mes, zo vers. Een vertaling zou kunnen zijn 'spikspinternieuw'.

Glitch is wat je krijgt als je niet vaak je systeem bijwerkt. Dan krijg je zoveel dingen die bijgewerkt moeten worden zodat er problemen kunnen ontstaan omdat bepaalde afhankelijkheden nog niet up-to-date zijn.

Bij Debian heb je dat ook als je Testing of Unstable draait. Als dan de nieuwe Stable een feit is worden er ineens zoveel updates op Testing en Unstable uitgevoerd zodat die zich als het ware in kunnen verslikken.
PS. Debian Unstable zou je ook als Rolling release kunnen beschouwen en draaien als je bij de tijd wilt blijven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/12, 16:29:50 »
Dank je. Duidelijke toelichting.

Ik zal eens kijken wat mij het meest bevalt. Het gaat me op zich niet eens om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben. Ik ben gewoon een beetje moe van het elke keer opnieuw inrichten van het systeem. En ik weet dat een LTS een jaar of 5 mee zou moeten gaan, maar ik merk dat na 2 jaar nieuwe functies achter lopen. Ik heb nu Manjaro en Suse Thumbleweed in VM draaien.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/12, 21:27:29 »
Ik was vast van plan om een verse installatie te doen voor Ubuntu 20.04 over enkele weken. Vanmorgen kwam echter dat updatepromptje, en ik heb het maar ingedrukt. Alles is zeer goed verlopen  ^-^ Met Ubuntu kan je ook wel wat "rollen".

Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/12, 21:38:24 »
@poj,
Citaat
Ik heb nu Manjaro in VM draaien.
Wat voor versie? Zelf heb ik 19.0 Gnome in VM .
Vnd het fijn dat je kan kiezen  bij install  tussen LO /Freeoffice/no office.
Timeshift ook standaard!
Mijn buroblad  ;)


Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 21:48:33 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/14, 22:16:14 »
@Rive Gauche: In ieder geval een mooi bureaublad!
Beetje off-topic, maar ik heb nu getest met Suse-Thumbleweed met XFCE. Op zich heel mooi, maar ik snap niets van dat Yast. Ik kan helaas nog geen goede Nederlandstalige documentatie vinden over Suse.

Verder heb ik Solydxk met XFCE geprobeerd. Hier verwachtte ik eigenlijk het meest van maar viel mij het meest tegen. Ik dacht dat ik met mijn Ubuntu en XFCE kennis er makkelijk mee weg zou lopen, maar het is allemaal zo basic dat je eigenlijk alles moet uitvinden. En het ziet er nog eens lelijk uit. Niet dat schoonheid het belangrijkste is hoor.
Manjaro viel me mee, het leek me eenvoudiger dan Suse in gebruik, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zoveel heb getest. Ik liep er wel tegen aan dat ik gmusicbrowser wilde installeren. Dat zou moeten kunnen, het leek me dat ik dan de Arch versie moest hebben, maar daar kwam ik niet uit. Het is toch weer net anders dan een .deb bestand downloaden en aanklikken  =D .

Misschien toch het idee van Vanadium proberen. Eerst een goede backup maken en dan gewoon updaten via synaptic. Maar ik weet niet of XFCE4.14 dan mee komt. Maar dat zien we wel  =D

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/14, 22:32:45 »
Verder heb ik Solydxk met XFCE geprobeerd. Hier verwachtte ik eigenlijk het meest van maar viel mij het meest tegen.
Het is, net als Ubuntu, op Debian gebaseerd, maar iets minder vriendelijk voor beginners.
Er is wel een groot voordeel, SolidXK is een Nederlands systeem............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/14, 22:37:13 »
@Ron: Juist om de argumenten die jij geeft (net als Ubuntu, op Debian gebaseerd) had ik er hoge verwachtingen van. Ik voel me na 15 jaar Ubuntu niet echt meer een beginner, maar met SolydX wel weer  ;) . En de vertalingen vond ik tegenvallen. Zeker als jij zegt dat het een Nederlands systeem is. Ik kwam toch hele stukken in het Engels tegen of half om half. Maar misschien was dat in het XFCE deel en niet in SolydX zelf ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/22, 17:33:59 »
@Rive Gauche:
Schitterend bureaublad! Ben nu een uur aan het zoeken, maar kan deze niet vinden.
Misschien een linkje?

Alvast bedankt!

Bauke

Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/22, 17:58:13 »
@Rive Gauche:
Schitterend bureaublad! Ben nu een uur aan het zoeken, maar kan deze niet vinden.
Misschien een linkje?

Alvast bedankt!

Bauke
Hoi bauke,
Linkje heb  ik niet, zit gewoon in Manjaro 19 Gnome , bij de achtergronden.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline BaukeP

  • Lid
Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/23, 00:05:45 »
Oké, weet ik genoeg. Bedankt!

Bauke

Re: verschillen tussen Fedora en Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/24, 13:14:13 »
Citaat
Wat jij hier opmerkt lees ik op dit forum ook heel vaak. Vreemd echter, want bij de moeder van Ubuntu, Debian heb je dat probleem namelijk niet. Ik heb in de loop der jaren heel vaak een laptop gewoon een dist-upgrade gegegen en dat verloopt nagenoeg altijd vrijwel foutloos. Af en toe een eindaardigheidje, maar dat is zo verholpen. In een lang verleden heb ik ook Ubuntu gebruikt en liep dan ook tegen dit probleem op. Sinds ik Debian gebruik heb ik dat probleem dus niet meer.

Iets wat ik dus niet helemaal thuis kan brengen.  :o Af en toe vraag ik me af of sommigen hun OS niet teveel tweaken wat ook vaak problemen geeft bij onder andere updates, wat ik zelf ook al vaker ervaren heb. Want ook over van alles aanpassen lees ik regelmatig op dit forum.

Hier draaien de nodige PC's, met diverse (en alleen maar) Ubuntu afgeleiden. Waarbij verschillende PC's ook nog voor specifieke zwaardere doeleinden ingezet worden.
Ik tweak alles zo min mogelijk (al afgeleerd bij win, want geeft vaak probs) en draai het zoals geïnstalleerd en meegeleverde opties. Ik laat het draaien zoals het bedoeld en ontwikkeld is.
En ik denk soms ook bij de laatste nieuwe versies vaak nog ligt aan kinderziektes. Ik persoonlijk ren ook nooit zo hard naar de laatste nieuwe.

Alle PC's draaien hier uiteindelijk op hun 'eerste installatie' en verder alleen updates. En alles is update (melding update en klik voor doorvoeren). Elke update loopt netjes binnen, en nooit problemen, en voor mij het belangrijkste: alle PC's hier draaien betrouwbaar stabiel!
Dus ik kan de "al die problemen" niet plaatsen. Het kan toch niet zo zijn dat ik de enige ben met bergen geluk en toeval binnen een systeem van "een hoop gedoe en ellende"?
En in mijn ogen al helemaal niet exclusief toe te schrijven aan Ubuntu.  >:( Misschien past het ene OS gewoon beter bij de ene persoon en het andere OS bij de andere? Mag toch? Hoeft toch niet altijd te gaan over "de beste" of "slechtste"?

Naja. Doe er je voordeel mee, of niet (ook goed).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/24, 13:36:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore