Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cookies, waar het allemaal terecht komt  (gelezen 1517 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
cookies, waar het allemaal terecht komt
« Gepost op: 2011/06/11, 14:06:38 »
Onderzoekje door The Wall Street Journal: http://blogs.wsj.com/wtk/ . Er is een discussie over het al dan niet inperken van cookies, en in deze coole presentatie is helemaal te zien hoe bezoek aan 50 (Amerikaanse) websites tot infoverstrekking aan allerlei andere firma's leidt, die uw websitebezoek met bijbehorende handelingen allemaal registreren. Er zit ook een presentatie bij, en de grafiek werkt met mouse-overs.

Moet toch een goed gevoel geven, dat zoveel mensen geinteresseerd zijn in ons  ;)

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/11, 18:37:18 »
En weet je wat ze nu in verschillende landen in Europa er aan gaan doen en op het moment in sommige landen al doen.
Je moet een melding krijgen als de website een cookie gebruikt, dan krijg je een popup die vraagt of hij het mag installeren.
Dit geld voor websites uit eigen land dus het geen wat je verteld werkt dus alleen maar voor een aantal websites binnen de EU en dan nog niet eens voor alle landen.
Tevens geld voor ieder land andere regels.
Weer van die regels die worden verzonnen door mensen die een keer op internet hebben gekeken en denken er gelijk verstand van te hebben en weten hoe het veiliger voor je te maken.
Het word er met al die popups zoveel beter van en al die meldingen die je krijgt zodat je plezierig kunt internetten.
Website in een land hosten waar de regels niet gelden en je kunt weer cookie's zonder te melden installeren. =D

Wel opvallend dat Facebook zo laag staat want bij hun is een bezoek aan een website waar het kleine linkje van Facebook op staat al genoeg. Je hoeft er niet eens op te klikken.

Browser's ondersteunen meer en meer de anoniem knop die na het bezoek aan de site de cookie's verwijderd.
Als je dus niet gevolgd wilt worden, dan is dat een oplossing.
Het is nog niet perfect maar het word beter en beter.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/11, 18:55:09 »
Ik heb Firefox zo ingesteld, dat-ie automatisch bij het sluiten van Firefox alle koekjes verwijdert. Tussentijds alle koekjes wegdonderen bereik ik dan, door eventjes Firefox te sluiten en 'm daarna weer te starten.

Ook niet 100 % ideaal, maar het scheelt al 'n slok op 'n borrel, vind ik...

Offline Tom

  • Lid
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 19:28:21 »
Eventjes FF sluiten is ook niet nodig ,zo heb ik het.


Dan kun je bij extra gewoon af en toe dit aanklikken.


Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HarzG

  • Lid
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/12, 16:35:43 »
Tip: tussentijds cookies/geschiedenis verwijderen, kan met de toetsencombinatie Ctrl-Shift-Del gedaan worden.
Let op: dan is ook je login-cookie voor het Ubuntu-forum meteen weg en je moet opnieuw inloggen.

Aanvullend, naast het automatisch verwijderen van cookies, helpen de volgende add-ons:
AdblockPlus, NoScript, BetterPrivacy (voegt het verwijderen van LSO's/flash-cookies toe), Refcontrol (waarkomtuvandaan: "kweenie").

Het blokkeren van ongevraagde log's van je acties/reacties op websites heeft voor- en nadelen. Elke extra add-on werkt iets vertragend voor je browser. Tegenwoordig kan je dat simpel testen door Firefox4 zonder add-ons te starten en dan te vergelijken hoe snel of langzaam de sites worden geladen met/zonder add-ons.

Een ander aspect is ook nog de kosten-kwestie. Als een gratis-site met zeer veel nuttige informatie wordt gesponsord, dan is het uiteraard jammer voor de maker van de site als de reclame-links niet meer werken. Is de site niet meer interessant voor de sponsor, dan zijn er maar 2 opties: de maker betaalt de kosten (deels) zelf, de site vraagt contributie.

In de huidige wereld wordt internet gezien als een groot en vrijwel gratis venster naar een nagenoeg onbeperkte bibliotheek. Maar uiteraard moeten ergens de kosten voor deze faciliteiten verdient worden.
Zowel bij de www-industrie als ook onder de gebruikers van het www zijn er de "goeden" en de "slechteriken". De meerderheid zit daar ergens tussenin.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 16:38:31 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/12, 17:37:57 »


Zoals u ziet die heb ik al ,ook in de FF4. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: cookies, waar het allemaal terecht komt
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/12, 18:15:27 »
Chrome en FF gaan het er standaard inzetten dat je straks geen last meer hebt van cookies.
Volgens mij zit het al in FF5, wanneer Chrome er mee komt en of het er al inzit weet ik niet. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.