Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom Ubuntu  (gelezen 13121 keer)

waarom Ubuntu
« Gepost op: 2011/02/28, 15:06:26 »
Hallo Ubunters,

Lees veel over Banschee en Ubuntu dat bracht me op de vraag:

Waarom Ubuntu gebruiken en niet een van al die andere zoals Suse
Wat is het werkelijke verschil????

groeten

vanuit Tirol
Bram

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/28, 15:12:31 »
Waarom rijdt de één het liefste in een Volkswagen, en de ander het liefste in een Opel? Dat is een vergelijkbare vraag, met in wezen een vergelijkbaar antwoord.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/28, 15:16:35 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/28, 15:25:45 »
Mooie uitleg van Pjotr! Ik denk dat veel mensen ubuntu als eerste linux kiezen omdat:
1. Bij 'normale' mensen zal het woord linux al snel aan ubuntu gekoppeld worden. Ze hebben er al iets over gehoord, en dat soort dingen.
2. Ubuntu heeft vrij goede documentatie. Nu wil ik niet zeggen dat bijv. Suse dat niet heeft, maar toch.
3. Lang niet alle linux disto's hebben een Nederlandse editie (wel veel, maar de wat minder bekende niet), en als ze het al hebben is deze vaak vrij houterig.
4. Ubuntu heeft een bedrijf achter zich, Canonical. Je kunt er dan vrij zeker van zijn dat er geen rommel in gestopt wordt: Ubuntu wordt ontwikkeld voor stabiliteit, niet voor tests.
5. Doordat er achter ubuntu een bedrijf met geld zit, kan er ook reclame gemaakt worden. Weliswaar een klein beetje, maar genoeg om ubuntu niet weg te laten zakken.
6. Doordat bijv. je buurman ubuntu heeft draaien, denk jij: goh, ga ik ook 's proberen, jouw neef/nicht denkt: Wil ik ook, ga maar door.

Hoop dat dit genoeg redenen zijn, maar zoals Pjotr al zei: zoals de een denkt over ubuntu denkt de ander over Suse. Het ligt dus volledig aan je zelf wat jij prettig vindt! :)

P.S. Roc.am was me net voor, aan dat topic had ik niet gedacht :$

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 15:38:01 »
Kijk naar het midden-oosten:
Ubuntu heeft een hoog democratisch gehalte, iedereen mag meedenken !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/28, 15:46:46 »
Door Mark S. is uit de Linux wereld van alles het beste gepakt en daaruit is Ubuntu ontstaan.
Ubuntu zijn doel is dat het volledig windows kan vervangen met hetzelfde gebruikers gemak.

Dus daarom Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/28, 15:55:53 »
"maar tijden lang was er geen goede support voor KDE"

Nog steeds niet. Mint KDE wordt geleverd met veel GNOME-programma's. Dat vind ik niet bepaald een KDE-uitgave.
Alleen al daarom gebruik ik veel liever Kubuntu. En als je echt gebruiksvriendelijkheid en KDE-design wilt, dan Pardus.

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/28, 16:58:24 »
Maar dan alleen als je echt alleen maar KDE wilt en niets anders dan KDE, wat voor veel endusers toch nog een beetje te ingewikkeld is.....  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/28, 17:28:47 »
Mooie uitleg van Pjotr! Ik denk dat veel mensen ubuntu als eerste linux kiezen omdat:
1. Bij 'normale' mensen zal het woord linux al snel aan ubuntu gekoppeld worden. Ze hebben er al iets over gehoord, en dat soort dingen.
2. Ubuntu heeft vrij goede documentatie. Nu wil ik niet zeggen dat bijv. Suse dat niet heeft, maar toch.
3. Lang niet alle linux disto's hebben een Nederlandse editie (wel veel, maar de wat minder bekende niet), en als ze het al hebben is deze vaak vrij houterig.
4. Ubuntu heeft een bedrijf achter zich, Canonical. Je kunt er dan vrij zeker van zijn dat er geen rommel in gestopt wordt: Ubuntu wordt ontwikkeld voor stabiliteit, niet voor tests.
5. Doordat er achter ubuntu een bedrijf met geld zit, kan er ook reclame gemaakt worden. Weliswaar een klein beetje, maar genoeg om ubuntu niet weg te laten zakken.
6. Doordat bijv. je buurman ubuntu heeft draaien, denk jij: goh, ga ik ook 's proberen, jouw neef/nicht denkt: Wil ik ook, ga maar door.
7. Ubuntu is (zeker in België, in Nederland weet ik het niet) aanwezig op alle computerbeurzen en zo, daar krijgen gebruikers de kans om eens plaats te nemen achter een ubuntu-computer en te kijken hoe het werkt. Ik ben er nog nooit een stand van fedora / mint / suse / ... tegengekomen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/28, 17:51:49 »
.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/28, 20:20:09 door Xarvaz »

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/01, 11:02:59 »
Hallo Ubunters,

Bedankt voor alle antwoorden warom Ubuntu, ik ben zeer tevreden met Ubuntu heb geen windows meer.
Ik heb het in eerste instantie gekozen vanwege het feit dat men zeer veel ondersteuning krijgt van de
forum leden.
Ten tweede omdat windows elke keer weer meer kost om up to date te blijven.
Ten derde dat ik als non programmeur en a technisch persoon er steeds meer lol in krijg toch weer iets nieuws
uit te proberen.
Ten vierde dat het sinds weken probleem loos werkt.

dus allen nogmaals bedankt voor u antwoorden

Bram uit tirol

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/01, 19:25:31 »
ik heb ook geen windows meer. kwam voornamelijk door het feit dat windows 7 gebouwd was op de "stabile basis" van windows vista...
waarom ubuntu?
ik heb wel eens mandriva geprobeerd, dat werkt ook prima, maar ik vond de uitleg van de pakketten in het softwarecenter nu niet echt duidelijk...
bij ubuntu weet je gewoon waar je aan toe bent als je een programma installeert, de uitleg is niet te kort, maar ook niet te lang en geeft alleen de kern van de inhoud weer.
ik heb ook een keer suse geprobeerd, alleen lopen daar de drivers een beetje achter. ubuntu heeft de laatste drivers gewoon meteen bij de hand. lekker lui dus!

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/02, 18:06:36 »
op onze pro testen komt suse wel als stabieler uit.
Met Ubuntu hebben we een paar issues gehad die speciale ingrepen nodig maakten. (Zowel 10.04 als 10.10)

Debian is wel arbeidsintensief om als gewone gebruiker te gebruiken, maar ook zeer stabiel.

Nadeel van Suse: rpm ! Heel vervelend om mee te werken; maar als ze dat zouden aanpassen ....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/03, 15:42:48 »
ik heb ook geen windows meer. kwam voornamelijk door het feit dat windows 7 gebouwd was op de "stabile basis" van windows vista...

Die is er niet... XD

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/03, 16:06:47 »
op onze pro testen komt suse wel als stabieler uit.
Met Ubuntu hebben we een paar issues gehad die speciale ingrepen nodig maakten. (Zowel 10.04 als 10.10)

Debian is wel arbeidsintensief om als gewone gebruiker te gebruiken, maar ook zeer stabiel.

Nadeel van Suse: rpm ! Heel vervelend om mee te werken; maar als ze dat zouden aanpassen ....


Maar met Debian ben je dan ook klaar vind ik, met Ubuntu blijf je tegen vreemde dingen aanlopen, ik zou Suse trouwens niet wegvegen ze gaan dacht ik mee met dat een pakket beheer voor alle distro's verhaal en als je echt stabiel wil werken zit je toch aan Debian of Suse vrees ik

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/04, 10:39:38 »
@Xarvaz: Als dat van Ubuntu je mening is, zet dat er dan graag even bij. Ik heb namelijk niet dezelfde ervaring als jij met Ubuntu/Kubuntu.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/04, 11:16:15 »
erbij zetten ?, ik mag toch aan nemen dat je de rest van het forum ook leest ...hoe kun je dan claimen dat Ubuntu stabiel is, alleen al die update van gisteren waarna er allemaal problemen opdoken, als ik dit op mijn werk zou krijgen kon ik opstappen en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de ongein die regelmatig over je heen komt als Ubuntu gebruiker.

ik heb echt niets tegen Ubuntu en vind hem leuk maar noem hem niet stabiel..dat is hij gewoon niet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/04, 11:49:35 »
erbij zetten ?, ik mag toch aan nemen dat je de rest van het forum ook leest ...hoe kun je dan claimen dat Ubuntu stabiel is, alleen al die update van gisteren waarna er allemaal problemen opdoken, als ik dit op mijn werk zou krijgen kon ik opstappen en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de ongein die regelmatig over je heen komt als Ubuntu gebruiker.

ik heb echt niets tegen Ubuntu en vind hem leuk maar noem hem niet stabiel..dat is hij gewoon niet


Onzin.

Ubuntu draait op al mijn computers uitermate betrouwbaar en stabiel.

Jouw verhaal lijkt me een typisch geval van PEBKAC.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/04, 11:56:43 »
best, maar de feiten liegen er niet maar ja ... dit is het Ubuntu forum nietwaar

Offline Tom

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/04, 11:57:27 »
op onze pro testen komt suse wel als stabieler uit.
Met Ubuntu hebben we een paar issues gehad die speciale ingrepen nodig maakten. (Zowel 10.04 als 10.10)

Debian is wel arbeidsintensief om als gewone gebruiker te gebruiken, maar ook zeer stabiel.

Nadeel van Suse: rpm ! Heel vervelend om mee te werken; maar als ze dat zouden aanpassen ....


Maar met Debian ben je dan ook klaar vind ik, met Ubuntu blijf je tegen vreemde dingen aanlopen, ik zou Suse trouwens niet wegvegen ze gaan dacht ik mee met dat een pakket beheer voor alle distro's verhaal en als je echt stabiel wil werken zit je toch aan Debian of Suse vrees ik

Ga maar eens lezen over de nieuwe Debian op de Duitse Forums ,en lees dan ook maar dat verschillende Debian gebruikers over gestapt zijn op ja wel Ubuntu.
Kan het wel voor u gaan opzoeken ,maar ben te lui vandaag.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/04, 12:01:54 »
best, maar de feiten liegen er niet maar ja ... dit is het Ubuntu forum nietwaar

Kletskoek. Je projecteert je eigen onvermogen op het besturingssysteem. Het ligt aan jou.

In zijn algemeenheid: ik erger me aan mensen die hun Ubuntu verprutsen door hun eigen verregaande onhandigheid en onbekwaamheid, en vervolgens hier komen mekkeren dat Ubuntu zo slecht is.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/04, 12:04:02 »
haha laat maar, ik ga echt niet mee met jouw agressie Pjotr, dit forum staat vol met het bewijs van je ongelijk

veel plezier verder

Offline Ed

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/04, 12:05:04 »
Waar gaat dit toch allemaal over, zoveel mensen zoveel meningen. De een rijd liever in een Rolls en de ander in een smart en als de olie op is moeten wij allemaal lopen. Gelukkig kunnen we kiezen.

Gr Ed

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/04, 13:16:17 »
dit forum staat vol met het bewijs van je ongelijk

Een volstrekt onzinnig argument. Het internet staat bol van problemen met elk denkbaar besturingssysteem.

Ik stoor me aan jouw houding. Als je problemen met Ubuntu tegenkomt, dan kun je daar hulp voor vragen op dit forum. Je gaat hier niet lopen mopperen dat Ubuntu zo slecht is. In de eerste plaats is dat gemopper niet productief voor jezelf, want je problemen met Ubuntu blijven bestaan. En in de tweede plaats irriteert me dat ongefundeerde gezever mateloos.

[Mod edit: toonzetting iets aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 17:38:14 door asphyxia »

Offline Stijnen

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/04, 13:19:45 »
Het is wat mensen, een discussie over een stukje software kan je diep kwetsen ....  :rolleyes:
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!