Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)  (gelezen 2288 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)
« Gepost op: 2008/08/27, 18:19:04 »
Dit topic is bedoeld voor kleine, leuke grafische of visuele demo's die op Linux werken. Ik en een vriend (Marcel AKA Alpha C) willen nieuw leven blazen in de Linux demoscene. Hier vind je alvast een lijst met een hoop Linux demo's die zijn ingestuurd: http://www.pouet.net/prodlist.php?platform[]=Linux&order=views (edit: please copy paste link :P punBB snapt geen square brackets)

-- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ -- ~ --


Ik ben de laatste 2 nachten beziggeweest met het porten van een Windows VB.Net/GDI demoscene demo naar SDL/OpenGL (oorspronkelijke schrijver van de demo is Marcel AKA Alpha C van www.chimeramusic.net)

We zijn van plan om samen nog meer kleine grafische demos te releasen. Bij mij gaat het er vooral om dat ik meer leer over open source grafische technologieën zoals SDL en OpenGL, en om gewoon te laten zien dat grafische dingen ook mogelijk zijn in Linux.

De eerste demo, genaamd "Intro #02 SDL/OpenGL version", simpelweg omdat het een SDL/OpenGL port is van de oorspronkelijke Windows demo kan hier gedownload worden:

Source download (alle besturingssystemen, incl. simpele Makefile voor Linux)
Benodigd: dev libs van SDL, SDL_Mixer, SDL_Image, SDL_gfx, SDL_ttf, OpenGL
Windows download (incl. benodigde DLL bestanden)



Omschrijving: Een oldskool rotoscope (zoom+rotate) effect met een simpele text scroller. Alles wordt gerenderd in OpenGL in orthographic (2D) mode.

Extra info: Texture resolutie op de GPU moet 4096x4096 ondersteunen om alles weer te geven. De meeste videokaarten ondersteunen dit. Oudere videokaarten met een max. resolutie van 2048x2048 kunnen alles weergeven, behalve het derde deel van de scroller. Dit is in principe makkelijk op te lossen. Voor volgende demo's zal dit soort zaken beter geoptimaliseerd worden (meerdere kleinere textures)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline tabasco

  • Lid
Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 18:52:19 »
ik had minstens verwacht dat je een .deb zou maken als je het op dit forum plaatst... ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/27, 19:03:14 »
Citaat van: tabasco
ik had minstens verwacht dat je een .deb zou maken als je het op dit forum plaatst... ;)
Voor een demootje wil ik daar geen tijd aan besteden. Zelf compileren dus :P eventueel wil ik wel een x86 static binary build proberen die op elke linux zou moeten draaien.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Patch

  • Lid
Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/27, 20:03:11 »
Tja om nu elke demo te gaan compileren... bedankt, maar nee bedankt.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux Demoscene Demos (SDL, OpenGL, random cool stuff...)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/27, 22:05:23 »
Jullie hebben een punt hoor... Probeer anders gewoon deze executable eens. Nog steeds dynamisch gelinkt, maar zou moeten werken op de meeste systemen. Gemaakt op Ubuntu 8.04, dus daar moet het zeker werken.

http://85.17.105.113/~wesley/files/demo2_opengl_linuxbinary.tar.gz

Installeer wel even de benodigde shared SDL libraries, grote kans dat je die al hebt, maar voor de zekerheid:

sudo apt-get install libsdl1.2debian libsdl-ttf2.0-0 libsdl-image1.2 libsdl-mixer1.2 libsdl-gfx1.2-4
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)