Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google : onder de gordel!  (gelezen 876 keer)

Google : onder de gordel!
« Gepost op: 2014/12/18, 15:56:35 »
Ik probeerde gisteren een Gmail-account toe te voegen in Thunderbird en kreeg steeds de melding dat ik een verkeerd password opgaf, terwijl ik 100% zeker wist dat het pw correct was. Wat blijkt, ipv een duidelijke melding te geven waar de schoen wringt en niet meedelen dat het pw incorrect is, kwam ik achter de oorzaak. Google blockt mijn inlogpoging (en wereldwijd die van vele andere TB-gebruikers) met als (nep)reden dat TB 'doesn't support the latest security standards' >:(. Dit doen ze ook bij Outlook en Apple apps. Ik vond deze thread die hierover gaat :

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=39&t=2852231

Sorry, maar zijn ze bij Google nou helemaal van de ratten besnuffeld!? Dit is m.i. ver onder de gordel. Wat een laffe, lage manier op mensen naar jouw producten toe te krijgen. Gewoon over de ruggen van bv TB-gebruikers heen die maar denken 'hoe kan dit nou. Ik voer toch het correcte pw in?'.
Ik vind dit echt misselijk...

Dit vond ik ook nog :

http://www.howto-outlook.com/news/gmailoauth.htm
« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 16:00:48 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline PKing

  • Lid
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/18, 16:04:11 »
Huh ik heb gewoon een imap Gmail account wat werkt via Tbird?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/18, 16:19:05 »
Dit is waarschijnlijk je eerste poging dat je google mail extern benaderd.
Google blockt alles wat niet via google software of app gelezen wordt. Zo ook met het emailprogramma van android. Waarschijnlijk krijg je ook nog een email dat iemand je account mogelijk onrechtmatig heeft proberen te benaderen.
Onder de noemer veiligheid.

Die toegang kun je vrijgeven. Dit doe je door via de google site in te loggen. Naar je email te gaan, en daar bij de instellingen. Als je die mail al ontvangen hebt komt google vanzelf met die instellingen en is het helemaal zo gebeurt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/18, 16:37:06 »
@party rabbit : je schrijft 'Dit doe je door via de google site in te loggen. Naar je email te gaan, en daar bij de instellingen'... ja en dan ? Ik vond al ergens dat je via Settings in je Gmail account eea kon rechtzetten . Je moet dan naar Security gaan....maar ik tref nergens Security aan.

Hoe het ook zij, dit stinkt van Google's kant behoorlijk. "Wij Google bepalen wel wat en wat niet". Pertinent onfris luchtje hangt hierom heen.
Een boek doet het altijd...

Offline Henkp

  • Lid
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/18, 17:00:17 »
Tja zo kreeg ik van de week het bericht, dat ik een verouderde browser had (Firefox 34) en dat ik maar beter Google Chrome  kan installeren om nog mijn e-mail te kunnen lezen bij Gmail. Ze kunnen wat mij betreft de pot op!!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/18, 17:14:50 »
Sorry, maar zijn ze bij Google nou helemaal van de ratten besnuffeld!? Dit is m.i. ver onder de gordel. Wat een laffeu, lage manier op mensen naar jouw producten toe te krijgen.

Hoe het ook zij, dit stinkt van Google's kant behoorlijk. "Wij Google bepalen wel wat en wat niet". Pertinent onfris luchtje hangt hierom heen.
Stop dan met het gebruik van Gmail!
Wil je toch Gmail gebruiken in Thunderbird, lees dan nogmaals de linkjes in je eigen bericht.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/18, 17:20:21 »
@kfboerne
Na de eerste poging inloggen met Thunderbird:
Login op de webmailer,
daar staat waarschijnlijk een mail in de inbox met de melding van een ongeautoriseerde inlogpoging.
Klik op de link met veiligheidsinstellingen.
Zoek op die pagina naar minder veilige instellingen gebruiken en zet dat aan, opslaan.
Nu werken TB en de voorheen afgeschermde verbindingen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Frederik

  • Gast
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/18, 17:56:45 »
Sorry, maar zijn ze bij Google nou helemaal van de ratten besnuffeld!? Dit is m.i. ver onder de gordel. Wat een laffe, lage manier op mensen naar jouw producten toe te krijgen. Gewoon over de ruggen van bv TB-gebruikers heen die maar denken 'hoe kan dit nou. Ik voer toch het correcte pw in?'.
Ik vind dit echt misselijk...

Tjonge, tjonge, als ik iets te zeggen had bij Google kwam je er helemaal niet meer in na dit gelezen te hebben. Ga lekker weg bij Google en zoek dan wat anders.

Offline Allard

  • Lid
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/18, 18:02:04 »
Hier werkt het in Thunderbird hartstikke prima, dat moet ook wel want ik gebruik Gmail niet voor niks.

Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/18, 19:37:43 »
Ik geloof dat een aantal zich er nogal aan stoort dat ik wat pittig(er) reageer. Qua taalgebruik valt het allemaal wel mee toch. Ik sta niet grof te vloeken oid. Dat zou ik ook absoluut niet pikken. We moeten ook niet roomser dan de paus worden me dunkt. Een beetje peper doet een maaltijd meestal ook geen kwaad ;).

Waar het mij voornamelijk om gaat is dat deze handelswijze van Google  in mijn optiek gewoon onfris is.

@testcees : Het is makkelijker gezegd dan gedaan om even Gmail gedag te zeggen wanneer er nogal wat mee samenhangt in je 'systeem'. Maar het is inderdaad een mogelijkheid. Alleen waar naartoe dan? Ik ben onvoldoende technich onderlegd om dat even vlotjes te realiseren.

@DeBaas : Bedankt! Werkt inderdaad zoals je hebt omschreven.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 19:59:01 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/18, 20:00:19 »
Was goed te pruimen vond ik @kfboerne ,kan dat best begrijpen wanneer je een keer pissig word als iets niet lukt ,we zijn allemaal mensen .  =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/18, 22:59:32 »
Hoe het ook zij, dit stinkt van Google's kant behoorlijk. "Wij Google bepalen wel wat en wat niet". Pertinent onfris luchtje hangt hierom heen.

Zo werkt het toch altijd? Ook bij conculega hotmail enzo.
Als je bij mij koffie komt drinken heb je je ook te conformeren aan mijn huisregels. En ik bij jou ook.

Vergeet je niet dat het een veiligheidsinstelling is in jouw voordeel want zodat jouw gmail niet zo makkelijk gehacked kan worden?

Het is een simpele oplossing. Die ik al gaf, en die DeBaas in andere bewoording nogmaals herhaalt.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/18, 23:01:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google : onder de gordel!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/19, 01:21:34 »
Vergeet je niet dat het een veiligheidsinstelling is in jouw voordeel want zodat jouw gmail niet zo makkelijk gehacked kan worden?
+1

In plaats van te kiezen voor minder veiligheidsinstellingen kan je Thunderbird ook met een app-wachtwoord en authenticatie in 2 stappen gebruiken om te voldoen aan de standaard veiligheidsnorm van Google.

https://www.google.com/intl/nl/landing/2step/

Het is eenmalig lastig in stellen en je moet een aantal codes uitprinten (voor backup als je de smartphone verliest op vakantie) maar in het gebruik is het daarna eenvoudig en niet hinderlijk. Het geeft mij een goed gevoel dat alleen mijn wachtwoord niet voldoende meer is voor mijn gmail (niet dat ik iets te verbergen heb).
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om even Gmail gedag te zeggen wanneer er nogal wat mee samenhangt in je 'systeem'. Maar het is inderdaad een mogelijkheid. Alleen waar naartoe dan? Ik ben onvoldoende technich onderlegd om dat even vlotjes te realiseren.
Dan is het instellen van authenticatie in 2 stappen misschien ook lastig. Een andere e-mail provider zoeken lijkt mij niet zo lastig, kijk bijvoorbeeld eens op https://www.bof.nl/2012/04/13/zo-vind-je-een-goed-alternatief-voor-gmail-2/

Het kost je misschien een klein bedrag per jaar maar een goede provider geeft duidelijke instructies voor het instellen van Thunderbird en heeft een helpdesk als je er zelf niet uitkomt (Nederlandstalig als je voor een Nederlands alternatief kiest). In Nederland hebben internetaanbieders (xs4all, ziggo, KPN, enz.) vaak ook een e-mail dienst en een helpdesk.

Wie wel meer technisch onderlegd is kan Ubuntu ook inzetten als eigen autonome mailserver. Ultieme privacy en vrijheid maar om dat net zo veilig te krijgen als gmail is wel een uitdaging!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/19, 01:54:55 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie