Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Niet opgelost) W8 systeemschijf back-up; zwart scherm bij booten van usb/dvd  (gelezen 4779 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Ik heb de zoekfunctie van het forum al gebruikt omdat ik weet dat het al eerder gevraagd is, maar kan het niet terugvinden. Op de gloedjenieuwe laptop van een familielid, waarop (uiteraard) Windows 8 is voorgeïnstalleerd, 'mag' ik Ubuntu 12.04 zetten. Windows gaat er compleet af.
Nu heb ik tijden terug op het forum iets gelezen over het op dvd of externe harde schijf zetten van de op die laptop staande Windows-partities, zodat je altijd weer terug kunt naar de situatie van toen de laptop gekocht werd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van Ubuntu naar Windows 8 wil =D , maar stél dat die laptop over een paar jaar wordt verkocht, dan is het misschien wel zo handig als Windows 8 weer op die harde schijf komt te staan.
Mijn vraag is natuurlijk: hoe pak ik dat aan?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/25, 13:57:56 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/22, 13:16:05 »
't Is een Acer Travelmate. Exact typenummer weet ik nog niet, krijg de laptop vanmiddag pas in handen.

Edit: wordt er dan alleen een back-up gemaakt van de partitie waarop Windows 8 geïnstalleerd staat of óók van de bootpartitie? Ben zelf bij XP blijven steken en dat was een kwestie van installeren op de allereerste primaire partitie , maar weet dat pc's met W8 een kleine (onzichtbare) bootpartitie hebben. Wordt die dan ook meegenomen in de back-up?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 13:20:42 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/22, 16:04:51 »
Bedankt voor de hulp, femke98. De Acer staat klaar om een back-up-stick aan te maken, maar daar heb ik een nieuwe usb-stick voor nodig, dus die ga ik zometeen even halen. Op de 16 GB-stick die ik hier heb liggen staat de iso om Ubuntu 12.04 te installeren, dus het is een beetje slordig als ik die laat overschrijven door het back-up-programma van Acer.  :P

Die (onzichtbare) boot-partitie, kan ik die ook verwijderen via de gParted live-cd, of zal ik die voor de zekerheid maar laten staan? 't Is maar iets van 100 of 200 MB, toch?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/22, 18:34:13 »
't Gaat niet goed hier. Back-up is gemaakt, heb in het BIOS het een en ander aangepast m.b.t. UEFI, Fast boot uitgeschakeld en de opstartvolgorde veranderd. Usb hdd staat als eerste en cd/dvd als tweede boot.
Opgestart met een gParted live-cd (die ik ook op mijn eigen pc heb gebruikt, dus werkt) en hij start gewoon door naar Windows.
Opnieuw opgestart met die cd, op F12 gedrukt om het bootmenu op te roepen en daar staat alleen Windows Boot Manager om te kiezen.  >:(
Opnieuw opgestart, nu met de usb-stick waarmee ik op twee pc's Ubuntu 12.04 heb geïnstalleerd. Beginscherm met drie opties verschijnt, 'Uitproberen zonder installeren' gekozen en dan blijft het scherm staan op het paarse scherm met de vijf rode stippels. Verder gebeurt er helemaal niets meer.
Wat doe ik verkeerd of ben ik vergeten? :|

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/22, 18:49:11 »
Weet je wel zeker dat je windows er helemaal af wilt halen?
Waarom geen dualboot?

Ja, dat weet ik zeker. Op de oude laptop heb ik een jaar of twee geleden XP opnieuw geïnstalleerd omdat ie 'zo traag' was geworden. Heb er een A4 bij gedaan met instructies hoe en wat er regelmatig geüpdated moest worden, hoe het systeem zo schoon mogelijk gehouden kon worden enz.
Een half jaar geleden zag ik die laptop weer. Het eerste dat me opviel was het ontbreken van het pictogram van de firewall. Nader onderzoek leverde op dat niet alleen het pictogram was verdwenen, maar dat de hele firewall (Sygate) verwijderd was. >:( Er stond een Firefox op die vele versies oud was en zo zal het met de rest van de programma's en Windows zelf ook wel geweest zijn. CCleaner is denk ik zelden of nooit gebruikt.

Ik heb dus geen zin me in W8 te gaan verdiepen om die te installeren, finetunen of tweaken en een besturingssysteem (Ubuntu) te installeren enz., om over een jaar of zo tot de ontdekking te komen dat Ubuntu niet gebruikt wordt en Windows niet geüpdated.  ;)
Voor zo iemand is Ubuntu hét besturingssysteem: weinig tot geen onderhoud en updates voor álle programma's die automatisch worden gedownload/geïnstalleerd. Plus een firewall die niet met 'moeilijke' vragen komt. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/22, 19:28:46 »
Wat ik net nog gedaan heb is in het BIOS UEFI ingewisseld voor 'Legacy'. In ieder geval kreeg ik toen in het F12-menu een optie om van cd op te starten. Dat ging heel even goed, was voorbij het opstartvenster van gParted, maar daarna ging het scherm op zwart. Op Enter gedrukt, cd kwam weer tot leven, het scherm bleef zwart. Dit nog een paar keer herhaald maar kom niet verder. Laptop/cd reageerde zelfs niet eens meer op Enter. >:( 
Opnieuw opgestart, nu van usb-stick. Zelfde verhaal als daarstraks. Stippels staan stil en laptop gaat op zwart.
Het zal heus wel in orde komen, maar je zult het zien dat zoiets nou net met andermans pc gebeurt, hè?

Edit: ik heb vanochtend even overwogen om een nieuwe harde schijf te kopen en die om te ruilen met de W8-schijf, maar een usb-stick is natuurlijk vele malen goedkoper dan een nieuwe schijf. Een ssd kopen, louter omdat die laptop dan wat sneller opstart, vind ik weggegooid geld. Maar dat is mijn persoonlijke mening, hoor. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 19:34:01 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/22, 19:52:13 »
de live cd van ubuntu werkt dus ook niet? Wat voor een grafische kaart zit erin?

....... eufi kan je laten staan. Alleen moet je secure boot uitzetten.

Maak dus eens dat supervision password en user password eens aan en probeer het dan nog eens.

Ik heb alleen nog maar oude versies van Ubuntu op cd. 12.04 Heb ik geïnstalleerd met de usb-stick die ik nu ook gebruiken wilde.

Voor zover ik weet zit er geen losse videokaart in. Geïntegreerd, dus. Zit al in Apparaatbeheer te zoeken of ik er iets van kan vinden, maar nada. Het enige dat er een beetje op lijkt staat onder Beeldschermadapters: Intel (R) HD Graphics.

UEFI heb ik inmiddels weer ingeschakeld.

Een supervision password had ik al aangemaakt (en later weer verwijderd) om Secure boot te kunnen uitschakelen.
Is een User password dan óók nog nodig?

Edit: heb er verder vanavond geen tijd meer voor, want moet weg, dus het zal tot morgen moeten wachten. Eventuele suggesties zijn verder welkom.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 19:54:39 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/22, 20:00:00 »
Die had ik gedaan en heb ze allebei niet uitgezet. Want anders kan ik niets in de bios veranderen.

Na het uitschakelen van Secure boot heb ik het Supervisor password gewijzigd en weer op blanco gezet. Werd nogal nadrukkelijk aangeraden op de site waar ik het verhaal over het kunnen wijzigen van Secure boot tegenkwam.

Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/23, 08:11:54 »
Bij de laptop van een vriend had ik ook dat bij het opstarten van de live-usb het scherm op zwart bleef.
Het op Legacy mode kwam ik al wat verder, maar werd op een gegeven moment weer zwart.
Opstarten met de nomode setting bracht toen uitkomst.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows 8 systeemschijf back-uppen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/23, 12:17:35 »
Opstarten met de nomode setting bracht toen uitkomst.

Zou graag de kans krijgen om nomodeset te kiezen, maar zover kom ik niet. Hij start wel op van de usb-stick, maar het scherm met de drie opties, waarvan de bovenste 'Uitproberen zonder installeren', dat er gisteren nog normaal uitzag, doet dat nu niet meer. Tekst is onleesbaar en ziet eruit alsof ie van de linker naar de rechter kant van het scherm uit elkaar is getrokken. Het lijkt meer op streepjes en lijnen dan op letters.

Het is me wel gelukt om daarna via de Esc-toets een scherm vol tekst te krijgen. Ik zag dat Ubuntu 12.04 in elk geval herkend werd en er kwam een hele reut regels die begonnen met 'Starting......  OK'. De laatste was iets van 'Starting CUPS............ OK'. Daarna ging het scherm opnieuw op zwart. Heb zowel de Enter- als Esc-toets als de spatiebalk geprobeerd om verder te komen, maar noppes.
Weet iemand hoe ik daar voorbij kom?

Het gaat trouwens om deze laptop.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 12:19:37 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/23, 15:41:38 »
Om uit te sluiten dat Ubuntu 12.04 te oud is voor deze laptop, heb ik net Ubuntu 13.10 op dvd gebrand en om te testen mijn eigen pc daarvan opgestart. Pc boot gewoon op van die dvd, het enige mankement was dat ik de muispijl niet zag. Maar met Alt+een cijfer heb ik Firefox kunnen starten, dus die dvd is gewoon goed, lijkt mij dan.

Laptop opgestart met diezelfde dvd en op F12 gedrukt om het boot-menu tevoorschijn te halen. Daar stond alleen Windows Boot Manager. ??? 
Laptop uitgezet, opnieuw opgestart en in het BIOS UEFI ingewisseld voor Legacy BIOS. Opnieuw opgestart, op F12 gedrukt en zowaar kon ik ook weer kiezen uit usb of cd.

Alleen vertikt de laptop het om van deze dvd op te starten. >:( Heb hem uitgezet, poosje later weer aangezet en op F12 gedrukt. Er gebeurde helemaal niets. Het Acer opstartscherm blijft staan en ik kon niets anders doen dan de laptop maar weer uitzetten. Dit begint vervelend te worden. Het zal toch niet zo zijn dat het niet gaat lukken om Ubuntu te installeren? :|

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/23, 17:15:17 »
Als ik het goed heb is CMS toch hetzelfde als Legacy BIOS? Ik kan alleen maar kiezen uit UEFI of Legacy BIOS en met UEFI staat dus in het F12 boot-menu alleen Windows Boot Manager, dus UEFI valt gewoon af.

Met een SSD zal het probleem van niet kunnen opstarten van usb/dvd toch precies hetzelfde zijn?

Secure boot en Fast boot staan allebei uitgeschakeld. Een Supervisor-wachtwoord heb je alleen maar nodig om Secure boot te kunnen wijzigen. De gekozen optie blijft gewoon bewaard als je dat wachtwoord weer op blanco zet.

Ik brand straks nog een dvd met Ubuntu 13.10, maar dan de 64-bits-versie. Had daarstraks de 32-bits-versie genomen omdat ik ervan uitging dat die sowieso ook op een 64-bits pc werkte (en dat doet ie dus ook, want ik heb er mijn 64-bits pc mee opgestart), maar ik kwam zonet ergens een bericht tegen dat je met een nieuwe pc áltijd de 64-bits-versie moet gebruiken.
Werkt ook díe versie niet, dan kap ik ermee voor vandaag. Had me het installeren van Ubuntu iets anders voorgesteld. Gelukkig heb ik nog een week de tijd voor die laptop terug moet. En het zal me toch niet gebeuren dat ie teruggaat met W8 erop. :P

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/23, 18:02:01 »
Nou, de 64-bits-versie van Ubuntu 13.10 doet dus precies hetzelfde als de 32-bits-versie: mijn pc start er van op, de laptop blijft steken op het Acer-beginscherm nadat ik op F12 heb gedrukt.

Ben nu echter wel een beeeeetje verder gekomen. Ik heb het BIOS nog maar eens geopend om alle instellingen na te kijken en kwam ergens iets tegen van SATA. En ik herinnerde me dat ik, om Windows en Ubuntu op mijn nieuwe pc te kunnen installeren, ik daar IDE heb moeten instellen. Dus dat heb ik ook bij de laptop gewijzigd.
Daarna de laptop opgestart met de usb-stick en ik zit nu aan te kijken tegen wat, dacht ik, de bureaubladachtergrond van 12.04 is. Alleen dan wel zonder werkbalken......... :|


Edit: dit is vreemd. Omdat er totaal niets gebeurde of aan te klikken viel, drukte ik op de aan/uit-toets op de laptop. Toen verscheen er een venstertje met opties om opnieuw op te starten, afsluiten en nog één of twee opties. Dat verdween na een halve minuut, waarna de laptop uitging.
Heb ik het dan toch voor elkaar gekregen op te starten met de live-usb en was dat dan inderdaad de bureaubladachtergrond van Ubuntu.....?
Eerst eten en dan ga ik ditzelfde nog eens proberen.

Edit: weet niet wat ik nu anders heb gedaan dan daarstraks, maar kwam niet verder dan paars Ubuntu-scherm met vijf rode, stilstaande, bolletjes. >:(
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 18:21:14 door Mikkel »

Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/23, 18:45:15 »
Edit: weet niet wat ik nu anders heb gedaan dan daarstraks, maar kwam niet verder dan paars Ubuntu-scherm met vijf rode, stilstaande, bolletjes. >:(

Dan ben je al voorbij het punt waarbij je de Nomode setting kan inschakelen.
Als je helemaal in het begin van het opstarten bij het paarse scherm met onderin twee icoontjes op een toets drukt krijg je een menu.
Hierin kan je met een van de functie toetsen die specifieke opstartopties in of uit schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 08:09:13 door Erik Krom »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/24, 15:22:56 »
Als je helemaal in het begin van het opstarten bij het paarse scherm met onderin twee icoontjes op een toets drukt krijg je een menu.

Het probleem is dat ik zelfs het scherm met de twee icoontjes niet te zien krijg, behalve toen ik gisteren bij SATA Mode had gekozen voor IDE.

Omdat op de usb-stick 12.04.1 stond, heb ik daarstraks 12.04.3 gedownload en op die stick gezet. Laptop ermee opgestart en ik krijg precies hetzelfde als daarvoor: het scherm met de drie opties waarvan ik weet dat de bovenste 'Uitproberen zonder installeren' is en ik daarom dus op Enter druk. En daarna een grijs blanco scherm en tien seconden later ging het scherm op zwart en gebeurde er helemaal niets meer, ook niet na Enteren of vegen over het touchpad.

Wie er dan ook voor gezorgd heeft dat het installeren van iets anders dan W8 zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt, hij/zij heeft uitstekend werk verricht. >:( Kan me heel goed voorstellen dat iemand die eens aan Ubuntu wil ruiken dat op deze manier snel voor gezien houdt.  >:(

Is dit nu een probleem van het BIOS of van de (geïntegreerde) grafische kaart?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/24, 15:41:48 »
Nog maar een keer in het BIOS gedoken, SATA Mode op AHCI gezet en UEFI gekozen i.p.v. Legacy BIOS.
Laptop opnieuw opgestart en wonder boven wonder krijg ik nu normale tekst te zien in het scherm met de drie opties i.p.v. streepjes en stippeltjes.
Gekozen voor 'Uitproberen zonder installeren', daarna tien seconden een grijs blanco scherm en vervolgens gaat het scherm weer op zwart en gebeurt er totaal niets meer. Waardeloos, zoiets. :(

Laptop uitgezet, opnieuw opgestart en guess what........ streepjes en stippeltjes i.p.v. leesbare tekst. >:( >:( >:(
Ik snap hier geen hout meer van. Heb niets veranderd in het BIOS ten opzichte van de vorige keer opstarten. Afijn, het houdt me van de straat, moet ik maar denken. :blank:


Edit: zou ik hier echt een laptop hebben staan waar qua Ubuntu niets mee te beginnen is? Opstarten vanaf usb-stick gaat niet en opstarten met een gParted live-cd wilde ook niet. Hoe hebben ze hier dan in hemelsnaam W8 opgekregen.....?! ???

Edit2: ik heb nu op de Esc-toets zitten tokkelen vanaf dat ik het Acer-beginscherm voor m'n neus had, maar het paarse scherm met de twee iconen krijg ik niet te zien. Hij schiet meteen door naar het venster met opties om uit te proberen enz. En daar de bovenste optie Enteren geeft alleen maar een grijs en vervolgens zwart scherm.
Heb alle usb-poorten die de laptop heeft, uitgeprobeerd, maar ook dat maakt geen verschil.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 16:21:24 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/24, 18:16:23 »
Na geprobeerd te hebben Ubuntu 12.04.3 op te starten vanaf usb-stick, heb ik zonet een dvd-rw gebrand met dezelfde iso. MIJN pc start probleemloos op vanaf zowel de usb-stick als vanaf die dvd-rw, maar de laptop wil helemaal niet eens vanaf dvd opstarten. :o Ik kan via F12 de dvd kiezen maar na een Enter blijft het Acer beginscherm staan. Ik hoor de dvd opspinnen en daar blijft het bij.

Dit is toch niet te geloven? :( Ik krijg zo langzamerhand heel sterk de neiging om morgen met het ding naar de winkel te gaan waar ie gekocht is en het om te ruilen voor een laptop die wél opstart vanaf usb. Wat ik dan eerst ter plekke controleer. >:(
Ik vroeg het me al eerder af: hoe hebben ze W8 ooit geïnstalleerd gekregen?

Offline wermic

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/24, 19:46:18 »
Is binnen win8 Fastboot, fast upstart of snelstart (of hoe het heet) uitgeschakeld door het uitvinken bij de energie-instellingen? Ik heb geen w8 dus even zo uit mijn hoofd wat ik gelezen heb.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/24, 20:08:04 »
Is binnen win8 Fastboot, fast upstart of snelstart (of hoe het heet) uitgeschakeld door het uitvinken bij de energie-instellingen?

Heb moeten zoeken waar die instelling te vinden was en die stond aangevinkt, dus uitgevinkt, vol hoop de laptop opnieuw laten opstarten vanaf de usb-stick, maar helaas........ weer hetzelfde: paars scherm met stippels en strepen i.p.v. leesbare tekst, Enter om de bovenste optie te starten, grijs scherm en daarna op zwart. :(

Opnieuw opgestart, nu direct na het Acer-beginscherm de Esc-toets en spatiebalk om en om ingedrukt (omdat ik hier lees dat het Esc moet zijn en daar lees dat het de spatiebalk moet zijn). Het scherm met de drie onleesbare opties verdwijnt en maakt plaats voor een scherm met al even onleesbare tekst. Waar elke keer een regel bijkomt als ik op Esc of Enter druk en ik een liggend streepje naar rechts zie gaan als ik op de spatiebalk druk.

Jammer, wermic. :(

Offline Mikkel

  • Lid
Re: W8 systeemschijf back-uppen; daarna zwart scherm bij booten van usb/dvd
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/25, 13:55:31 »
Laptop is retour winkel. Had de usb-stick en de dvd-rw met de iso's van Ubuntu 12.04.3 meegenomen en de computerboer heeft ze beide uitgeprobeerd op die laptop, maar hij kwam net zover als ik: een zwart scherm. Toen heeft ie een W7-cd erin gedaan en je raadt het nooit: laptop startte zonder problemen W7 op. :rolleyes:
Hij heeft op mijn verzoek de usb-stick ook nog geprobeerd in een ander type Acer Travelmate, andere specificaties,  zwaarder en dus ook duurder, maar ook die vertikte het. Voor mij heeft Acer dus afgedaan.

Een Toshiba die hij had staan startte wél gewoon op (en door) vanaf usb, maar die heb ik laten staan want ik ben niet zo'n fan van een glanzend, en dus vreselijk spiegelend scherm. De andere laptops die er stonden vielen om dezelfde reden af.

Ik ga vanmiddag op zoek naar een laptop met mat scherm, die overweg kan met Ubuntu (het zal wel een HP worden) en mail daarna de computerboer welke hij mag bestellen. Kan me niet voorstellen dat ik zelf ooit een laptop zal kopen, maar ik weet in ieder geval wel dat het nooit een Acer zal worden. Die zijn blijkbaar puur voor Windows gebouwd. >:(


Edit: zou het bijna vergeten: iedereen die heeft meegedacht en met tips kwam, heel erg bedankt! :D
« Laatst bewerkt op: 2014/01/25, 14:15:22 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Ben trouwens benieuwd of je geslaagd bent?

Geslaagd..... Ik heb na uren zoeken een lijstje van tien laptops met mat scherm. Ook HP bleek glanzende schermen te hebben, dus simpelweg 'een' HP kiezen ging niet door. Nu nog afstrepen welke moeten afvallen. Daar ben ik de rest van de middag dan nog wel mee bezig.

Offline Mikkel

  • Lid
Dank je. :) Ik maak even een nieuw topic aan over 'mijn' lijstje, misschien heeft iemand ervaring met een van de laptops.