Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.  (gelezen 4701 keer)

Offline mara

  • Lid
Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Gepost op: 2009/04/17, 20:48:08 »
De dual-boot Vista/Jaunty is geïnstalleerd op een laptop A7M asus.
Wireless: Atheros AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet gewend ben met windows te werken. Mijn eerste computerervaringen - geloof het of niet - waren met ubuntu en ik werk meestal in ubuntu. De anderen gebruiken vista.

Als ik in ubuntu gewerkt heb en ik herstart in vista, start die de wireless niet automatisch op. Als ik op het icoontje van de netwerk-manager van vista klik, verschijnt de boodschap: "geen netwerken beschikbaar." Wat ik dan doe is rechts klikken op dat icoontje. Dan verschijnt een schermpje met o.a. "diagnose en herstel". Daar op klikken en dan verschijnt een scherm met o.a. "Mogelijkheden van draadloze netwerken instellen." En normaal werkt de wireless dan weer.

Ik ben blijkbaar een zeldzaam geval want ik vind niets over dat probleem op het internet.

Blijf je in vista en herstart je in vista.... geen probleem.... de wireless start automatisch op bij het booten.
Maar als pappa weer eens ge-ubuntuut heeft, moet de boel in vista weer handmatig ingesteld worden. Vreemd.

Heeft iemand anders dat ook en... heeft hij het kunnen oplossen.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/18, 00:38:11 »
Voor mij de 1e keer dat ik dit lees.
Meestal hebben de mensen het probleem andersom, dat door windows het MAC adres word gereserveerd en ze in Ubuntu geen netwerk meer krijgen totdat je een release uitvoert.

In ieder geval is dat wat jij doet in vista, gewoon een release geven op de NIC, waarna hij wel van de DHCP van je router een ip adres krijgt.

Tegenwoordig worden de NIC kaarten steeds slimmer en heeft het OS steeds meer invloed op de NIC.
Hierdoor blijft hij gereserveerd voor dat OS om sneller zijn werk te kunnen doen...
Zodra je boot met een ander OS moet je dus eerst een release uitvoeren zodat de NIC word vrij gegeven.

Zie dit verhaaltje als een poging om het een beetje begrijpelijk uit te leggen ....  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/18, 07:39:30 »
Bedankt voor dit chinees.
Maar ik heb begrepen dat het bios-probleem is en dat het niet op te lossen is.  :rolleyes:

Een "release uitvoeren" hé. Is het dat wat ik met mijn geklik voor mekaar krijg?
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/18, 07:54:42 »
Het lijkt me sterk dat dit door de bios komt ??
Want dat zou betekenen dat het OS de bios verandert terwijl je aan het werk bent.
Iets wat bijzonder onwenselijk en gevaarlijk is.......

Citaat
Een "release uitvoeren" hé. Is het dat wat ik met mijn geklik voor mekaar krijg?

Idd dat die je met het geklik in vista  =D

Kan trouwens ook gewoon in de opdrachtprompt hoor ?
Die heeft windows namelijk ook net zoals Ubuntu de Terminal heeft.

Voor de volgende keer open je die eens en typ je:
ipconfig  hiermee kan je de huidige status zien van je netwerk gebeuren.

ipconfig /release geeft het ipadres vrij wat op dit moment word vast gehouden door de computer.

ipconfig /renew zorgt ervoor dat de computer om een nieuw IP adres vraagt aan de DHCP.

Om het chinees nog wat moeilijker te maken...
Het hoeft niet puur alleen aan de PC zijn NIC kaart te liggen.
Het kan ook door je router komen of een samenwerking Router versus NIC kaart.

Je kan eens proberen de PC een vast IP adres te geven.

Hiervoor moet je eerst in de router of modem/router de DHCP IP range verkleinen.
En vervolgens geef je de PC een IP adres buiten deze IP range.

BTW:
Wat in windows ipconfig is,
moet je in Ubuntu ifconfig gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mara

  • Lid
CHINESE LES
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/18, 22:13:43 »
NIC en PC waren twee boezemvrienden. Op een goeie dag kwam NIC op bezoek met zijn nagelnieuwe DHCP.
PC was zo trots dat hij een vriend had, die zich een echte DHCP kon permitteren, dat hij NIC voorstelde samen langs te gaan bij zijn vriendin.
Toen de vriendin van PC de schitterende DHCP van NIC zag, raakte haar BIOS helemaal van slag en besloot zij er met NIC vandoor te gaan, een beteuterde PC volslagen WIRELESS achterlatend!  :evil:
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/19, 01:26:41 »
Sja, live sucks big time  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/19, 08:20:44 »
Alle gekheid op een USB-stickje, ik probeer te leren waar je het over hebt:

DHCP:
Short for Dynamic Host Configuration Protocol, a protocol for assigning dynamic IP addresses to devices on a network. With dynamic addressing, a device can have a different IP address every time it connects to the network. In some systems, the device's IP address can even change while it is still connected. DHCP also supports a mix of static and dynamic IP addresses.

Dynamic addressing simplifies network administration because the software keeps track of IP addresses rather than requiring an administrator to manage the task. This means that a new computer can be added to a network without the hassle of manually assigning it a unique IP address. Many ISPs use dynamic IP addressing for dial-up users.

NIC : network interface card
Often abbreviated as NIC, an expansion board you insert into a computer so the computer can be connected to a network. Most NICs are designed for a particular type of network, protocol, and media, although some can serve multiple networks.

Dus... als in een prompt in vista start en ik typ: ipconfig /releaseheb ik weer wireless internet? En hoef ik niet te klikken.
Ik kan me in dit huishouden niet permitteren om vista onbruikbaar te maken... zo... graag nog wat feedback.

Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: CHINEES voor gevorderden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/19, 08:57:46 »
Hoi Mara,

laten wij maar doorgaan met het Chinees:
荷兰海军俘获索海盗  (maar dat snap ik ook niet).  Dus met je computer.

Zo'n NICy zit achter in je computer en praat de hele tijd maar ethernet .. moet je hem maar rustig laten doen,
als hij maar ook naar jou luistert.  En dat doet ie ook uiteindelijk.

En DHCP is vrij praktisch.  Je laat de computer zijn vrijheid, en wat doet ie ?
Praat tegen de router (of waar de DHCP-server maar zit) van "hey, heb je soms een IPtje voor mij ?" - "Nou ja, omdat jij het bent: hep !!"
En zo heeft ie zijn IP en allen zijn gelukkig en bereikbaar.

Nu met die ipconfig:  als dat commando werkt  (en Vista dus ook weer vrijwillig met de Wifi praat)
dan kun je hem ook bij Vista ergens in de autostarts zetten en niemand merkt het als je weer een keer op Uby geweest bent.

Meer een praktische aanpak, maar toch.
Ook in het Chinees zijn er soms praktische methodes ...

亲切的问候

track

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/19, 13:15:09 »
Citaat van: Gandyman
ipconfig /release geeft het ipadres vrij wat op dit moment word vast gehouden door de computer.

Ten eerste ben ik hier in huis geen baas over de router. De lan hier wordt beheerd door iemand anders.

Ik heb dan gedaan wat je voorstelt:
Bij 'ipconfig /release' kreeg ik dit te zien:



Als ik uit ubuntu kom en herstart in vista, is mijn computer blijkbaar losgekoppeld van de lan?!
Dus is er eerst een commando nodig om hem aan te koppelen...

Ik weet hier te weinig van... alle hulp is welkom.
In de praktijk ben ik nu aan 't leren goed te werken met ubuntu vanaf de commando line. Dat is al moeilijk genoeg.
Dat vista probleem komt er bij en is vooral vervelend voor de anderen.

Als ik - zoals track voorstelt - de commando's die nodig zijn om de wireless te doen werken, in de "autostart" kan opslaan, zou dat mooi meegenomen zijn.
'ipconfig /release' is niet genoeg. Hij zeurt alleen maar dat "het medium niet is aangesloten..."
Wat moet je dan intikken om het "medium" aan te sluiten. En.... hoe moet je dat in "autostart" stoppen?
Of.... euh.... zeur ik misschien te veel?

Niet zeuren... maar de beuk erin.... zoals één van onze grote staatsmannen ons voorhoudt!!!


« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 13:23:06 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: CHINESE LES
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/19, 14:23:45 »
WIRELESS achterlatend!  :evil:
there's always CAT5 / CAT6  :evil: :evil: :evil: :evil:

Stoefer!!! (allez dat kan ik niet weten natuurlijk.)  :rolleyes:

Enne... ik gun het u van harte natuurlijk....
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 19:04:22 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/19, 19:10:31 »
Nog zo iets:
Ik heb een 'lshw' gedaan in ubuntu.
Dit is volgens Ubuntu mijn wireless adaptor: AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter
Dan ben ik eens in Vista gaan kijken bij "hardware".
Dit is hem volgens Vista: AR5006EG WNA

Wel... euh.... Duh!  ???
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/19, 19:30:43 »
Daar hoef je je niet druk over te maken. 
Linux beschouwt zijn inventaris altijd per chipset (en de fabricant van de kaart maakt niet uit) 
terwijl Win.. zijn drivers van de fabricant heeft en alles vanuit hun perspectief bekijkt (de chipset kan hem niet schelen).

Dus maar twee perspectieven van dezelfde zaak.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 19:33:46 door track »

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/19, 20:37:52 »
Daar hoef je je niet druk over te maken. 
Linux beschouwt zijn inventaris altijd per chipset (en de fabricant van de kaart maakt niet uit) 
terwijl Win.. zijn drivers van de fabricant heeft en alles vanuit hun perspectief bekijkt (de chipset kan hem niet schelen).

Dus maar twee perspectieven van dezelfde zaak.

track

Dank je!

Maar wat ik hier boven vraag.... "Het medium is niet aangekoppeld".... Welk commando is hier nodig?

Ach het is geen groot probleem. Even heropstarten in vista en met een paar klikken er voor zorgen dat de wireless werkt.... ik ga er mijn hoofd maar niet meer over breken.
Als je in dezelfde OS blijft is er geen probleem.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/19, 21:23:32 »
Ook bij Vista kun je hetzelfde dat je met het "klikken" doet met een scriptje (of commando) in de autostarts bereiken.
Net wat ik boven zei. Ik had het alleen niet goed door met welke stappen precies je de Wireless in Vista weer aan de praat kreeg.

Wil je dat nog een keer met de details (op welke commando's klik je ?) erbij uitleggen ? 
Dan zullen wij er ook een commandolijn-oplossing voor vinden.

track

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/20, 09:32:53 »
Goed...
Als ik uit ubuntu kom en ik start in vista vind ik dit:

Geen netwerkverbinding dus!
Klik ik daar rechts op, klapt er een venstertje uit (dat kan ik niet fotograferen) waarop o.a. staat "diagnose en herstel". Ik klik dus op "diagnose en herstel".
Dan verschijnt dit venster:

Dan klik ik dus op "Verbindingsmogelijkgeden voor draadloze vetwerken inschakelen"
Dan begint ie der aan en zie je dit:

Als dat gedaan is krijg je een venstertje: "Probleem opgelost, stuur een verslag naar microsoft, de volgende keer  bla... bla.. bla..."

Om de zoveel keer - totaal onvoorspelbaar - verschijnt er een scherm met de opwekkende mededeling: "Er is nog steeds een probleem!" (ik stel mij daar duivels, sarcastisch gelach bij voor).
Dan wordt ik gek... brul als een oermens, trek de - weinig overgebleven - witte haren uit mijn hoofd, zet het knopje van de wireless aan de zijkant af, zet het weer aan, druk verwoed op Fn+F2(dat zijn de functietoetsen voor de wireless), herstart, herstart in safe-mode, herstart in ubuntu, herstart in recovery-mode, leg een kabel aan, verwijder de kabel, herstart weer... en ineens (waarom is waarschijnlijk één van die mysteries die mij zal worden uitgelegd in het hiernamaals door Bill Gates hoogst persoonlijk) heb ik weer wireless-verbinding. Ik word dan meestal wakker in het ziekenhuis en zie de dokter door een rode waas zeggen: "Mijnheer, u mag zich niet zo opwinden!"
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/20, 10:36:37 »
Ik denk dat het probleem zit in je bios ?
of anders gezegd bios herkenning >versus< hardware.

Want dit is natuurlijk niet normaal, en zeker niet wanneer 2 OSen problemen hebben met dezelfde hardware.

Wat je eens kan proberen is hetvolgende:
Zodra je klaar bent met werken in vista zet je eerst je wireles uit voordat je de pc uitzet.

En met uitzetten bedoel ik ook echt uitzetten, niet in een slaapmodus oid.
Ditzelfde geld voor Ubuntu, dus vermijd slaapmodes opties......
Met 2 verschillende OSen kan dit lijden tot vreemd gedrag.


Start nu eens op met Ubuntu en kijk of je de wireles normaal kan aanzetten of dat hij meteen aangaat.
Sluit nu wederom het wireles af, zet het uit...
En start weer in vista.

Stel dat het probleem nu weg is zou je kunnen vermoeden dat de OSen iets veranderen in de hardware NIC.

Stel het probleem blijft vermoed ik toch dat er iets fout zit (kapot is) in je wireles NIC, of er zit een bug in je bios.
In dat laatste geval zou je kunnen kijken of de fabrikant een bios update voor je heeft waarin bugs gerepareerd zijn.

Ik denk dit omdat de hardware word uitgezet en niet zomaar met het OS kan worden aangezet.
De bios is hiervoor altijd nodig.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/20, 13:45:06 »
Wat bedoel je met uitzetten? Er is een knopje aan de zijkant om de wireless echt af te zetten.
Jij bedoelt waarschijnlijk: de draadloze verbinding verbreken met het programma?
Dat moet ik eerst weten.

Ten tweede: de fabrikant - dit is een asus notebook A7M - heeft inderdaad een file staan, op zijn site, voor een bios-upgrade.
Maar men heeft mij wel op het hart gedrukt dat niet te proberen als je niet echt weet wat je doet. En van bios-upgraden heb ik geen kaas gegeten.
Ik heb die file eens gedownload. Het was een .ROM bestand. Om dat te kunnen openen heb je een aflash-utility nodig. Dat kan je dan ook downloaden.
Er is wel ergens een handleiding... vind ik niet onmiddellijk terug... maar ik herinner mij dat daar ook gezegd werd: "Begin er niet aan als je niet precies weet wat je doet!" en "Maak eerst een kopie van de huidige bios voor het geval er toch iets zou mislopen." ... euh... hoe doe je dat?

Misschien met deskundige aanwijzingen hier op het forum?
Kijk het begint hier al:

Warning:

AFLASH.EXE (unzipped) can only be executed in DOS mode and not from MS-DOS Prompt in Windows O/S. As a result, no matter if you wish to backup or update the BIOS content, you must create a new boot disk. Please copy AFLASH.EXE into the disk which you wish to boot the system. In addition, in the BIOS device boot sequence, you must set boot from "Floppy Drive" as the first device in the order of boot sequence.


Kun je mij, om te beginnen, dit al uitleggen?
Kan ik de bios upgraden vanuit ubuntu?... ik denk het niet hé... AFLASH.EXE... Ik sta open voor nieuwe dingen, maar mijn laptop naar de kl**ten helpen is een te hoge prijs als leergeld! Misschien is het allemaal niet zo moeilijk. Jij mag me helpen hoor, als je wil, tenminste.

Wat er nu opstaat is: (lshw)
description: BIOS
vendor: American Megatrends Inc.
physical id: 0
version: 080012 (01/22/2007)
size: 64KiB
capacity: 448KiB

Wat er staat bij Asus als upgrade is dit:
Description    BIOS 802
Disable PCI prefetch feature
File Size    417.29 (KBytes)    update 2008/12/03

Er is iets mis! Want ik heb het enkele keren voorgehad dat ik de comp afsloot en dat het scherm wel zwart werd. Maar... de uitzetknop bleef oplichten en het lampje van de wireless ook. Hij ging pas helemaal uit als ik dat de wireless afzette met dat zij-knopje.
Als leek sta je dan echt met je mond vol tanden en je denkt: "0ei... er moet iets stuk zijn in de hardware!" Maar dan gaat het weer een tijd goed en je denkt: "Het zal de alpha-versie van 9.04 zijn." Knap vervelend eigenlijk. Hem afleveren bij de fabrikant voor herstel kost een pak geld. Dus je moet zeker zijn dat het niks anders is. Daarom dat ik er blijf over zeuren.


Ik heb inmiddels uitgeprobeerd wat je voorstelt.
1. In vista de wirelessverbinding verbreken (met programma), comp uitzetten. Comp aanzetten en inloggen in Ubuntu. Wireless gaat automatisch aan.
2. In Ubuntu wirelessverbinding verbreken, comp uitzetten. Comp aanzetten en inloggen in vista. Diagnose en herstel vereist!
3. In vista wireless handmatig herstellen. Dan de verbinding verbreken, comp uitzetten. Comp aanzetten en inloggen in vista. Wireless gaat automatisch aan.
4. Gij nu!

Zou het kunnen dat dual boot problemen geeft voor vista?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 15:27:05 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/20, 15:48:29 »
All right... de handleiding gevonden voor de bios-update: hier. A7M staat er bij!
Maar.... euh.... floppy disk... kun je floppy disks in een notebook stoppen? Ik heb in ieder geval geen floppy disks.

Ik heb die flash utility voor vista32 gedownload... kent iemand dat zou ik het durven installerer: de details en wat moet ik uitvoeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 16:17:09 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/20, 16:16:39 »
Nou, de floppy is gewoon nog de oude standaard ..
Maar in feite maakt het niet uit hoe je de computer opstart, als het maar met DOS is.
Je kunt dus evengoed een USB-stick of een CD (-RW) gebruiken, ja moet alleen de DOS-bootcode erop zetten.
(plus de BIOS-flasher uiteraard !)  Als je zelf geen oude DOS meer hebt liggen kun je ook freedos binnenhalen.
Van hier: http://www.fdos.org/bootdisks/  een image ophalen en gewoon op een stick kopiëren,
en niet op het gemounte toestel maar op het ruwe device !

Dus het image binnenhalen, ontpakken, de USB inprikken, in de terminal met mount kijken hoe hij heet (/dev/sde1 of zo),
hem weer ontkoppelen  (dat is belangrijk !) en met  sudo  if=FDSTD.144  of=/dev/sde (zonder "1", en aanpassen uiteraard !)
rechtstreeks op het device schrijven.  Goed opletten, geen tikfouten maken, je bent root !!!

Als hij klaar is kun je de stick aftrekken en weer inprikken. Nu moet je de inhoud van de DOS-"floppy" kunnen zien, en ook de
flash-programma's erbij kunnen kopiëren.

De volgende stap is vanaf die USB op te starten en te flashen.
Zie ook hier: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen  !
track

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/20, 16:19:15 »
Ik heb je antwoord net gekruist... kijk eens hierboven... wa-is-da? Zou ik dat durven installeren?
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/20, 17:13:16 »
Laat mij eerst eens alles op een rijtje zetten:
1. Ik ga kijken bij asus om te zien of er updates zijn voor mijn asus notebook 7AM:
Ik vind dit:

Ik download dat. Het levert een file op: A7M802.ROM, met geen enkele toepassing te openen.
2. Ik vind dit:

Daarvan heb ik die WinflashUtility die je hierboven ziet gedownload maar nog niet geïnstalleerd.

Jij stelt nog iets anders voor. Ik moet op die site die je daar aangeeft een image ophalen. Welk? er staan er zoveel?

Hoe dan ook... de bios-update zit waarschijnlijk in dat .ROM bestand... hoe moet ik nu verder... wat moet ik met dat .ROM bestand?

Vergeet niet beste Track, in windows ben ik een volstrekte newby. Ik ben op senior-leeftijd beginnen computeren met.... ubuntu! Verder gaat mijn kennis niet.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/20, 17:26:31 »
Volgens mij en ook volgens Pjotr (met zijn handleiding, zie de link boven) zal je liever geen Win..-flashprogramma
gebruiken.  Anderen denken er anders over ..

Dus, ik zou de "startdisk" (=USB) aanmaken zoals ik beschreven heb, en dan daarnaast het nieuwste BIOS dat er is.
(is het "BIOS 802" van 3-12-2008  echt de nieuwste versie ?  welke heb je op jouw blik staan dan ?)
En dan de "AFLASH2 voor DOS" erbij. (de derde dus)  Past allemaal netjes op de "USB-diskette"...

track

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/20, 21:51:22 »
Duidelijk is dat allemaal niet voor mij.
Wat moet ik op die stick zetten? De .ROM file? Daar zeg je niets over.
"Is dat het laatste bios-versie?" vraag je. Wel.... ik ben netjes gaan kijken bij asus>downloads>notebook A7M> OS:Vista32bit.
En dat wat ik hierboven gefotografeerd heb stond er... euh... waar moet ik dan wel kijken?
"Biosflashen is gevaarlijk... als het mislukt kun je je moederbord weggooien!" zegt die mijnheer van uw link. Nou dat geeft niet veel moed!
En moet die stick Fat32 geformatteerd zijn? Die van mij is ntfs.(die stick formatteren met gparted kan ik wel).

Bof... ik ga er afblijven. Hierboven kun je zien welke versie ik heb. (gekopieerd uit de output van het 'lshw' commando in ubuntu)
Het notebook heeft een AMD Turion 64x2 processor.
Ik zie nu dat de output (ik zal hem nog eens geven) het heeft over 64KiB:
description: BIOS
vendor: American Megatrends Inc.
physical id: 0
version: 080012 (01/22/2007)
size: 64KiB

64KiB, dat zal op die 64bit versie slaan zeker?
Er draait wel een 32bit versie van vista op.

Wat ik daar heb gedownload, zal waarschijnlijk niet het juiste zijn.

Je ziet: ik ben een stakker die in het duister tast. Zonder hulp van een deskundige terzake begin ik er niet aan!

We'll stick to: "Diagnose en herstel"!

Alhoewel.... als de computer opstart krijg je een scherm met allerlei informatie.
Daar staat op: Bios revision 705.
Wel als ik bij asus ga kijken zie ik een knop "bios-history" en wat vertelt dat?



Wel dan is die 802 toch een vernieuwing?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 23:05:28 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/21, 01:07:11 »
Even iets uitleg erbij:
Citaat
version: 080012 (01/22/2007)
-> jouw Bios is van 2007, de nieuwe van 2008.  Is dus een overweging waard !

Citaat
size: 64KiB
Dat is het BIOS-flash-geheugen. Inderdaad maar 64 kByte, daar zit het BIOS  in.

Citaat
"Biosflashen is gevaarlijk...
Ja, klopt. Als je eigenwijze dingen doet (met name de stroom afzetten tijdens het flashen) dan gaat het mis. 
Dus netjes de handleiding volgen en vooral niet "gauw even een paar knopjes duwen" tijdens het flashen.  Dan ben je op de veilige kant.

Citaat
En moet die stick Fat32 geformatteerd zijn?
Als je mijn voorstel volgt heb je daarna automatisch FAT12 op de stick staan (met een grootte van 1.44 MB, de rest vrije ruimte),
want bij het kopiëren van de floppy-image worden de sectoren 1:1 overdragen, dus ook met het bestandsysteem van de floppy.
Op de stick moet dus geen data staan die je later nog nodig hebt.

Misschien lukt het ook als je de stick op FAT32 hebt staan (de computer moet ermee kunnen opstarten !) maaar dan moet je hem op een andere manier opstartbaar maken (vanuit DOS t/m Win98 met sys E: of zo).

En daarna op de gemounte USB zowel de flash-tool als de BIOS-image uitpakken. 
(dat zou best een .ROM - bestand kunnen zijn, de flash-tool kijkt ook nog  een keer dat het een geldig image is)
En als je op de stick gestart hebt beland je op de DOS-commandolijn.  Hier volgens de README de tool starten, BIOS-image kiezen, de oude opslaan (is meestal mogelijk, ik zou het in ieder geval ook doen) en flashen.

Verder hem rustig zijn gang laten gaan en als hij klaar is herbooten.
->> en altijd de README (of zo) die erbij zit netjes volgen. Dan moet het lukken.

Vriendelijke groet en succes,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 01:12:53 door track »

Offline mara

  • Lid
Re: Wireless probleem bij dual-boot Vista/Jaunty in vista.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/21, 10:20:53 »
Zo lang het mij niet duidelijk is begin ik er niet aan en het is mijn niet duidelijk. (overschat de capaciteiten van deze grijsaard niet: uiteindelijk ben ik, zoals de meeste mensen, een /mailer/surfer/fotootjes & videootjes opslager/ als computergebruiker).

Ik heb eens naar asus zelf gebeld.
Klein verslagje van het gesprek:

"Die ROM file van 802-update moet u op een cd branden mijnheer." Heb ik gedaan met infrarecorder in vista (formaat op .all files gezet) Hij leek iets te branden en gooide de cd uit. Toen ik die erin stak om te kijken wat erop stond was er niets te zien.
"Die winflash utility (zie hierboven) moet u installeren op uw computer." Heb ik nog niet gedaan.
"Dan gaat u in de bios mijnheer en doet het nodige".
"Het nodige wat?"
"In godsnaam mijnheer! Laat het even doen door een deskundige, anders maakt u de computer onbruikbaar en kunt u hem inleveren voor herstel. Niet zo leuk toch."
Ik leg hem uit dat ik een dual-boot heb met ubuntu en dat de wireless in vista rare kuren heeft. (gisterenavond wou de computer weer niet alsluiten en moest ik de wireless aan de zijkant afzetten... hij doet dat onvoorspelbaar. Het gaat dagen goed en ineens...)
"Mijnheer, wij ondersteunen ubuntu niet. Als u persé een dual-boot wil, moet u dat zelf weten. De problemen worden waarschijnlijk veroorzaakt door ubuntu. Waarom blijft u niet gewoon in het systeem dat bijgeleverd werd?"
"U houdt blijkbaar niet van Ubuntu!" "Dat heeft U goed geraden."
Einde gesprek.

Mij interesseert meer wat hij me vertellen wou over de update.
Je brand die ROM file op een schijfje. Geen idee of dat gelukt is.
Je installeert die flashutility.
Je steekt de cd in en start en gaat in de bios en daar zou je het dan moeten klaren...

Het is mij te moeilijk... en kenners zeggen: "Geef hier die laptop en laat mij vijf minuten gerust".... zo leer je nooit iets.

Jouw link... het is me om te beginnen al niet duidelijk wat ik daar moet van downloaden:

Normal Bootdisk
This is a standard boot disk, with tools such as FDISK, FORMAT, SYS, etc. It is meant as a basic disk for normal DOS use.
See also http://odin.fdos.org.
NOTE: I'm still working on the auto update mechanism, so all source and other updates won't show up for a few days.
FDSTD.720.imz (FDSTD.720.gz) - A 720KB image
FDSTD.144.imz (FDSTD.144.gz) - A 1.44MB image
FDSTD.288.imz (FDSTD.288.gz) - A 2.88MB image
FDSTD_src.zip - Source for included programs.

en dan zegt de grapjas ook nog:

Below are a set of FreeDOS based boot disks intended for basic DOS use.
USE OF THESE DISKS ARE AT YOUR OWN RISK!!!


Als het mij niet van naaldje tot draadje uitgelegd wordt begin ik er niet aan.
Zal maar op zoek gaan naar een deskundige en het draadje sluiten.
Bedankt voor de moeite!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/21, 10:23:27 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.