Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?  (gelezen 866 keer)

Graag zou ik onder mijn huidige Xubuntu 16.04 een multiboot realiseren van een aantal *nix-varianten (*buntu/Linuxmint, allebei met een ultralichte, "gewone" en superdeluxe desktop)
Hoe voeg ik één voor één die opties toe ? De betreffede .iso's staan op 1 USB-stick (en op de Hdisk(s))
Als ik het goed snap, moet ik voor elk "smaakje" een bootable partitie aanmaken en vervolgens een aantal zaken  updaten (grub etc)

Sorry voor de vraag die waarschijnijk al een aantal keren op het forum is geweest, maar met de zoekfunctie zie ik door het bos de bomen niet meer.
Ik had graag de OSsen op die stick plus een gemeenschappelijke swap-partitie/file en verder de data op de primaire Hd en een externe Hd
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/11, 17:54:29 »
https://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/
Als je een multiboot installatie USB wil maken.

Een multiboot Systeem maak je door voor ieder OS ruimte te reserveren op de harddisk voor de gewenste partities.
Standaard zoekt (meestal) de laatst geïnstalleerde versie ook naar andere systemen en plaats deze in zijn/haar opstartmenu.
Als je dat anders wenst geef je bij installatie dat de bootloader niet in UEFI of MBR naar in de betreffende partitie moet staan. Daarna in het primaire systeem de overige OSen toevoegen.
Vanuit terminal:
sudo os-prober
sudo update-grub
LinuxOSen zonder sudo vanuit terminal:
su
os-prober
update-grub

Een USB opslagmedium kan voor Linux als gewone disk worden behandeld.
Bij installatie wordt e.e.a. wel uitgepakt/gedecomprimeerd en is dan veel groter dan de installatie iso.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 23:51:19 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/11, 19:04:22 »
Hartelijk dank voor dit antwood, mijn probleem is wel of dat kan zonder backup van  het reeds bestaande OS, of dat ik alle instellingen etc opnieuw moet gaan doen.
Achteraf generieke (platform-neutrale) programma's toevoegen, die ik in mijn huidige OS gebruik is geen probleem, want alle iso's, .debs etc daarvan heb ik op
diezelfde 2Tb externe Hdisk staan in de correcte paden.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/11, 21:02:29 »
@DeBaas

Als ik de logica goed heb, moet ik dus:
     voor elk OS een eigen partitie aanmaken naast dat van het primaire OS
     (met voldoende ruimte voor evt latere toevoegingen voor elk OS (pakweg 4Gb),
1 gemeenschappelijke SWAP-partitie, en
1 of meer partities
    waarin  ik naargelang het gekozen systeem de "desktop-specifieke" onderdelen in hun eigen sub-dir onderbreng.
   Voor die distro-specifieke/gebruiks-categorie mappen lijkt me nog eens 20Gb per stuk
   meer dan voldoende.
1 (of optioneel meer) DATA-partitie(s), waarin alle aangemaakte (resp. bewerkte) files al dan niet per categorie
   kunnen worden opgeslagen
Klopt dat dan een beetje?
Daarna kan ik gewoon vanaf een live DVD of USB-stick/USB-Hd de andere OSsen installeren,
   om tenslotte met os-prober/update-grub aan het primaire OS alle andere toe te voegen aan (grub-)opstart-menu

VrGr
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/12, 00:07:10 »
1 gemeenschappelijk  swap kan, let wel, voor sleep/standby mode moet genoeg ruimte zijn voor het hele geheugen x 2.
Elke iso installatie heeft minimaal 1 partitie nodig waarbij je /home op een aparte 2e partitie kunt zetten.
Mogelijk maak je een gemeenschappelijke opslag partitie aan waar je te delen bestanden parkeert, let op het toekennen van rechten.
Indien je de verschillende /home mappen vanuit alle distro's wenst te benaderen dienen alle gebruikers hetzelfde ID te hebben, echter Buntu/Debian begint bij 1000, PCLinuxOS/Mageia bij 500 te tellen.
Voor Linux heeft (MSwindows) NTFS, FAT en EXfat geen rechten systeem, bij de Linux formaten zul je de rechten van de mappen en bestanden goed in de gaten moeten houden en mogelijk aanpassen om ze op diverse OSen te kunnen gebruiken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/12, 01:33:09 »
@DeBaas

Hartelijk dank voor de nieuwe informatie.
Aangezien mijn laptop gewoon 24/7 aanstaat (of héél soms uit) , kan ik voor de SWAP volstaan met de 16Gi, waanaar ik deze week mijn geheugen  ga uitbreiden.
 
Wat betreft de basis-partities voor elk OS, dat is volkomen duidelijk, want die bevatten de kernel plus de GUI-onafkankelijke programmatuur (low level) etc,
terwijl de /home oa de GUI bevat en de persoonijke instellingen.. Daar vind je dus dan /user1, /user2 etc.

Alle voor iedereen toegankelijke files gaan op één grotere ntfs-partitie, dat lost het probleem 'rechten' op, de rest gaat op ext4 met ingestelde rechten
Wat betreft de user-ids, dat zie ik wel op te lossen als het zich voordoet. Voorlopig blijf ik binnen de *(U)buntu en Linuxmint OS-groep.

Tegen  de tijd dat het probleem 1000/500 zich voordoet heb ik me wss weer voldoende in Linux verdiept om een utility te schrijven, die, als het een UID<1000 ziet deze masked door er bv 504 bij op te tellen en ze dus "vermomd" als 1000+-ers. (root, ikzelf, mijn vrouw en het gastaccount: 1000,1001,1002,1003)
Meer algemeen en ook bruikbaar voor een wisselend aantal accounts werkt dan de formule :(old_UID=UID if UID<1000  UID=HIGH_UID+1 fi) en bij terugkeer: UID=old_UID of een soortgelijke constructie.

Aangezien er waarschijnlijk nooit meer gebruikers dan root+2 (+1 gast-account) op mijn laptop zullen komen is daarmee ook dat probleem opgelost.
MS Win* (7Pro heeft mijn voorkeur) komt er hooguit op in een VB evenals tzt Minix en wie weet wat nog meer.

Vriendelijke groet
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe maak k een Multiboot-USB-stick onder Ubuntu (16.04) zonder MS-Win*.?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/12, 10:20:09 »
Citaat
/home oa de GUI
per gebruiker, niet de GUI zelf, wel de instellingen ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL