Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?  (gelezen 1501 keer)

Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Gepost op: 2016/12/11, 18:03:06 »
Hallo Forum,

Soms moet je de Bios van je pc upgraden.
Wanneer er geen Windows draait op de pc, hoe
kan je dan de Bios aanpassen?

groet

SPW(Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/11, 21:23:01 »
@Maasnet,

Lukt zoiets ook via virtual windows op de pc?

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/11, 21:49:45 »
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar volgens mij kan dat niet.

Mijn voorkeur zou gaan via FreeDos die ook beschreven is op de aangegeven site.

Hier verder nog wat meer info http://manual.aptosid.com/nl/bios-freedos-nl.htm
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/11, 22:24:54 »
@Maasnet,

Bedankt voor de tips, ik ga het bestuderen en op een test pc uitvoeren

SPW(Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline HWE64

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/11, 22:29:16 »
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar volgens mij kan dat niet.

Mijn voorkeur zou gaan via FreeDos die ook beschreven is op de aangegeven site.

Hier verder nog wat meer info http://manual.aptosid.com/nl/bios-freedos-nl.htm
Hoi Maasnet, Dat is wel een erg moeilijke manier. Om de hoeveel tijd moet je de bios updaten?  Op https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen die site die je aan gaf zegt men dat je beter Windows kunt installeren? Dan zit ik met mijn desktop goed (laptop niet)? Wordt dit automatisch gedaan binnen W10?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/12, 00:20:24 »
Citaat
Lukt zoiets ook via virtual windows op de pc?
Nee, want dan ga je je virtuele BIOS updaten ;)

Citaat
hoe kan je dan de Bios aanpassen?
Afhankelijk van de machine,
oud: middels een floppy met (free)dos
iets nieuwer: middels een floppy of USB met (free)dos
     middels een (free)dos partitie(tje) op je HDD
     middels Windows
nieuw: file op USB of HDD direct vanuit BIOS of via Windows

of je doet het met Linux via een van de al eerder genoemde links.

Als er geen goede oplossing te vinden is behalve Windows kun je tijdelijk altijd nog een 30 dagen versie van Windows installeren en die na de BIOS upgrade direct weer verwijderen.

Groet,
Ed


« Laatst bewerkt op: 2016/12/12, 00:32:09 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/12, 08:59:03 »
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar volgens mij kan dat niet.

Mijn voorkeur zou gaan via FreeDos die ook beschreven is op de aangegeven site.

Hier verder nog wat meer info http://manual.aptosid.com/nl/bios-freedos-nl.htm
Hoi Maasnet, Dat is wel een erg moeilijke manier. Om de hoeveel tijd moet je de bios updaten?  Op https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen die site die je aan gaf zegt men dat je beter Windows kunt installeren? Dan zit ik met mijn desktop goed (laptop niet)? Wordt dit automatisch gedaan binnen W10?
Henk

Updaten van je bios staat los van je besturingssysteem.
Dus er wordt niets automatisch gedaan ook niet bij W10.
Overigens geef ik mijn bios zelden een update tenzij de fabrikant van het moederbord het nadrukkelijk aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/12, 09:53:16 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Kees3

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/12, 09:26:30 »
Eens met hierboven. Niet aan beginnen, tenzij er een reden is dat je de nieuwe bios wilt hebben. Volgens mij is de gemakkelijkste manier om het bios bestand op een lege usb-stick te zetten. Daarna kan je hem waarschijnlijk vanuit de bios updaten.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/12, 09:49:56 »
Updaten van je bios staat los van je besturingssysteem.
Dus er wordt niets automatische gedaan ook niet bij W10.
Overigens geef ik mijn mijn bios zelden een update tenzij de fabrikant van het moederbord het nadrukkelijk aangeeft.
Soms moet je de Bios van je pc upgraden.
Soms is iets anders als dan tenzij. Ik kreeg de indruk dat je de bios om de zoveel tijd moest updaten. Vandaar deze vraag verder draait alles prima.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/12, 10:09:38 »
Eens met hierboven. Niet aan beginnen, tenzij er een reden is dat je de nieuwe bios wilt hebben. Volgens mij is de gemakkelijkste manier om het bios bestand op een lege usb-stick te zetten. Daarna kan je hem waarschijnlijk vanuit de bios updaten.

Mee eens, Kees. Het probleem is wel dat het niet altijd duidelijk is of je wat gaat winnen met een BIOS update. Reden temeer om er terughoudend mee te zijn.

Bij mijn eigen desktop leverde het trouwens een oplossing, die ook echt nodig was. Dat was de enige keer in vele jaren dat ik het nodig had.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/12, 11:01:38 »
Soms moet je de Bios van je pc upgraden.
Wanneer er geen Windows draait op de pc, hoe
kan je dan de Bios aanpassen?

Ik heb het weleens gedaan via Wine.
Afhankelijk van je HW fabrikant komen er meer of minder BIOS updates uit. De zakelijke lijn van Lenovo heeft bv regelmatig, zinvolle en goed gedocumenteerde, updates. Maar zoals boven opgemerkt: kijk eerst of een BIOS update noodzakelijk is.

Afhankelijk van je HW fabrikant zijn er ook OS onafhankelijke ISO's of USB Packages beschikbaar (bv Lenovo).
Ook heb ik weleens een oude Win versie geinstalleerd om iets te updaten. Zolang je niet het internet op gaat kan dat best even met een oude Win DVD die je nog hebt liggen. En als je een image maakt is het zo gepiept.

Overigens is dit één vd laatste opstakels om volledig over te gaan op Linux: bios & firmware updaten. Sommige fabrikanten hebben alleen Win apps voor updaten. Ik probeer daar op te selekteren, maar dat lukt niet altijd.

« Laatst bewerkt op: 2016/12/12, 11:03:16 door VuurVosje »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/12, 11:24:18 »
@ allen, bedankt voor de uitgebreide info en alweer veel geleerd. Ik heb voor dat ik helemaal over ben gegaan in september nog gekeken of er updates van Toshiba waren voor mijn pc en dat was niet zo. Dus voorlopig kan ik nog even verder.
gr. henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/12, 11:26:16 »
@ allen, bedankt voor de uitgebreide info en alweer veel geleerd. Ik heb voor dat ik helemaal over ben gegaan in september nog gekeken of er updates van Toshiba waren voor mijn pc en dat was niet zo. Dus voorlopig kan ik nog even verder.
Jullie zien wel wat een vraag van Spidey-Westland een hoop los maakt bv. bij mij.
gr. henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Is "Bios" onder de motorkap aan te passen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/21, 14:19:54 »
Hallo Forum,

Het is mij niet gelukt met de tips.
Gelukkig had de gebruiker nog de tweede HDD, waar ook W op stond en daarmee kan ik wel de BIOS updaten.
Dit is uitgevoerd en daarna weer LM er opgezet.
Dit werkt ook goed.

groet

SPW (Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy