Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: startprogramma xubuntu  (gelezen 574 keer)

Offline frami

  • Lid
startprogramma xubuntu
« Gepost op: 2015/01/09, 16:51:50 »
Ik werk met twee schermen. In Windows startte de computer perfect op maar nu ik met Xubuntu werk, gaat het moeizaam.
De computer start op met de startpagina van Firefox Mozille/Google op beide schermen. Dat wil ik niet maar ik kan het niet wijzigen. Dus Firefox maar gewoon wegklikken.
Ik heb op beide schermen hetzelfde beeld. Dat wil ik niet dus dat moet ik veranderen. Dit zou ik in het opstartprogramma willen realiseren maar daar weet ik niets van, dus dat lukt me niet.
Dus bij elke start moet ik dit euvel handmatig veranderen.
Ik open met het kleine logo het menu <  alle instellingen < beeldscherm.
Ik klik het vinkje voor “Gebruik deze uitvoer” weg. Nu wordt het linker scherm zwart en op het rechter blijft e.e.a. in beeld: o.a. deze “bevestiging”: Zou u deze configuratie willen behouden? Twee mogelijkheden: behoud deze configuratie of herstel de vorige configuratie.
Als ik “Herstel de vorige configuratie” aanklik of heel even wacht komt de door mij gewenste configuratie te voorschijn. De cursor kun je nu over beide schermen bewegen.
Kan ik die laatste configuratie in het opstartprogramma invoeren?

Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/09, 17:03:00 »
Kijk even bij Instellingen onder Systeem, daar vind je de knop Sessie en opstart. Waarschijnlijk staan beide browsers daar vermeld. Weghalen/uitvinken en dit deel van je probleem is dan waarschijnlijk al opgelost.

Offline frami

  • Lid
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/12, 09:16:21 »
Dank aan Paul Matthijsse. Onder "Sessie en opstart" onder de tab "Toepassing autostart" staan de toepassingen die bij het aanmelden worden opgestart. Daar stond Firefox niet bij. Ik heb nog verder gekeken en onder "Sessie" stond Firefox wel. Ik heb met de button "Verwijder opgeslagen sessies" Firefox verwijderd. En nu komt na de start Firefox niet meer ongewenst op het scherm. Nog wel steeds twee schermen dus misschien kan iemand mij de procedure om dat aan te passen nog aan de hand doen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/14, 22:58:42 »
Zo stel je twee beeldschermen zo in dat je beeld van het ene scherm naar het andere scherm doorloopt:

Klik op Beeldscherm in je Instellingen:



Dan zie je een venster met daarin beide scherm. In dit geval heb ik het standaard laptopscherm en een extra Eizo 15" scherm verbonden via een VGA kabel met die laptop.

Klik nu het vinkje aan bij het ene scherm (in dit voorbeeld het laptopscherm):



en dat doe je vervolgens ook bij het andere scherm (hier het Eizo scherm):



De positie van die schermen kan je met slepen ook nog veranderen:



Onder elkaar is vast nauwelijks zinvol, maar het gaat op het principe.

Kom je er zo uit?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline frami

  • Lid
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/15, 16:46:30 »
jvecht bedankt.
Io pas mijn beeldschermen op dezelfde manier aan als jij. Ik hen een iets ander scherm waarin ik de wijzigingen aanklik. Helaas weet ik niet hoe ik schermafdrukken in dit bericht moet plaatsen. Ik kan een screenshot aals bijlage bijvoegen

Maar het probleem is niet zozeer het instellen, maar het bewaren. Als ik alles goed heb ingesteld werkt het prima. Maar sluit ik xubuntu af en start een volgende sessie dan is alles weer in de oorspronkelijke setting en moet ik de schermen links en rechts en niet gespiegeld weer opnieuw instellen. En dat bij elke start, dus wel irritant.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/15, 17:57:37 »
Met welke versie van Xubuntu werk jij dan?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/16, 11:30:35 »
Dat probleem had ik ook en kon er niks mee.
Heb Arandr geinstalleerd.
Daarmee de schermen in de positie gezet zoals ik wilde hebben.
Dat kun je dan opslaan als een .sh bestand, en volgens mij daarnaaar laten verwijzen in autoopstart,
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/16, 11:35:51 »
Ja, Arandr en Xrandr. Die programma's ken ik. Dat werkt op zich puik. Maar dat hoeft toch allemaal niet meer in Xubuntu van minstens 14.04 en later? Dat gaat toch al zoals ik aangaf? Dat heb ik ook eerst zorgvuldig uitgeprobeerd, inclusief herstart.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/16, 12:49:12 »
lol ik heb een ATI kaart en daar werkt het slecht tot niet, vooral nadat ik er een HDMI aansluiting bij gebruik.
Dan is Arandr een simpele oplossing, waar ik de schermen zet zoals benodigd, dus of TV erbij aan samen met hoofdscherm, of een klein extra scherm wat ik erboven heb hangen.
Het enige wat ik na terugzetten in normale setting dan moet doen is de frequentie met het beeldscherm proggie uit "instellingen" weer even naar 75 te brengen.
wanneer *ik* het via beeldschermen probeer geeft dat altijd problemen (verkeerde positie/resolutie/frequentie) en met Arandr dus niet.
Het Catalyst centrum werkt gewoon heel slecht onder linux, de enige reden waarom ik ATI drivers gebruik is dat ik dan de fan van de kaart beter kan regelen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline frami

  • Lid
Re: startprogramma xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/18, 14:07:59 »
Ik werk met Xubuntu 14.04 voor zover ik weet. Waar kan ik dat zien? De discussie tussen jvecht en PKing kan ik niet volgen. Het zou bij mij dus ook wel aan de "kaart" kunnen liggen. Ik weet niet welke kaart ik heb.
Ik denk dat ik dat Arandr ga proberen. Alleen moet je me dan nog uitleggen hoe ik dat moet opslaan als .sh bestand en hoe ik dat regel in autostart.