Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu freeze door RAM gebrek  (gelezen 1856 keer)

Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Gepost op: 2011/05/29, 11:37:05 »
Dames en heren, gisteren avond had ik een klein foutje gemaakt met VirtualBox. Ik had mijn VM 1Gb van de 3Gb van mijn werkgeheugen gegeven. Daarna ben ik mijn RAM gebruik even uit het oog verloren en sprong hij even vol, waardoor heel mijn PC vast liep (ik kon nog met moeite in tty1 enzo komen, maar die reageerde ook bijna niet meer).
Hard moeten uitzetten, volgende boot duurde anderhalf keer zo lang, dit is nu gelukkig weg.

Nu mijn vraag: kan de swap dit in de toekomst voorkomen (door meer gebruik te gaan maken van de swap ipv. de gewone RAM)? Zo ja, hoe kan ik het dan optimaal instellen?

En nog een ander vraagje over mijn VM; als hij aan staat springt hij de heletijd rondt op mijn quadcore, kan ik ergens instellen dat hij alleen één aangewezen of meerdere aangewezen cores mag gebruiken?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/29, 12:09:28 »
Had je de swap helemaal uitgeschakeld? Dan loopt het systeem inderdaad vast als het geheugen vol zit, want dan kan hij geen kant meer uit. Meestal wordt aangeraden de swap twee keer zo groot te maken als je RAM-geheugen, in jouw geval dus 6 GiB. Je kunt dan wel deze tips uitvoeren om het swapgedrag wat te verbeteren.
Hoe applicaties verdeeld worden over een multicore- of multiprocessorsysteem, wordt bepaald door het besturingssysteem en niet door VirtualBox. Dat een VM dus constant van core verwisselt, kun je dus niet zomaar verhinderen. Je kunt alleszins geen specifieke core toewijzen voor een VM.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/29, 12:36:32 »
6GB swap heeft geen zin. Dat is niet nodig. De tips van Pjotr eventueel wel.

Het beste is wel een swap aan te maken ook al heb je veel ram. Maar 1 a 2 GB is voor 3GB Ram genoeg.
Normaal word dat gebruikt om in slaapstand (hibernate geloof ik?) te kunnen gaan zodat alles kan uitgeschakeld worden en tijdens het herstarten word dan naar de swap gekeken en laad het geheugen zich sneller.
3GB lijkt mij toch wel genoeg, niet?

Dat je geen kant meer uit kunt als er geen swap is lijkt mij niet juist. Je geheugen hergebruikt (overschrijft) dan gewoon het oudste/minst gebruikte 'ruimte' van het geheugen. (Heb niet direct veel kennis van die zaken, maar je leest hier en daar wel wat)
Het hangt ook af van de taken die de cpu moet doen. Als je ineens met nog meer afkomt en het geheugen zit vol dan moet dat eerst vrij gemaakt worden en dan zo...

Dus dat duurt een tijdje en zo lijkt het alsof je computer vastloopt. Het kan inderdaad lang duren voor het weer in orde is (zeker met weinig ram). Ofwel wacht je (heel lang) of je doet een harde reboot (ongeduld is een schone deugd  :)). Dat is dan weer niet gezond voor je compje. Maar Linux klaagt nooit als je plots je comp uitzet (Ik adviseer NIET om dit te doen) of de stroom uitvalt. Hij herstart doodleuk op alsof er niets gebeurd is. Enkel zal je wel eventueel een foutmelding krijgen als je update of een progje installeert wanneer je daarmee bezig was tijdens de harde reboot, dat lijkt me logisch.

Nu, zo zie IK het, is het anders, vergis ik mij, ook goed.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 12:39:22 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/29, 13:28:38 »
Heeft de swap 'wisselgeheugen' als naam?
Maar Linux klaagt nooit als je plots je comp uitzet (Ik adviseer NIET om dit te doen) of de stroom uitvalt. Hij herstart doodleuk op alsof er niets gebeurd is. Enkel zal je wel eventueel een foutmelding krijgen als je update of een progje installeert wanneer je daarmee bezig was tijdens de harde reboot, dat lijkt me logisch.
En dit is niet helemaal waar, ik merkte toch wel bij de eerste boot na het harde uitzetten dat hij toch weer even moest opstaan. Maar verder inderdaad geen melding gehad. Zelfs de tijdens de installatie gecrashte VM heeft geen woord gezegd. Sterker nog, de installatie is gewoon voltooid tijdens het vastlopen.

En voordat ik hem uitzette heb ik wel zeker een kwartier tot halfuur gewacht op een response, maar hij deed gewoon helemaal niets meer, tty1, tty2 en tty7 niet.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/29, 14:19:14 »
Dat komt waarschijnlijk omdat alles zo overvol zit dat het echt even duurt voor er weer plaats is (een beetje zoals de file tijdens de spitsuren). Vandaar dat een swap een mooie 'vluchtweg' is voor het systeem.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/29, 16:40:31 »
Dat je geen kant meer uit kunt als er geen swap is lijkt mij niet juist. Je geheugen hergebruikt (overschrijft) dan gewoon het oudste/minst gebruikte 'ruimte' van het geheugen. (Heb niet direct veel kennis van die zaken, maar je leest hier en daar wel wat)

Dat lijkt me buitengewoon ongewenst gedrag want dan wordt de status van een programma onbepaald en dat kan hele nare gevolgen hebben. Als het geheugen echt vol is dan is het meest waarschijnlijk dat er iets gekilled wordt aan applicaties. Linux kernel heeft iets dat overcommit heet (meer geheugen toekennen dan fysiek mogelijk is omdat effectief geheugen wel gealloceerd wordt maar niet daadwerkelijk wordt gebruikt). Maar daarvoor heb je toch al fiks problemen meestal, want je caches worden kleiner waardoor IO trager wordt. Zelfde geldt voor je swap cache. Als je een keer echt de laatste byte alloceert heb je echter wel kans dat de boel echt vast loopt, Ik heb het echter nog niet mee mogen maken dat het gebeurt.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/29, 16:57:20 »
Tja, de technische uitleg... ben daar niet sterk in, is in mijn eigen woorden uitgelegd maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde bedoelde.  :| :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/29, 18:02:50 »
@Cheap Applications
0. Welke versie van virtualbox gebruik je?
1. Heb je een SWAP-partitie? Als je in een terminal vraagt, wat zegt
free2. Op welke partitie staan je vdi-bestanden en hoe groot "mag" het (even vastgelopen) vdi-bestand worden?
3. Hoeveel ruimte is nog over op je systeem c.q. de partitie waar de vdi-bestanden op staan?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 18:06:23 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/29, 18:14:44 »
@gavinspearhead: + 1. Bij een tekort aan geheugen begint het systeem willekeurig processen  af te sluiten, en dit loopt falikant af.

Als je een swap geheugen hebt, dan zal die kritieke situatie veel later optreden. Op het ogenblik dat er geen fysiek geheugen meer is, zal het systeem nog correct verder werken, maar je zal zeer goed merken dat er fysiek geheugen tekort is, doordat het systeem zeer traag en weinig responsief begint te worden. Daarom is het beter om er altijd ook nog wat swap op na te houden.

Als je wil hiberneren, dan moet die swap minstens gelijk zijn aan de grootte van je RAM. Is dat niet nodig, dan is 2 GB swap inderdaad genoeg.

Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/29, 20:40:25 »
@Cheap Applications
0. Welke versie van virtualbox gebruik je?
Versie 3.2.8_OSE r64453
1. Heb je een SWAP-partitie? Als je in een terminal vraagt, wat zegt
freefree zegt:
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       3090684    2996760      93924          0     891152     694128
-/+ buffers/cache:    1411480    1679204
Swap:      9051132          0    9051132
[/color]
2. Op welke partitie staan je vdi-bestanden en hoe groot "mag" het (even vastgelopen) vdi-bestand worden?
8Gb (8.6Gb), dynamisch uit te breiden.
3. Hoeveel ruimte is nog over op je systeem c.q. de partitie waar de vdi-bestanden op staan?
Hij staat op een externe (USB) harde schijf van 500Gb, NTFS. Daar is nog genoeg ruimte over (minder dan 20% in gebruik)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/30, 22:39:21 »
Hier werk ik met een Pentium(R) Dual-Core CPU E5200 @ 2.50GHz en 2GB RAM. Mijn videokaart is een GeForce 7300 SE/7200 GS.
De installatie is dus een 64bits Xubuntu 10.04.2 LTS. In virtualbox draait een Xubuntu 10.04 32bit.

Van mijn RAM heb ik de helft gegeven aan mijn vdi-installatie. Daar piept de controle van virtualbox en zegt "dat is te veel RAM".
In de virtualbox laat ik 128MB videogeheugen gebruiken (meer kan niet bij mij).

Verder heb ik een maximale grootte van 10GB voor deze Xubuntu-installatie waarvan 7,33GB in gebruik is.

Ik heb mijn vdi-bestanden op een ext3-partitie staan van mijn interne SATA-HD en gebruik virtualbox-ose-3.1.6-dfsg-2ubuntu2.

Op dit moment heb ik Firefox/Thunderbird/Terminal/Virtualbox open.

Even als vergelijkingsmateriaal:
$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       2057380    1813964     243416          0      30604     612524
-/+ buffers/cache:    1170836     886544
Swap:       514040          0     514040

Volgens mij heb ik de grenzen van de geadviseerde instellingen van virtualbox opgezocht maar ik heb nog geen vastlopers gezien.

Ik ken verder geen details van je videogeheugen voor je virtualbox en weet niet hoeveel RAM je toestaat aan de vdi-installatie.

Wat mij bij jou opvalt: je hebt een betere processor, 1GB meer RAM en ook veel meer video-RAM dan ik.
Wat ik met de "free"-reactie zie: je gewone RAM van 3GB is bijna op!

Wat de werking volgens mij wat wankel maakt, is de USB-HD met een NTFS-indeling. Je hebt afhankelijk van je systeem een langzamere reactie vooral door de USB-aansluiting (mijn SATA-HD-partitie reageert volgens mij per definitie sneller). Of de NTFS-indeling i.p.v. een ext3- of ext4-indeling een extra vertraging oplevert, durf ik zo niet te zeggen.
Je kan nog kijken of in je BIOS de instellingen voor USB op High-Speed staan (en niet op Full-Speed). Maar alleen dan als de controller op je moederbord "ziet" dat een "high-speed-certified" systeem (je HD) aan de kabel hangt, wordt deze High-Speed-snelheid aangeboden. Anders gaat de snelheid terug van 480 Mbit/s naar Full-Speed (12 Mbit/s). Een SATA-1-aansluiting levert al 1.5 Gbit/s en een SATA-2 (die heb je waarschijnlijk in je pc) komt op 3.0 Gbit/s. Dat is nogal een verschil ten opzichte van USB.

Advies: Probeer maximaal 1GB RAM toe te staan in je virtualbox en beperk het videogeheugen daarin tot 128MB.
Dat zijn voor je systeem m.i. veilige instellingen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/02, 11:25:38 »
Wat mij bij jou opvalt: je hebt een betere processor, 1GB meer RAM en ook veel meer video-RAM dan ik.
Wat ik met de "free"-reactie zie: je gewone RAM van 3GB is bijna op!

Waarom mijn free daar zo weinig is weet ik niet. Hier is mijn huidige:
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       3090684    2452240     638444          0     146432    1016432
-/+ buffers/cache:    1289376    1801308
Swap:      9051132          0    9051132
Wat wel waard is om genoemd te worden: dit is met Opera en Compiz draaiend. Deze verbruiken wel wat geheugen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu freeze door RAM gebrek
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/06, 13:59:32 »
Het is normaal dat je, zelfs met 3 GB RAM, zowat al je geheugen gebruikt. Linux gebruikt namelijk een "memory full" model: maximaal dat geheugen gebruiken, of dat nu hard nodig is of niet.
Wat je vaststelt, is dat je swap niet wordt gebruikt. Die zal pas gebruikt worden als je echt RAM te kort komt. Bij vraag naar geheugen door processen zullen eerst de buffers verlaagd worden, en pas later zal swap geheugen aangesproken worden om RAM vrij te maken.