Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mobiele versie van forum?  (gelezen 10699 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Mobiele versie van forum?
« Gepost op: 2012/02/05, 12:03:59 »
Is er ook een versie van het forum voor mobieltjes? Op het kleine scherm van m'n Samsung Galaxy, zou dat wel handig zijn...

-- Toevoeging: opgelost:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?wap2
« Laatst bewerkt op: 2012/07/14, 23:39:35 door Pjotr »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/05, 12:06:42 »
Zou erg handig zijn inderdaad.
Via de browser op de telefoon is maar priegelwerk....

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/05, 12:42:41 »
Helaas is er alleen een WAP-versie.

Je kunt wel als oplossing Tapatalk installeren op je Galaxy en dan kun je elk forum dat dit ondersteunt met een prima mobiele weergave bekijken. AFAIK ondersteunt SMF Tapatalk automatisch, maar dat kan ook pas vanaf SMF 2 zijn, dat weet ik niet helemaal goed meer. Tapatalk Lite is in ieder geval gratis, dus je zou het kunnen proberen :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/05, 12:56:22 »
Dat tapatalk lijkt wel een goed tip, maar volgens mij moet er een soort van plugin geinstalleerd zijn.
Weet iemand of tapatalk zou kunnen werken voor dit forum?


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/05, 15:15:54 »
Maar dat moet door de admins geïnstalleerd worden toch?
Als je overigens een beetje rondkijkt in tapatalk dan zijn er wel ubuntu fora in andere talen beschikbaar.

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/05, 15:17:32 »
Ja, dat moet door de admins geïnstalleerd worden via het SMF Control Panel (Beheer).

En ja, andere landen wel omdat wij 1 van de weinige Ubuntu-fora zijn die SMF gebruiken.

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/28, 17:04:13 »
Tapatalk werkt als een terelier op je mobiel en de installatie op een SMF forum stelt eigenlijk niet zoveel voor (plugin installeren klaar).
Het enige wat daarna gedaan moet worden is deze site registreren op de website van tapatalk, en daarna: klaar  O0

De betaalde versie van tapatalk client heeft trouwens wel veel meer functies dan de gratis versie, maar dat terzijde..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/29, 06:34:08 »
Zodra we over zijn op SMF2 wil ik er best nog even naar kijken, maar nu we zo dicht op de overgang zitten wil ik het liefst zo min mogelijk aan extra veranderingen doorvoeren. Met de 3 plugins die we nu hebben is het al lastig genoeg ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/29, 08:35:16 »
Even wachten is geen punt. Ik kan me best voorstellen dat de beheerders niet op werk staan te wachten.

Ik ken Tapatalk. Ik persoonlijk zou er blij mee zijn als ik dit Forum ook via mijn smartphone kan bezoeken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dave

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/29, 09:30:23 »
Zodra we over zijn op SMF2 wil ik er best nog even naar kijken, maar nu we zo dicht op de overgang zitten wil ik het liefst zo min mogelijk aan extra veranderingen doorvoeren. Met de 3 plugins die we nu hebben is het al lastig genoeg ;)


Wat zijn de andere 2 buiten de verstofte opgelost mod als ik vragen mag?
En wat is er lastig aan een plugin buiten 10 minuten aanpaswerk in een niet standaard theme?



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/29, 10:07:10 »
We hebben nu 3 mods: de pretty urls, de google maps en een mod om spam tegen te gaan.
De "opgelost" mod is er niet.

Verder zitten we momenteel met wat aanpassingen buiten het pakketsysteem van het forum om, die de updates en overgang bemoeilijken. Ook extra mods maken het updaten alleen maar lastiger. En het is niet alleen wat aanpaswerk in het thema, het gaat ook om de achterliggende code en aanpassingen in de database.

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/29, 11:10:18 »
"De "opgelost" mod is er niet."

Wacht even, dus jullie belofte van de Opgelost-mod bij de overgang naar SMF2 gaat gebroken worden? Maar er zijn al 2 Opgelost-mods op de SMF-plugins-site, waarom lukt het dan toch niet?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/29, 11:13:39 door Vistaus »

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/29, 12:19:26 »
Waarom eigenlijk de googlemaps mod? (..)

Deze wordt in je profiel gebruikt om de woonplaats/steunpuntplaats te specificeren, als je dat hebt gedaan.

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/29, 12:40:30 »
Johan heeft het nu over dit forum, met deze verouderde software. Correct me if i wrong, Johan.

Waarom eigenlijk de googlemaps mod, en wat is pretty urls?


Nou, in de post daarboven spreekt hij over "3 plugins" en "SMF 2". Ik kan het mishebben, maar op die manier wekt hij wel de indruk het over 2 te hebben en niet over het huidige 1.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/29, 12:45:08 »
Waarom eigenlijk de googlemaps mod? (..)

Deze wordt in je profiel gebruikt om de woonplaats/steunpuntplaats te specificeren, als je dat hebt gedaan.

Precies, de Google Maps plugin is aangepast zodat die gebruikt kan worden voor de steunpuntenkaart.

De pretty urls mod zorgt ervoor dat de titel van een topic in de link staat. Zonder die mod zie je alleen een topicnummer.

Met de mod:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/mobiele-versie-van-forum/
Zonder:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=1234567890 (willekeurig nummer ;))

"De "opgelost" mod is er niet."

Wacht even, dus jullie belofte van de Opgelost-mod bij de overgang naar SMF2 gaat gebroken worden? Maar er zijn al 2 Opgelost-mods op de SMF-plugins-site, waarom lukt het dan toch niet?
Nee, dat zei ik niet.
Ik bedoelde dat we nu geen mod gebruiken die die functionaliteit heeft. Zodra we overgegaan zijn op SMF2 kijken we er nog eens naar. Voor die tijd zeker niet, aangezien dat een hoop code en databaseveranderingen met zich meebrengt. En die veranderingen maken de overgang nog ingewikkelder dan het al is.

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/29, 13:22:40 »
De tapatalk plugin is er voor de 1.* en 2.* versies van SMF (linkje), dus bij een forum upgrade hoef je niet echt veel problemen te verwachten. Over heeft SMF het redelijk goed voor elkaar. Heb diverse forum migraties gedaan (met 10tallen plugins) en nooit echt tegen grote problemen aangelopen.  :) Maargoed, ik vind het geen probleem om nog even te wachten als deze plugin wordt aangezet.  :P

Ik merk (zoals vele andere denk ik) dat mensen tegenwoordig vaker op hun telefoon zitten dan achter de pc, gewoon ffe snel iets lezen of actief meedoen in een discussie, als de mogelijkheid aanwezig is om een extra ingang te maken zonder teveel inspanning/geld dan zou ik hier zeker gebruik van maken (en actief promoten!).
« Laatst bewerkt op: 2012/02/29, 13:29:26 door Dakey »

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/29, 13:47:20 »
Dat wel, maar Tapatalk promoten kunnen we niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat wij als voorstanders van gratis (freeware) niet een betaalde app gaan promoten ;) Het is gewoon een populaire app, dus dat promoot zichzelf wel.

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/29, 14:16:04 »
En daarom hebben ze convo uitgevonden, een gratis en betaalde tapatalk client voor Android.  ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/02, 14:30:18 »

Ik bedoelde dat we nu geen mod gebruiken die die functionaliteit heeft. Zodra we overgegaan zijn op SMF2 kijken we er nog eens naar. Voor die tijd zeker niet, aangezien dat een hoop code en databaseveranderingen met zich meebrengt. En die veranderingen maken de overgang nog ingewikkelder dan het al is.

Best mogelijk maar dat gaat allemaal vanzelf als je een mod installeert.
Nu zijn er een paar die zo graag een eigen theme willen maken, hopelijk blijven ze dat dan ook bijhouden.......
De paar regels code plak je er zo in, staat precies aangegeven wat en waar bij elke mod.

Er zijn zelfs generators waar je je eigen smf theme mee aan kunt maken naar eigen inzicht.



Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/18, 13:15:44 »

Ik bedoelde dat we nu geen mod gebruiken die die functionaliteit heeft. Zodra we overgegaan zijn op SMF2 kijken we er nog eens naar. Voor die tijd zeker niet, aangezien dat een hoop code en databaseveranderingen met zich meebrengt. En die veranderingen maken de overgang nog ingewikkelder dan het al is.

Heb je überhaupt de moeite genomen naar deze tapatalk mod te kijken want er is helemaal geen code en database veranderingen nodig, 1 regel in een main file om het js script te laden en de aangeboden zip file uitpakken en naar de server sturen!

In Ravennuke dat ik gebruik voor klanten e.d. die draaien met phpbb2 forums is het een half uur werk daar ik daarvoor een aanpassing moet maken naar phpBB3 en deze moet integreren in Nuke.

Jullie zijn geloof ik al meer dan een jaar de dingen vooruit aan het duwen maar er gebeurd helemaal niks geen mod voor Opgelost geen nieuw thema en echt hoor zoveel werk is het allemaal niet.

Sorry dat het een beetje negatief overkomt maar ik hou van aanpakken en als ik dan een forum als dit zie zo populair en dan niet de mensen achter de schermen die een simpele mod door durven voeren nee dan stopt bij mij alle vorm van begrip.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Dave

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/18, 17:44:04 »
Ze willen zo graag een eigen theme en dan zijn die toegevoegde mods alleen maar lastig. Dus gebeurd er al 4 jaar of langer niets meer kwa updates enz.
Het is al vaker gezegd, gebruik gewoon de huidige forumkleuren want herkenbaar of desnoods pas ze aan als dat zo gewenst is maar binnen het standaard theme.
Dan kan elke forum update en modificatie geen probleem zijn.



Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/18, 20:02:00 »
Nou, het is niet alleen het thema. Ook onderhuids (dus in de core code) past het serverteam e.e.a. aan.
Ben het wel met Dave eens. Ik wil graag dat nieuwe thema, maar ik wil niet dat het ten koste gaat van functionaliteit toevoegen.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/19, 10:29:56 »
Weet je Vistaus, toen ik 15 jaar geleden begon met het bouwen van php site's deed ik ook de core code van b.v. Joomla aanpassen met als resultaat dat ik als er een update van een mod kwam een week bezig was om alles aan te passen en recht te zetten.
Wat ik nu doe is de betreffende mod aanpassen naar mijn/klant zijn wens en als er dan een update komt ben ik met 20 min klaar omdat ik opschrijf wat ik gedaan heb aan de desbetreffende mod.

Mijn mening, dat het niet slim is om de core van dit soort media te wijzigen daar dat met alle mod's die je wilt toevoegen problemen gaat geven!!
Maar ook als er straks een veiligheid lek gevonden wordt in versie 2 van SMF je dus ook veel te lang met dat lek moet blijven draaien omdat het team eerst alles uit moet zoeken om die core verandering weer door te voeren, en we weten allemaal hoelang die dingen duren.
Of dat het forum OFF-LINE moet omdat het te gevaarlijk is om door te draaien met het lek.
Wat nog riskanter is in mijn ogen dat als je de core aanpast je een veiligheid lek maakt waar alleen jij last van hebt en geloof me er zijn zat mensen die het leuk vinden om die te zoeken als je een aangepaste versie draait, en een klein foutje is snel gemaakt.

Kijk een thema aanpassen of een mod aanpassen oké maar dat hoeft echt niet zolang te duren allemaal.

Maar goed ik kom hier als gebruiker en ben zeker niet verantwoordelijk voor deze zaken en daar ben ik heel blij om als ik lees hoe jullie dit soort zaken bekijken en beoordelen.

@Dave Ik denk dat er meer aan de hand is daar de opgelost mod ook nooit is door gevoerd, en de kans groot is dat ze in eerste instantie ook al aan de core files hebben gezeten, en dat zal de rede zijn dat ze nu een nieuwe opzet gaan maken alleen gaan ze ben ik bang weer dezelfde fout maken als ze aan de core files van het board gaan sleutelen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 10:45:41 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Dave

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/20, 20:03:52 »
Vrees dat je helemaal gelijk hebt.
Probleem is ook en vooral dat je dan steeds op dezelfden moet terugvallen bij updates(en problemen) vanwege hun eigen gefreubel ja we weten inmiddels dat je dan weer jaren verder bent.