Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verbinden met server lukt niet  (gelezen 3387 keer)

Offline KeesS

  • Lid
verbinden met server lukt niet
« Gepost op: 2015/04/07, 02:00:54 »
Ubuntu 12.04.2 LTS.
niveau beginner!

Ik heb een "MyBookLive" = Western Digitaal externe harde schijf, met UTP-kabel verbonden aan mijn Sitecom-router.
als ik in Nautilus verbinding met de server (IP-adres) probeer te maken, mislukt dat en krijg ik de melding: "Geen route naar Host"

Wat betekent "Geen route naar Host"?
En wat kan ik doen om dat te verhelpen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/07, 09:47:30 »
Die melding geeft aan dat je computer het opgegeven IP-adress niet vinden kan.

Ik krijg dezelfde melding als ik een niet gebruikt of een ipadress uit een andere range probeer te bereiken.

Om te beginnen: open een terminal en probeer je nas-je's ip-adress te pingen. Wat krijg je dan voor melding?

En: Geef hier het ipadress van je computer en van je nas eens, laten we eens kijken of die zouden moeten kunnen samenwerken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/07, 16:07:47 »
Die melding geeft aan dat je computer het opgegeven IP-adress niet vinden kan.
Ik krijg dezelfde melding als ik een niet gebruikt of een ipadress uit een andere range probeer te bereiken.
Om te beginnen: open een terminal en probeer je nas-je's ip-adress te pingen. Wat krijg je dan voor melding?
@McVries,
ping MyBookLive (192.168.1.14)  =  "Destination Host Unreachable"

Ik heb de nas (MyBookLive) een poos niet gebruikt en wilde hem nu weer klaar maken voor backup-doeleinden.
Omdat ik er niet in kon komen vanwege een vergeten wachtwoord, heb ik hem gereset.
Dat werkte goed, hij was weer zichtbaar in mijn "netwerk" en ik kon hem via Firefox met 192.168.1.14 weer openen.
Dat zelfde IP-adres heb ik in /etc/hosts vermeld zoals de andere onderdelen van mijn netwerkje.

Wat ik daarna fout gedaan heb weet ik niet, maar ik kan hem nu via Firefox niet meer openen.
Opnieuw resetten heeft niet geholpen..... Firefox "kan geen verbinding maken"
Pingen naar de andere netwerk-onderdelen, desktop, laptop en printer gaat goed, allemaal 0% packetloss.
Alleen 192.168.1.14 = Destination Host unreachable.

Met Nautilus <Locaties> <Netwerk> openen is de nas wél zichtbaar op mijn scherm; zelfs 2x "MYBOOKLIVE"   en   "MyBookLive"

Citaat van: McVries
En: Geef hier het ipadress van je computer en van je nas eens, laten we eens kijken of die zouden moeten kunnen samenwerken.
Ik ben (misschien ten onrechte) een beetje huiverig om al die IP-adressen hier in het forum bekend te maken.
Het ontbreekt mij aan voldoende kennis van computers en Ubuntu om te weten of dat veilig kan.
Wél hebben de computer en de nas voorheen met diezelfde IP-adressen prima gewerkt.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/07, 18:53:14 »
Het lijkt mij idd dat Femke gelijk heeft.  Dus probeer via de router het nieuwe IP-adres te achterhalen. Mocht dat niet lukken dan kunnen we altijd nog proberen om met een tool zoals nmap alle actieve up adressen te achterhalen.

En voor wat betreft het vrijgeven van interne IP-adressen, ten eerste mijn complimenten dat je daar bij stil staat. Nu is het zo dat dat in dit geval niet zo veel uitmaakt, omdat het een intern netwerk betreft, maar dat je hier voorzichtig mee bent kan absoluut geen kwaad.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/07, 18:58:18 door McVries »

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/07, 19:21:52 »
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk een ander ip-adres gekregen. Dit moet u dus even nagaan in uw router/modem waar hij zit in geprikt.
Ik zal voorzichtig eens in de router gaan kijken of ik daar iets kan vinden.
Zijn er nog andere mogelijkheden om achter het IP-adres van de NAS te komen ?
Ik vermoed, dat bij het resetten de NAS weer op de oude (fabrieks)-instelling gekomen is met een ander, mij onbekend, IP-adres.

Het is voor mij een griezelige onderneming om iets in een router te doen of zoeken.
Als ik iets fout doe, vanwege gebrek aan kennis en ervaring, zit ik zo maar zonder verbinding en ben ik nog verder van huis. :'(
Citaat van: femke98
Wat ik doe met mijn NAS is in het modem waar hij in zit van de provider, op een vast ip-adres zetten, zodat dit niet meer veranderd. Tenzij ik het zelf verander.
Dit is misschien een idee.
In het modem van mijn provider (Ziggo) durf ik helemaal niets te proberen. Doe ik iets fout, dan heb ik helemaal niets meer.  :'( >:( :o
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/07, 20:48:51 »
Zijn er nog andere mogelijkheden om achter het IP-adres van de NAS te komen ?
Wellicht kun je dat proberen, zoals in je oude topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84990.msg916560#msg916560
Als tenminste de naam van die MyBookLive nog bekend is, die wellicht nog getoond wordt in Nautilus > Het netwerk doorbladeren. Check daar zo nodig ook het Windows-netwerk icoon.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/07, 21:09:50 »
@femke98,
vriendelijk dank voor Uw compliment, maar ik zal wel een "beginner" blijven want het wordt steeds moeilijker nog iets nieuws te leren.
Mijn Ziggo-modem is een "Cisco EPC3925, maar daar zal ook wel een handleiding voor te vinden zijn.

@jolo,
Uw geheugen is beter dan het mijne want ik was dat vorige topic al lang vergeten.
Wel heb ik dankzij deze link het oude IP-adres van de NAS teruggevonden en kan ik hem nu opnieuw instellen en/of inrichten.

@allen
het probleem is hiermee grotendeels opgelost; vriendelijk dank aan allen die me geholpen hebben.
ik zal het topic als opgelost aanvinken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/07, 23:34:12 »
Voor het achterhalen van het adres van de NAS, zou je het volgende commando kunnen gebruiken:
nmap 192.168.1.*Let dan op poort 80 (web-interface) en 139/445 (samba).

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/08, 00:05:50 »
Voor het achterhalen van het adres van de NAS, zou je het volgende commando kunnen gebruiken:
nmap 192.168.1.*Let dan op poort 80 (web-interface) en 139/445 (samba).
@markba,
code nmap uitgevoerd en krijg dan een waslijst gegevens over 'open' poorten:

PORT      STATE SERVICE
21/tcp    open  ftp
80/tcp    open  http
111/tcp   open  rpcbind
139/tcp   open  netbios-ssn
445/tcp   open  microsoft-ds
548/tcp   open  afp
1641/tcp  open  unknown
2049/tcp  open  nfs
3689/tcp  open  rendezvous
9000/tcp  open  cslistener
49152/tcp open  unknown

helaas snap ik hier niets van; wat zijn dat allemaal voor poorten, waar dienen ze voor en behoren ze allemaal 'open' te staan?
Als dat niet goed is, hoe en waar kan ik die poorten dan sluiten?

p.s.
topic weer even geopend voor mogelijk nadere informatie.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 00:11:23 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/08, 00:23:44 »
Op het openingsscherm van MYBOOKLIVE in Firefox krijg ik het volgende plaatje te zien:



Ik ken geen Engels; kan iemand mij vertellen wat dit betekent?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/08, 08:00:41 »
Is die lijst van open poorten toevallig van de router/modem (kun je zien aan het ip-adres)? Je zou kunnen kijken om er wat te sluiten, maar als het goed is zijn deze alleen van binnenuit toegankelijk (alleen voor jou dus), en dan is er weinig aan de hand.

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/08, 14:26:59 »
Is die lijst van open poorten toevallig van de router/modem (kun je zien aan het ip-adres)? Je zou kunnen kijken om er wat te sluiten, maar als het goed is zijn deze alleen van binnenuit toegankelijk (alleen voor jou dus), en dan is er weinig aan de hand.
@markba,
de lijst met poorten betreft de NAS MyBookLive.
Ik weet helemaal niet waar ze allemaal voor dienen en/of er wel enkele gesloten kunnen worden.
Ook heb ik geen flauw idee hoe ik ze eventueel moet/kan sluiten.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/08, 14:30:05 »
Die poorten op je nas staan open ivm alle diensten en mogelijkheden die het apparaat heeft.
Zolang je geen specifieke poorten op je router hebt opengezet en doorgestuurd naar je nas dan is er niks aan de hand. Deze poorten zijn dan alleen op je eigen netwerk bereikbaar. Kortom, in mijn optiek zo niks om je zorgen over te maken.

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/08, 14:32:41 »
En de vertaling van je plaatje:

Netwerk verbinding is verbroken
De netwerkverbinding is verbroken of is tijdelijk onbereikbaar.
Controleer uw netwerkverbinding

[] Herinner me hier niet meer aan.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/08, 14:35:59 »
Eens met McVries. Als je écht wilt weten of je ze uit kunt zetten, dan zul je naar de web-interface van je NAS toe moeten. Maar zoals gezegd, bespaar je de moeite.
(dat nmap-commando gaf ik je niet zozeer voor de open poorten, maar meer om het ip-adres van je NAS te achterhalen)

Ter lering ende vermaek, hier een complete lijst van poortnummers:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers
« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 15:07:56 door markba »

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/08, 14:53:48 »
Oh, en heel even off topic :

Beste KeesS, als ik in je (uw) handtekening lees dat we hier op het forum samenwerken met een mede hobbyist van 80 jaar die druk doende is om een NAs aan zoiets exotisch als een open source operating system te hangen en dan hulp vraagt op een forum... Dan ben ik eigenlijk danig onder de indruk. Mijn oprechte complimenten.

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/08, 14:56:08 »
Die poorten op je nas staan open ivm alle diensten en mogelijkheden die het apparaat heeft.
Zolang je geen specifieke poorten op je router hebt opengezet en doorgestuurd naar je nas dan is er niks aan de hand. Deze poorten zijn dan alleen op je eigen netwerk bereikbaar. Kortom, in mijn optiek zo niks om je zorgen over te maken.

@McVries,
van mijn Router worden de volgende poorten vermeld:
PORT      STATE    SERVICE
53/tcp    open     domain
80/tcp    open     http
8080/tcp  filtered http-proxy
49152/tcp open     unknown
49154/tcp open     unknown

Het zegt mij niets, mogelijk kunt U mij wijzer maken.
* zijn al die poorten noodzakelijk ?
* wat betekent "/tcp" ?
* wat wil zeggen "filtered http-proxy ?
* waarvoor zijn die poorten "unknown" (onbekend) bedoeld ?

aanvulling:
@markba,
blijkbaar hebben onze berichten elkaar gekruist; dank voor Uw lijst met poortnummers.
Ik zal het gaan bestuderen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 15:00:50 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/08, 15:01:55 »
Zijn er nog andere mogelijkheden om achter het IP-adres van de NAS te komen ?

Nas is op de router aangesloten? Je kunt in je router kijken welke apparaten aangesloten zijn en welke ip ze toegewezen hebben gekregen.

In het modem van mijn provider (Ziggo) durf ik helemaal niets te proberen. Doe ik iets fout, dan heb ik helemaal niets meer.  :'( >:( :o

Als de nas op de router aangesloten is hoef je de ziggo modem niet eens in.
Zolang je in je router niets wijzigt en al zeker niet op 'opslaan' of dergelijk klikt, en je dus alleen maar kijkt kun je weinig fout doen.

Je benaderd de router door in je browser te gaan naar het adres (meestal standaard):
http://192.168.0.1/
of http://192.168.1.1/

Mocht het onverhoopt fout gaan met je router dan kun je altijd nog meteen internetverbinding verschaffen door je pc rechtstreeks in de modem van ziggo te prikken. Mogelijk dat je dit probeert voor je je router in gaat zodat je dit zeker weet, want soms een instelling voor nodig (ziggo gebruiker).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/08, 15:08:14 »
Oh, en heel even off topic :

Beste KeesS, als ik in je (uw) handtekening lees dat we hier op het forum samenwerken met een mede hobbyist van 80 jaar die druk doende is om een NAs aan zoiets exotisch als een open source operating system te hangen en dan hulp vraagt op een forum... Dan ben ik eigenlijk danig onder de indruk. Mijn oprechte complimenten.
@McVries,
dank voor Uw complimenten,.........ik zeg altijd maar........je bent jong en je wilt wat. ;)  en nooit te oud om te leren.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/08, 15:13:16 »
KeesS,

Neem even het volgende in acht: je router heeft twee kanten, de "binnenkant" (192.168.....) en een buitenkant.
De buitenkant is je ipadress op het internet en het interne adres is het adres van je router op je eigen netwerk.

De binnenkant (deze heb je gescanned met het nmap commando neem ik aan?) : Dit adres wordt gebruikt door al je netwerkapparaten als Default Gateway.
Vertaald zou dit zijn : Standaard Poort (niet verwarren met de poorten waar we het eerder over hadden.) Type je in een terminal het commando "route -n" dan zul je zien dat jouw computer dit adres kent. Alles wat je computer wil raadplegen op het internet (en dus niet op je eigen netwerk) gaat standaard naar dit adres. Dit is je "Poort" naar het internet. Deze heeft standaard wat poorten (die andere) open omdat je van binnenuit je router moet kunnen beheren en raadplegen.

De Buitenkant:
Als je naar www.watismijnip.nl gaat dan laat deze site je zien onder welk adres jouw netwerk is gekoppeld aan het internet.

zou je in een terminal "nmap -Pn xxx.xxx.xxx.xxx" uitvoeren dan krijg je de poorten te zien die je open hebt aan de buitenkant. (waarbij die rij xx-en dus het adres is dat je gevonden hebt op www.watismijnip.nl) Normaal gesproken zijn hier wel poorten bereikbaar, maar staat daar de opmerking "closed" bij. Ze zijn er wel, maar zitten op slot.

En nu even naar die andere poorten, zoals je in die lijst die eerder werd gepost kunt zien bestaan er heel veel. Deze poorten zijn een toevoeging op een ipadres.
Ik zal een voorbeeld geven, stel je hebt op een server op internet een website en een mail server. Als ik die server benader op poort 80 (voorbeeld www.voorbeeld.test:80) dan serveert hij mij de website. Maak ik contact op deze server op poort 25 dan verwacht die server dat ik kom om een emailtje af te leveren. En zo zijn allerlei verschillende diensten gekoppeld aan verschillende standaard poorten die weer een toevoeging zijn op het ip adres van dezelfde server.

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/08, 15:24:07 »
Snap ik iets niet (lees ik ergens overheen?) of zijn jullie te moeilijk (voor hem) bezig?

Ik heb een "MyBookLive" = Western Digitaal externe harde schijf, met UTP-kabel verbonden aan mijn Sitecom-router.

Dus dan kan hij toch gewoon in zijn sitecom kijken of hij zijn nas ziet en welk toegewezen ip?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/08, 15:43:19 »
Het gaat inderdaad inmiddels wat verder dan het vinden van een ip adres, en of het te moeilijk voor KeesS is zul je aan hem moeten vragen. Maar ik heb het idee dat we met een leergierige medeforummer te maken hebben :-)

Re: verbinden met server lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/08, 15:59:29 »
Het gaat inderdaad inmiddels wat verder dan het vinden van een ip adres

Klopt. Nu heb ik het ook gelezen. In dezelfde reactie als waarin hij aangeeft de ip al gevonden te hebben en de nas alweer te kunnen benaderen.
Ik was in de war geraakt omdat er na die reactie nog doorgegaan werd over ip vinden waardoor ik dacht dat deze nog zoek was.  :-[
Ip gevonden, dus mijn gemaakte reacties blijken overbodig. Gaarne overheen lezen.  :-X
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore