Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem  (gelezen 20893 keer)

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/29, 17:45:56 »
Misschien zijn het bij jou net essentiële bestanden van het netwerk die in de "lost+found" geraakt zijn ?

-> toch even kijken wat er in zit, en best aan hun plekken terug zetten.
(als een map ontbreekt moet je die opnieuw aanmaken uiteraard)

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/29, 18:09:53 »
Nogmaals dank track. Zal morgen of ... verder kijken.

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/29, 19:19:03 »
Onder andere is kennelijk het bestand voor eth0 in het ongerede geraakt. Misschien is backuppen van je home directory, opnieuw installeren en je home terugzetten wel de kortste weg naar succes. Juist nu je je harde schijf verbetert hebt met fsck.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/29, 21:15:35 »
Denk ik ook Joop13, want nu start er helemaal niets meer op. Heel het systeem is om het bekende wasproduct, naar de haaien en de kl..eurpotloden.
Alleen is de vraag hoe ik nu nog, vanop de live-cd, een backup kan maken van de home-dir (Hoe geraak ik aan de rechten?)
Track suggereerde ook om in de lost+found allerlei te gaan aaneenbreien maar 1ste ik krijg geen toegang tot die map en 2de het gaat om vele honderden, zoniet duizenden stukjes. Onbegonnen werk.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 21:27:53 door Jakke5 »

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/29, 21:49:52 »
Als je met de live-cd een andere schijf kunt lezen en schrijven dan zou je, volgens mij, de home van de 'kapotte' schijf kunnen kopiëren naar de andere schijf. Om te kopiëren heb je namelijk geen rootrechten nodig, je moet hem alleen kunnen zien.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/29, 22:39:57 »
Dat lijkt toch niet te lukken, Joop13. Ondertussen ben ik gelukkig via recovery-optie toch terug in m'n systeem geraakt, heb de draadverbinding opnieuw ingesteld en zit terug op het net via mn eigen pc. Maar ik durf de pc nu voorlopig niet meer uitzetten.
In mn eigen systeem heb ik wel rootrechten en ondertussen heb ik de home-map (een slordige 6.8 giB) al gecopiëerd. Nu nog de e-mails en de adressen. Moet nog ff zoeken hoe ik dat dan weer voor elkaar krijg.
Ben stilaan wel moe aan 't worden...

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/29, 22:43:41 »
Je emails en adresboeken van thunderbird staan in je home map. Dus als je je home-map gekopieerd hebt zullen deze gegevens ook meegenomen zijn. (tenzij ze niet meer leesbaar waren. ;)
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/30, 21:26:20 »
Toch maar de pc eens uitgezet en na een poos weer aangezet. Geen succes in "normale" mode, daarentegen vlotte start in recovery-mode. Maar nu verschijnt er volgende cryptische mededeling:

Uw bestand $HOME/.dmc heeft onjuiste toegangsrechten en
wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en
taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van
de gebruiker en moet de toegangsrechten :644 hebben. De
$Home map(de persoonlijke map van de gebruiker) moet
eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn
door andere gebruikers.


Wat moet ik daarmee?

En waarom lukt de "normale" start nog steeds niet? Toch maar een herinstallatie uitvoeren?

De Home-dir in één keer kopiëren lukte overigens niet. Toen ik eens geen kijken wat er in de kopie zat bleek dat er heel wat NIET instond dat wél in de oorspronkelijke map zat. Waarom is dat?

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/30, 21:32:39 »
Omdat het nu in de "lost+found" zit !  Dus zijn jouw eigen bestanden mede betrokken.
-> je moet de "lost+found" toch gaan bekijken.  In ieder geval hen (liefst allen) ook veilig zetten !

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #34 Gepost op: 2009/03/30, 21:51:39 »
Vriendelijk bedankt Track, maar ik geraak niet in de map lost+found. "Geen rechten" weetjewel.

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #35 Gepost op: 2009/03/30, 22:00:39 »
Geen probleem.  -> gksu  nautilus  !
(maar wees voorzichtig: root mag alles ... ook in  de soep sturen !)

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #36 Gepost op: 2009/03/30, 22:22:40 »
Hoera in mineur. Nu kan ik inderdaad lost+found openen en wat vind ik daar?
774 items of daaromtrent. o.a. een map met 5517 items, mappen met 0 items, platte tekst-documenten, Gzip-archieven, shellscripts, PHP-scripts, C-broncode, heel veel objectcodes (bijna allemaal >10 en <30 kB)
In één woord: waardeloos en hopeloos.
Toch bedankt, maar ik geef het op. Dan start ik maar via de recovery-mode. Het enige nadeel is dat de slaapstand dan niet werkt.

O ja, zou overschakelen op 8.10 kunnen helpen?

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #37 Gepost op: 2009/03/30, 22:35:05 »
Nee Jakke, hoef je niet op te geven.
Je wet dat de broncode en de binairen niet jouw eigen bestanden zijn.

Dus kun je die al overslaan. 

Verder zijn er zeker een aantal bestanden die qua grootte niet in aanmerking komen.
->  ook overslaan.

Bij de gzips kun je de inhoud bekijken. 
Als er geen in jouw persoonlijke map waren:  -> overslaan.

Ik zou niet zeggen van waardeloos.
Zeker enige moeite, maar ik heb het vroeger al meerdere malen zelf gedaan.  Er is dus hoop.

Wél iets geduld bij het sorteren.

track


p.s.:  als bij een ext3-systeem dermate veel stuk gaat zou ik zeker ook aan een mogelijke hardware-fout denken.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #38 Gepost op: 2009/03/30, 22:45:10 »
Weer eens dankjewel voor de bemoediging Track. Maar letterlijk duizenden stukjes sorteren is echt onbegonnen werk. Dan kan ik i.d.d. zoals Joop13 aanraadt, beter een nieuwe install uitvoeren.
Zoals je schrijft is het aantal fouten dermate groot dat er zware verdenkingen beginnen rusten op de hd met Ubuntu erop (dus met het ext3-file-systeem). Nochtans gaf de hd-controle  na 30 opstartbeurten tot nu geen enkele foutmelding. Ook raar maar waar.

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #39 Gepost op: 2009/03/30, 22:55:32 »
Nee, de bedoeling van mijn kant was ook al lang niet meer het systeem vanuit die puinhoop te herstellen.
Dat is inderdaad hopeloos. 
Mijn advies was vanuit die hoop jouw eigen bestanden te redden !

Daarna opnieuw installeren uiteraard.  Maar alsjeblieft eerst grondig testen dat de hardware weer stabiel draait !
Anders zit je meteen wer met die rotzooi.

Dus contacten van het mobo, BIOS enz. eerst nog een keer grondig controleren en schoon maken.

track

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #40 Gepost op: 2009/03/30, 23:33:08 »
@track: zo zou ik het doen!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #41 Gepost op: 2009/03/31, 10:29:19 »
Toch maar eens gaan neuzen in de lost+found en hier en daar es een mapje geopend. Dan kreeg ik meestal weer mapjes met daarin weer mapjes, maar op 't eerste zicht niets geen eigen documenten. Wel vond ik bv. het volgende bestand:
linux-libc-dev_2.6.24-23.48_i386.deb  van 686.6 KB. Hoe kan dat verloren gaan terwijl het nog in gebruik is en bovendien nog werkt ook? De wereld der techniek is nog wonderbaarlijker dan de echte.

Hoe kan ik "alle hardware grondig nakijken"? Bij mn fiets is dat geen probleem, maar er bv. de BIOS-geheugenchips gaan uitslopen doe ik liever niet. De connectoren en flatkabels van de hd's heb ik al eens vervangen, zonder resultaat. Wat kan ik nog meer?

Opnieuw installeren zal iets voor volgend weekeinde zijn. Zet ik toch maar OPGELOST bij deze draad?

Toch nog eens hartelijk bedankt voor de steun, Track en Joop13. Je zou bijna gaan wensen dat er iets fout loopt gewoon om dan hulp te kunnen krijgen. Bijna.

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #42 Gepost op: 2009/03/31, 11:11:57 »
Het "onderhoud" van mobo en BIOS houdt voor mij in dat ik met de stofzuiger alles netjes schoon maak,
als er contacten zijn die een beetje verdacht uitzien (en zeker alle (S)ATA's) hen even los haal,
zie dat er geen stofvlokken in de buurt zitten en hen weer inprik (door het bewegen kun je soms al een oxide-laag verwijderen).

Bij het BIOS zou ik alle instellingen noteren, als er iets (misschien) niet goed staat de "optimal settings" herlaad
en daarna alle punten nog een keer bekijk.  Als er verschillen zijn tussen de genoteerde en "optimal" instellingen
iets nader bekijken wat beter is.
(eventuëel googelen of hier vragen dus, of hier: http://computer.howstuffworks.com/bios.htm/printable )

Dus niets uitsolderen ...

Die linux-libc-dev_2.6.24-23.48_i386.deb is trouwens maar het pakket van dat programma / bibliotheek.
Na het uitpakken (en installeren) heb je het eigenlijk niet meer nodig. Het wordt voor het gemak bewaard.

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #43 Gepost op: 2009/03/31, 21:14:53 »
Nog één vraag voor ik 8.10 over het hele zootje euh leg:
Zou die massa lose ends niet kunnen veroorzaakt zijn door het steeds maar weer herstarten na een zoveelste mislukte (of halfgelukte) start? Of ruimt Ubuntu de boel telkens (bv. na een stroomonderbreking) netjes op? Dat zou wel mooi en zeer nuttig zijn.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #44 Gepost op: 2009/03/31, 21:33:13 »
Nou word ik helemaal gek. Wou 8.10 installeren. De cd gedownload, gebrand, op fouten gecontroleerd. Alles OK.
Toch maar es kijken voor ik installeer. Resultaat: 8.10 start niet helemaal op ( = helemaal niet) van de cd. Hoe kan dat nu weer? En wat kan ik er aan doen?

Offline track

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #45 Gepost op: 2009/03/31, 23:30:31 »
Dus is er toch iets mis met jouw hardware.
Van mijn kant: De boven voorgestelde stappen nog een keer netjes rustig doorgaan,
liever nog een keer meer controleren. (met name de kabels en het BIOS..)

En wat fe fouten betreft: dat zou kunnen. Normaal is ext3 ontzettend robuust en start na een stroomuitval
na maar drie seconden aarzelen weer op. Maar las dat fijf keer achter elkar doet, dan  misschien ...

Mijn advies: alle stappen netjes met overleg na elkaar.
Dan gaat het minst mis. (trouwens ook bij mij ...)

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #46 Gepost op: 2009/04/01, 14:51:59 »
We volharden in de boosheid, niet Track? Ik kan het ook niet helpen dat ik telkens opnieuw toch maar ga proberen ...
Er is (was???) zeker iets mis met m'n hardewaren. Vanmorgen wou ik nogmaals opstarten met de live-cd maar het klepje van de cd-lees/schrijver weigerde alle dienst. Wat morrelen aan de kabels hielp niet, maar nadat ik het voedingskabeltje verwisseld had ging het plots weer wel. Aan die kant scheelt er dus wat.
 Het einde van van de problemen is echter nog niet in zicht:

Vanmiddag audacity willen starten vanuit Toepassingen. Zegt ie dat audacity al actief is en dat het gevaarlijk is 2x audacity tegelijk te doen draaien en blablabla. Nou zal de pc wel beter weten wat  actief is, maar daar heb ik geen boodschap aan.
M'n vragen:
- hoe kan het dat audacity "actief" is terwijl er niets van te zien is?
- hoe kan ik dat actieve prog bedienen als er niets van te zien is?
- hoe kan ik deze toestand verhelpen bv. door het "actieve" audacity te stoppen en opnieuw te beginnen?

Het gaat snel in de computerwereld. Zo snel dat, na een herstart (telkens hart vasthouden) audacity plots weer bereikbaar was
« Laatst bewerkt op: 2009/04/01, 15:27:23 door Jakke5 »

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #47 Gepost op: 2009/04/01, 15:27:26 »
We volharden in de boosheid, niet Track? Ik kan het ook niet helpen dat ik telkens opnieuw toch maar ga proberen ...
Er is (was???) zeker iets mis met m'n hardewaren. Vanmorgen wou ik nogmaals opstarten met de live-cd maar het klepje van de cd-lees/schrijver weigerde alle dienst. Wat morrelen aan de kabels hielp niet, maar nadat ik het voedingskabeltje verwisseld had ging het plots weer wel. Aan die kant scheelt er dus wat.
 Het einde van van de problemen is echter nog niet in zicht:

Vanmiddag audacity willen starten vanuit Toepassingen. Zegt ie dat audacity al actief is en dat het gevaarlijk is 2x audacity tegelijk te doen draaien en blablabla. Nou zal de pc wel beter weten wat  actief is, maar daar heb ik geen boodschap aan.
M'n vragen:
- hoe kan het dat audacity "actief" is terwijl er niets van te zien is?
- hoe kan ik dat actieve prog bedienen als er niets van te zien is?
- hoe kan ik deze toestand verhelpen bv. door het "actieve" audacity te stoppen en opnieuw te beginnen?

Het lijkt er zelfs op dat je voeding ook kuren vertoont. Of je bekabeling.... Als je nou eens ALLE losse onderdelen, voorzichtig!!! en met zorg tegen (statische) electriciteit, los haalt en ze allemaal weer netjes vastzet, verandert er dan iets ten voordele??
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #48 Gepost op: 2009/04/01, 17:43:17 »
Dank je wel Joop13. Wijze raad is altijd welkom.
Wat je suggereert had ik al gedaan vóór ik aan deze draad begon, behalve dan het voedingskabeltje voor de cd-lezer-schrijver verwisselen.
Nadat ik dat had gedaan liep het plots weer wél, maar niet voor lang. Ik heb dan m'n soldeerbout van onder de dikke laag stof gehaald en de aansluitpunten van de voeding op de cd-kaart laten smelten. Sindsdien vertoont het systeem geen kuren meer. Zal dat blijven duren?? Duimen maar...

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #49 Gepost op: 2009/04/01, 19:28:49 »
Bij mijn hoofdcomputer kreeg ik op een bepaald moment alle piepjes die een stuk hardware in voorraad heeft. Na het advies om alle kaarten aan te drukken was het probleem voor een tijd(je) voorbij. Op een bepaald moment deed hij het weer en toen heb ik alle kaarten eruit gehaald en teruggeplaatst. Uiteindelijk bleek er een contactstoornis te zijn bij de netwerkkaart en na schoonmaken van de contactstrook en terugplaatsen van de kaart heb ik nu al een jaar geen enkel probleem meer. Dus.. hardware? je zou het niet nodig moeten hebben ;)

Dus nu hopen we dat je probleem is opgelost door een nieuwe soldering.  XD
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,