Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Macbook pro.  (gelezen 744 keer)

Offline atomos

  • Lid
Macbook pro.
« Gepost op: 2016/09/08, 19:58:51 »
Mijn dochter heeft een " macbook pro media 2010 / 15 inch / 2,66 GHz Intel Core i7 / 4 GB 1067 MHz DDR3 / NVIDIA GeForce GT 330M 512 MB / OS X 10.8.5 / SSD 500 GB"
Ze kan wel de MAC versie upgraden maar dan is het systeem en beeeeeeetje traag.. =|

Het systeem begint steeds meer tegen hindernissen aan te lopen qwa browser ouderdom, programma's enz..
Welke linux versie zou hier nog redelijk tot netjes kunnen draaien ?? ik heb geen ervaring met het installeren van een linux versie op zo een macbook.
Lubuntu ?
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline MKe

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/08, 20:03:28 »
Is die traag? Dat snap ik niet, een i7 zou dat toch moeten kunnen trekken?

Volgens mij moet dit systeem iedere linux distro met gemak kunnen draaien qua specs.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Macbook pro.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/08, 21:01:02 »
Ja, een Macbook Pro is een beest. Neem hem eerst maar eens mee naar een Apple store en leg je probleem voor. Het kon best wel eens een of andere manco zijn en dat hij straks weer draait als een zonnetje. Een i7, een 500 GB SSD en dan 4 GB DDR3 RAM. OK, beetje meer RAM zou wel mooi zijn (de 2016 heeft 16 GB of zo) maar voor de rest helemaal niks mis mee. We hebben er één op de filmclub. Oef!

Als ik moest kiezen nam ik Xubuntu maar de rest van het Forum (behalve Ron en nog zo wat gelijkgeaarde zielen) verklaren me dan voor gek. Lubuntu, nee, echt niet nodig. Linux op een Mac? Ga je eerst orienteren. Het kan,  maar zeker niet vanzelf. Maar eerst naar de Eppel Stoor!

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook pro.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/08, 22:57:06 »
Als ik moest kiezen nam ik Xubuntu maar de rest van het Forum (behalve Ron en nog zo wat gelijk geaarde zielen) verklaren me dan voor gek.
Tja, het is en blijft een kwestie van smaak en voorkeuren.
Blij dat ik geen roepende in de woestijn ben :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Macbook pro.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/08, 23:14:10 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/10, 09:28:42 »
Ze kan wel de MAC versie upgraden maar dan is het systeem en beeeeeeetje traag.. =|

Als bij een OSX upgrade het systeem langzamer wordt is er iets mis, waarschijnlijk met de harddisk. In dat geval ben ik bang dat het installeren van een Linux distro ook tegen gaat vallen.

Offline atomos

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/11, 12:09:43 »
Mijn dochter is een versie hoger gegaan,, nog geen dag (gisteren) later een kernel-panic.. en vanochtend ook 1..
de beide log-files bekeken , de GPU wordt dan aangeroepen :( we zijn nu verder aan het zoeken en kijken of er wat aan de instelling veranderd kunnen worden..
En of er ook een debug mode bestaat zoals onder windows (blauw-scherm) daar kijkt ze ook naar..
Het kan natuurlijk ook wezen dat de GPU te warm wordt,, maar daar krijg je toch een melding van ??
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/11, 12:25:21 »
Memtest86  laten lopen 12 uur lang of je geheugen niet defect is.
Smart van je hd controleren.
Test programma voor de gpu zoeken, en testen.
Temperatuur in orde?

Je laptop zou tav apple ook alles aan moeten kunnen, Google op je hardware of er meer problemen hebben of dat jij dit allen hebt.
Hier mee zoeken,
macbook pro media 2010+update+slow

Voor linux, hier kun je alles op zetten, dus kijk wat je grafisch leuk vind.
Je zou kunnen testen via livecd/usb stick.


Offline atomos

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/11, 13:10:16 »
We zijn er uit. het is een hardware probleem die bekent is bij APPEL, er was zelfs een terug roep actie  :evil:
Nu zijn er alleen work-arounds, soldeer werk enzo. na we zijn nog bezig, het soldeer werk laten we maar liggen denk ik zo. iets met kleine condensatoren enzo.. met kleine voetjes..  =|
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Macbook pro.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/11, 16:46:54 »
Hoi Atomos,

Kijk eens aan! Nou zou ik zeggen, kijk even verder wat dat soldeerwerk betreft. Er zijn vast wel bedrijven die zo'n klus kunnen klaren voor wellicht een heel redelijk bedrag, alleen dan misschien niet om de hoek. Je kan dat niet laten zitten. Eenmaal slecht worden die condensatoren beslist niet beter. Dat is die Macbook Pro wel waard, lijkt mij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline atomos

  • Lid
Re: Macbook pro.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/11, 18:27:33 »
Het is een macbook pro uit midden 2010 en die heeft een hardware fout. En zover ik gelezen heb, nu alleen via software een beetje op te lossen..
Mijn dochter kijkt het nu aan en besluit later wat ze gaat doen, houden of wat anders..
Thanks allemaal.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Macbook pro.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/13, 22:41:09 »
Het is een macbook pro uit midden 2010 en die heeft een hardware fout. En zover ik gelezen heb, nu alleen via software een beetje op te lossen..
Mijn dochter kijkt het nu aan en besluit later wat ze gaat doen, houden of wat anders..
Thanks allemaal.

Wanneer het de condensatoren zijn dan zou ik deze zeker laten vervangen. Het zijn tenslotte niet de duurste onderdelen, het vervangen (arbeidsloon) zal wel wat kosten en dat is dan ook direct het duurst. In zekere zin lijken condensatoren op batterijen/accu's, na verloop van tijd slijten ze (de waarde veranderd) en ook bestaat er een verschil in kwaliteit. Komt er door 'versleten' condensatoren te weinig spanning op een gedeelte van een circuit dan is het denk ik ook logisch dat het niet naar behoren werkt.  Ik zou rondkijken of er een Appelboer te vinden is die deze klus kan klaren, de gebruikte onderdelen is namelijk veelal dubbeltjeswerk en daar een laptop voor aan de kant te schuiven zou zonde zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Macbook pro.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/13, 23:09:44 »
Het hangt er wel een beetje om. De bekende ellende met de opbollende condensatoren was eind 2007 wel opgelost, dus het is even de vraag wat hier nou gaande is.

Hoe dan ook, een paar condensatoren vervangen is een optie die wat navragen in ieder geval de moeite waard maakt. Er zit bij mijn weten hier in Den Haag zo'n bedrijf. Dat is wel erg uit buurt voor Atomos, maar er zullen er wel wat meer zijn en een belletje is iig doenbaar.

Het is verder natuurlijk een heel speciale laptop, die Macbook Pro. Voor zo'n prachtig beest doe je wat meer moeite.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021