Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien  (gelezen 3470 keer)


Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/27, 21:47:22 »

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/28, 09:43:26 »
Zou 13.10 geen Rolling Release worden ? Ik dacht toch zoiets vernomen te hebben, maar ik kan fout zijn.
In ieder geval: hopelijk krijgen ze MIR tijdig bugvrij, anders toch maar volledig uitwijken naar Xubuntu waar die fratsen niet bestaan (of toch minder).

Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden; Unity had toch misschien voorrang moeten krijgen ogv bugs, dan MIR als vervanger te gaan gebruiken.

Voor het testplezier is het aardig meegenomen, maar voor de (semi-)professionele gebruiker denk ik dat deze versie overslaan eerder aangewezen is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/28, 10:59:16 »
Zou 13.10 geen Rolling Release worden ? Ik dacht toch zoiets vernomen te hebben, maar ik kan fout zijn.
Dat idee is afgeschoten op een bepaald moment. In plaats daarvan komt er meer focus op de LTS (normale versies worden minder lang ondersteund) en komt er een soort symlink-repository: die zou nu naar 13.10 verwijzen, maar zodra de ontwikkeling van 14.04 begint daarnaartoe etc.

In ieder geval: hopelijk krijgen ze MIR tijdig bugvrij, anders toch maar volledig uitwijken naar Xubuntu waar die fratsen niet bestaan (of toch minder).
Let wel: dit is XMir: Mir die de huidige X server nadoet. Dat zorgt ervoor dat de risico's toch een behoorlijk stuk kleiner zijn (hoewel nog steeds aanwezig).

Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden; Unity had toch misschien voorrang moeten krijgen ogv bugs, dan MIR als vervanger te gaan gebruiken.
Mir is geen vervanging van Unity. Verder wordt er best actief aan Unity gewerkt. (zie: https://code.launchpad.net/~unity-team/unity/trunk)

Voor het testplezier is het aardig meegenomen, maar voor de (semi-)professionele gebruiker denk ik dat deze versie overslaan eerder aangewezen is.
Voor semi-professionele gebruikers wordt dan ook de LTS-versie aangeraden. Maar gelet op hoeveel ze bereikt hebben met XMir in korte tijd & wat ik gelezen heb, heb ik goede hoop dat het wel mee zal vallen met de bugs hierdoor. (Maar: bijv. de ontwikkelaar van Kubuntu is het daar absoluut niet mee eens ;))

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/28, 11:48:22 »
Ja hoor. Xubuntu. En wie zegt dat Xubuntu niet op Mir overgaat? Canonical liet gisteren nog zien hoe vloeiend Xubuntu op XMir draaide en gaf zelfs een image vrij. Dus het is nog lang niet zeker dat Xubuntu bij X (of Wayland) blijft.

@commandoline: Je bedoelt de ontwikkelaars van KDE. Blue Systems heeft nog helemaal geen mening gegeven AFAIK. Wel lees ik constant berichten van het KDE-team dat totaal niet blij is met Mir.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/28, 11:50:20 »
Bij Xubuntu hebben ze hierover nog geen besluit genomen.... Ik heb 't zojuist even nagevraagd bij de Xubuntu-ontwikkelaars.

Overigens: voor de professionele gebruiker is het een interessant feit, dat LTS-gebruikers tegenwoordig de eerstvolgende LTS-versie kunnen overslaan.

Door de vijf jaar ondersteuning, hoef je bij 12.04 pas echt over te stappen bij 16.04 (waarschijnlijker: 16.04.1). Desgewenst kan men 14.04 geheel overslaan.

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/28, 11:53:01 »
Overigens: voor de professionele gebruiker is het een interessant feit, dat LTS-gebruikers tegenwoordig de eerstvolgende LTS-versie kunnen overslaan.

Door de vijf jaar ondersteuning, hoef je bij 12.04 pas echt over te stappen bij 16.04 (waarschijnlijker: 16.04.1). Desgewenst kan men 14.04 geheel overslaan.
Dat klopt, maar waarom zou je? LTS versies zijn over het algemeen toch even stabiel.

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/28, 12:28:32 »
http://www.webupd8.org/2013/06/kubuntu-not-switching-to-mir-display.html

dus bij Kubuntu is dit idee al afgeketst om begrijpbare redenen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/28, 12:33:14 »
Overigens: voor de professionele gebruiker is het een interessant feit, dat LTS-gebruikers tegenwoordig de eerstvolgende LTS-versie kunnen overslaan.

Door de vijf jaar ondersteuning, hoef je bij 12.04 pas echt over te stappen bij 16.04 (waarschijnlijker: 16.04.1). Desgewenst kan men 14.04 geheel overslaan.
Dat klopt, maar waarom zou je? LTS versies zijn over het algemeen toch even stabiel.

"Professionele gebruiker" is de sleutel in Pjotrs post. Tenzij jij professionele gebruikers en bedrijven elke 3 jaar op kosten wilt jagen om een upgrade te testen en vervolgens uit te rollen en dan te hopen dat alles nog werkt, snap ik wel waarom ze liever de boel uitzingen met een oudere LTS ;)

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/28, 12:54:07 »
"Professionele gebruiker" is de sleutel in Pjotrs post. Tenzij jij professionele gebruikers en bedrijven elke 3 jaar op kosten wilt jagen om een upgrade te testen en vervolgens uit te rollen en dan te hopen dat alles nog werkt, snap ik wel waarom ze liever de boel uitzingen met een oudere LTS ;)

Klopt, maar er zijn vele scenario's mogelijk voor nieuwe hardware en nieuwe apparatuur die een besturingssysteem nodig hebben. Ook bij ons wordt niet per definitie vastgehouden aan de 12.04 LTS, althans dat hangt af van onze ervaringen met die versie. Tot op heden is dat met de 3 varianten (Kubuntu, Xubuntu, en 2 computers met Ubuntu) zeer goed aan het verlopen. De productiepaarden met Xubuntu hebben (hout vasthouden) tot op heden 0 crashes gehad (of problemen met het besturingssysteem) en dan spreken we toch over 134 systemen die dag en nacht draaien.
Maar zoals gezegd: dit is in een 'productionele testervaring' waar we nog steeds afwegen of we compleet Windowsvrij kunnen blijven (wat op dit moment al duidelijk is van wel).
De 'nieuwere' LTS-en zullen voor ons wel degelijk van belang zijn moest blijken dat de bugs ons parten spelen of moest blijken dat nieuwe features een meerwaarde hebben op de werkvloer.
De computers in de administratie hebben op dit moment geen echte behoefte aan een nieuwere versie, maar moest nu blijken dat MIR een meerwaarde heeft op X tja dan zou het kunnen dat we migreren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/28, 13:21:09 »
Klopt, maar ik doelde op de meeste bedrijven. Er is een reden waarom bijv. Red Hat 10 jaar ondersteuning geeft aan iedere uitgebrachte versie.

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/28, 14:27:30 »
Ah, in die context. Bedankt voor het uitleggen! :)

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/28, 15:05:45 »
Het begint wel verwarrend te worden X, Wayland, XWayland, Mir, Xmir. Is er met Xmir nog werk nodig van de kant van de derivaten of werken die dan automatisch?

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/28, 20:23:59 »
Het begint wel verwarrend te worden X, Wayland, XWayland, Mir, Xmir. Is er met Xmir nog werk nodig van de kant van de derivaten of werken die dan automatisch?

XWayland en XMir zijn geen display servers, dus het is alleen X, Wayland en Mir. XWayland en XMir zijn X-extensies. In feite hookt Mir dus in X via XMir (en zo ook voor Wayland met XWayland). Dat is nodig voor dingen die (nog) niet naar Mir/Wayland zijn geporteerd.
Of derivaten nog aanpassingen moeten doen is nog niet helemaal bekend,voor Mir dan. Voor Wayland in ieder geval niet want Enlightenment draait al anderhalf jaar perfect op Wayland en GTK en KDE voor het einde van het jaar ook. Of dat met Mir (evt. via XMir) ook zo is is nog niet bekend.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/29, 17:10:55 »
op mac OSX moet je ook X11 installeren als je zooi als wine wilt draaien, xwayland en xmir zijn daarin precies hetzelfde.

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/29, 20:09:08 »
op mac OSX moet je ook X11 installeren als je zooi als wine wilt draaien, xwayland en xmir zijn daarin precies hetzelfde.

Nounou, als Wine er niet was geweest dan had ik ook niet bijgedragen aan het marktaandeel van Linux hoor (evenals mijn vader). Ik draai nog steeds 1 programma onder Wine waar absoluut geen alternatief voor is en de maker van het programma garandeert wel Wine-comptabiliteit bij elke versie en dat is inderdaad zo want het werkt 100%.

Maar X11 op OSX is net een tikkeltje anders. OSX heeft een eigen display server (voor zover je dat zo kunt noemen) en dat hookt niet in elkaar zoals XWayland/XMir in X11 hookt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/29, 21:05:49 »
als Wine er niet was geweest dan had ik ook niet bijgedragen aan het marktaandeel van Linux
Zonder Windows compatibiliteit geen Linux dus. Interessant onderwerp maar wat heeft dit met dit topic ("13.10 zal standaard op Mir draaien") te maken?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/29, 21:35:43 »
als Wine er niet was geweest dan had ik ook niet bijgedragen aan het marktaandeel van Linux
Zonder Windows compatibiliteit geen Linux dus. Interessant onderwerp maar wat heeft dit met dit topic ("13.10 zal standaard op Mir draaien") te maken?

niekn haalde Wine aan en ik sprong daar eventjes op in. Misschien moet je eens een keer kijken naar de bron een bericht, in dit geval hetgeen ik citeerde. En ja, dat programma'tje is belangrijk voor me en er is echt geen alternatief voor.

Maar goed, in de alinea daaronder ging ik verder in op XMir dus de post was half-ontopic.



Mir en XMir zijn in ieder geval geaccepteerd in het testgedeelte nu: http://iloveubuntu.net/mir-and-xmir-adopted-official-bi-weekly-cadence-testing

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/30, 17:52:09 »
Maar X11 op OSX is net een tikkeltje anders. OSX heeft een eigen display server (voor zover je dat zo kunt noemen) en dat hookt niet in elkaar zoals XWayland/XMir in X11 hookt.

OS X gebruikt Quartz Compositor als display server (gebaseerd op Display PostScript van NeXTStep). Om X11-programma's te draaien heb je XQuartz nodig.

De situatie met Mir of Wayland zal dus ongeveer hetzelfde zijn. Native applicaties draaien direct, X11-applicaties draaien bovenop een "virtuele X11 server".

Als ervaren OS X-gebruiker: oh jongens dat gaat lachen worden...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/30, 20:02:42 »
Er is  alleen ondersteuning  in de open source drivers van Nvidia, Amd en Intel.

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/30, 20:14:59 »
Er is  alleen ondersteuning  in de open source drivers van Nvidia, Amd en Intel.

Voorlopig nog wel ja maar nVidia is bezig met hun gesloten driver te porteren naar EGL waardoor Mir (en mogelijk ook Wayland) ook ondersteund gaan worden. Ze moeten ook wel, want ook Red Hat e.d. zullen niet eeuwig bij X11 blijven...

Re: Ubuntu 13.10 zal standaard op Mir draaien
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/01, 11:51:47 »
Voor mij persoonlijk zou een nieuwe display server een serieuze stap dichter bij "Linux op de desktop" zijn. De volgende stap is een geünificeerde high-level API en bijbehorende ontwikkelomgeving, zodat het eenvoudig wordt voor ontwikkelaars om hun applicatie te porten naar Linux.

Trouwens, ik vrees dat we niet zoveel gaan merken van "Linux op de desktop" als wel "Ubuntu op de desktop". Ubuntu is zich serieus hard aan het profileren als een individueel besturingssysteem en niet de n-de Linuxdistro. Als er een gekend systeem is waar tegen ontwikkelaars kunnen werken, maakt het dat ook alweer een stuk eenvoudiger om applicaties te porten...

Ik heb onlangs voor unief voor een van mijn programma's een binary moeten leveren voor Linux. Na een week(!) prullen om een binary eruit te krijgen die op een ander systeem dan de build server draaide, bleek het achteraf dat deze binary enkel werkte op Ubuntu 12.04. Ja, zelfs het exacte versienummer is van belang. Dus totdat ik in een paar stappen werkende binaries kan krijgen voor Linux (zoals bijvoorbeeld de deploy-stap van Xcode of NSIS op Windows), vrees ik dat bedrijven die niet zoveel ervaring met Linux hebben zelfs nog eens niet gaan probéren.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net