Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bovenste werkbalk/paneel veranderd na in slaap vallen laptop  (gelezen 402 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Bovenste werkbalk/paneel veranderd na in slaap vallen laptop
« Gepost op: 2020/04/27, 12:48:17 »
Goedemorgen op deze zonovergoten woningsdag. Toen 20.04 uit kwam heb ik hem geïnstalleerd. Na enkele jaren steeds geupdate te hebben en volstrekt probleemloos t/m 19.10 gedraaid te hebben, vond ik het tijd voor een verse installatie.

20.04 loopt op zich prima. Ik heb er alleen last van, dat wanneer de laptop in slaap is gevallen (scherm uitgeschakeld) en ik wek hem weer, dan is het bovenste paneel ineens "anders". Ik heb gewoon het standaard Yaru thema, niets mee geprutst. De bovenste werkbalk is na wakker worden ineens doorzichtig en het gedeelte met de systeemicoontjes (helemaal rechts bovenin) ontbreekt. Is ook niet terug te krijgen, anders dan na een afmelden of herstart van de werkomgeving.
Dit probleem had ik de voorgaande Ubuntu's niet. Zat dus ook even vreemd te kijken toen dit gebeurde.
Wanneer ik het scherm dicht klap en later weer open, gebeurd dit volgens mij niet.

Laptop is een Dell Vostro 3360, i3, met 8 Gb Ram. Verder standaard. 

Heeft iemand een idee? Of moet ik gewoon even wachten tot een of andere update dit per ongeluk verbeterd?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Bovenste werkbalk/paneel veranderd na in slaap vallen laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/28, 16:45:10 »
Zonet was het weer zover. Ik mag momenteel thuis werken en ik had deze laptop aanstaan ivm muziek. En jawel hoor, toen het scherm weer aan ging, was het paneel weer raar. Ik heb twee schermafdrukjes gemaakt, zodat te zien is wat ik bedoel.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bovenste werkbalk/paneel veranderd na in slaap vallen laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/28, 18:13:06 »
Hier iemand met een vergelijkbaar probleem. [https://askubuntu.com/questions/1230262/parts-of-top-bar-are-vertically-offset]Hier[/url] ook iets soortgelijk. Die hadden echter allen het thema veranderd, jij dus niet. Was de muziek gestopt, m.a.w., was je computer effectief in slaapstand, of was enkel het scherm uitgeschakeld?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/28, 18:19:37 door vanadium »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Bovenste werkbalk/paneel veranderd na in slaap vallen laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/28, 19:18:02 »
Dag Vanadium,

De laptop had alleen het scherm uitgeschakeld. De radio-app (Odio) liep gewoon door en ik wekte de laptop om de radio uit te kunnen zetten / de app te sluiten.

En het is niet alleen dat de icoontjes verdwijnen, het paneel wordt ook doorzichtig, terwijl hij effen zwart hoort te zijn.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04