Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7  (gelezen 1933 keer)

Offline tineke160

  • Lid
partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Gepost op: 2010/05/08, 17:18:20 »
Ubuntu 10.04 heb ik geïnstalleerd naast Windows 7. Nu heeft mijn harde schijf (500 GB) opeens 6 partities i.p.v 2, terwijl ik alleen c en d kan zien. Bovendien is mijn d schijf geslonken van 334 GB naar 94 GB. Dat wil ik graag veranderen. En hoe kan ik zien op welke partitie Ubuntu staat en welke is de oorspronkelijke hidden partition?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Tineke

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/08, 17:29:51 »
Normaal had je waarschijnlijk c:, d: en een verborgen recovery-partitie.
Daar is Ubuntu / en Ubuntu swap bijgekomen. dat zijn er al 5. En misschien staat er nog eentje bij.

Het beste is om GParted te starten (zit in Systeem->Beheer of anders even installeren via synaptic) en dan te kijken hoe het precies zit. Eventueel een screenshotje plaatsen.

Offline tineke160

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/08, 17:33:29 »
Klopt, ik had een c, een d en een recovery partitie. Maar wat is een screenshotje?

Groeten, Tineke

Offline Haris

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/08, 17:45:15 »
GParted is Gnome Partition Editor, die kun je ook installeren door te klikken op ...toepassingen.., Ubuntu Software Center.., rechtsboven ...gparted..intoetsen, dan op ..Gnome Partition Editor...en op pijl rechts klikken en daarna ...install...


Offline heir4c

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 17:51:29 »
Het woord zegt het zelf: screen en shot
Laat ik zeggen dat je een "fotootje" neemt van je scherm. En dat kan je doen als volgt:
Ga via Toepassingen>Hulpmiddelen>Schermafdruk maken (klik erop)
Dan verschijnt er een venster waar je bepaalde keuzes kan maken. Volledig het scherm, het geselecteerde venster dat open staat en een deel van het bureaublad. Zie afbeelding 1
Zet ook even de tijd in. 3 tot 5 seconden is ok, dan heb je nog tijd om je muis ergens te laten aanwijzen wat je bedoeld en wacht dan even.
Daarna zal je nog een venster krijgen waarmee je die screenshot kan opslaan. Je kan hier kiezen hoe je het bestand noemt en waar je het kan opslaan.
Dan upload je dit bestand naar een upload-site (bijvoorbeeld: http://www.tinypic.com/ Maak eerst een account aan, is veel makkelijker om je uploads terug te vinden)
En dan kan je de linkregels die men daarna meegeeft kopiëren en hier in je antwoord bijvoegen. Zie afbeelding 2






Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 20:23:33 »
Ja de 2e linkregel nemen: IMG-code voor forums & berichtenforums.

Ik maak mijn screenshots het liefst met Ksnapshot. Kun je ook installeren via softwarecentrum.
En kies ik voor "bepaald gebied". Dan hoef je niet je hele scherm op te sturen.

Offline tineke160

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/08, 22:45:25 »
Ik begrijp uit de antwoorden dat je het beste een screenshot kunt maken vanuit Gnome Partition Editoren met die partities en dat te plaatsen op een forum om m'n vraag duidelijker te maken. Klopt dat?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/09, 06:24:49 »
Ja, dat is heel overzichtelijk, maar je kunt ook dit vetgedrukte sudo fdisk -l in de terminal uitvoeren (even kopiëren en plakken).
 Dat geeft de lijst met aanwezige partities incl. eigenschappen.

Maar kun je eigenlijk wel in Ubuntu komen of alleen in Windows? Anders heeft dit antwoord van mij weinig zin.

Offline tineke160

  • Lid
Re: partities Ubuntu 10.04 naast Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/09, 18:06:24 »
Lexaldo, bedankt voor je info. ik kan in zowel Ubuntu als in Windows komen. Ik ga alle informatie uitproberen.