Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe opnieuw installeren  (gelezen 939 keer)

Offline gerben3

  • Lid
Hoe opnieuw installeren
« Gepost op: 2009/03/23, 22:22:48 »
Hoe kan ik een alternate CD installeren als ik geen bootmanager meer heb.  Ik kan ook niet meer in de bios komen.  Het systeem wil meteen Ubuntu opstarten maar daar krijg ik na een poosje alleen nog maar een zwart scherm te zien. gewone versie 8.10.  Ik wil nu vanaf de command promt een andere CD installatie proberen. (Alnernate.) 

Omdat ik niet in de bios kan komen kan ik de boot volgorde ook niet wijzigen.  Op dit systeem staat alleen maar Ubuntu.  ???

Ik weet het ff niet meer.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/23, 22:45:26 »
Als ubuntu start heb je dus een boot-manager, als je een bootmanager hebt heb je dus een bios. Gaat je beeldscherm niet wat laat aan of is daar wellicht niet iets mis mee daar je een zwart scherm krijgt? Als je na het opstarten in een zwart scherm komt kun je dan na ctrl-alt-F2 wel inloggen?

Ik zou beginnen met een ander beeldscherm te proberen.

JimZ

  • Gast
Re: Hoe opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/23, 23:18:22 »
Het zou ook wel handig wezen als je vertelt waarom je niet in je BIOS kunt komen.

Overigens hebben de meeste huidige pc's de mogelijkheid om tijdens de POST via een F-toets (F2, F8, F11, afhankelijk van het merk) een keuzemenu op te roepen waarin je het bootmedium kunt selecteren zonder de BIOS-instellingen te hoeven wijzigen.

En daar kun je dan simpelweg de CD/DVD-drive kiezen waar de installatie-CD inzit.

Gr,
Jim

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/24, 00:34:59 »
Je komt zo in de BIOS instellingen terecht.
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ape.html

GrJ.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/24, 07:56:52 »
zie mijn handtekening, daarmee kan je een opstart diskette mee maken en kiezen waarmee de pc moet opstarten.

gr

Offline gerben3

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/24, 08:33:14 »
Ik heb mijn bios opnieuw ingesteld.  (Flash gedaan.)  nu kan ik de boot volgorde wel goed instellen dus ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Het beeldscherm is gewoon een Compaq 17 CRT monitor.  De video kaart is een ATI.  Zou daarmee nog een probleem kunnen zijn?