Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instalatie double boot naast MS windows7  (gelezen 491 keer)

Offline Smilacq

  • Lid
Instalatie double boot naast MS windows7
« Gepost op: 2012/02/17, 22:13:54 »
Hallo

Het informatie verhaal over hoe (K)Ubuntu te installeren naast Windows lijkt mij niet meer up to date, mijn ervaring is tenminste dat het fout gaat want sinds Windows7 (en misschien ook al bij Vista ?) laat het Windows OS zich niet meer in de hoek zetten door het repartitie program van Kubuntu. Het Windows7 OS zet nl bepaalde files op een vaste plek en die laten zich niet verplaatsen  zonder beschadiging. Gparted herkent de partitie waar het OS geladen is ook niet goed want hij zegt dat die ruimte ongebruikt is wat dus duidelijk niet correct is. Met de andere ntfs partities heeft Gparted zo op het oog geen problemen. Wat wel werkt is de volgende procedure: onder windows defragmenteren, daarna verkleinen (de maximale verkleining die voorgesteld wordt accepteren), daarna Windows een of twee maal heropstarten totdat alles weer vlot loopt, en daarna pas met de Kubuntu installatie beginnen waarbij je met zorg van de windows OS partitie afblijft, dus je moet voor handmatige schijfindeling kiezen. Voor het verkrijgen van de te installeren distributie zou ik als het even kan altijd opteren voor een download via de site van "Unibootin" op een memorystick (ook onder windows mogelijk). Voor een laptop zonder CD lezer zelfs de enige mogelijkheid en alleen niet mogelijk op oudere machines waar de BIOS niet voorziet in een opstart vanaf de USB. Gezien mijn ervaring geloof ik dat een bijwerken van de "handleiding" wel een goede zaak zou zijn.

Ciao

Acer Aspire 7720, Kubuntu 11.10

Offline aartje

  • Lid
Re: Instalatie double boot naast MS windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/17, 23:07:13 »
Mee eens, volgens mij moet je handelingen die je verricht,
zoals defragmenteren, vergroten, verkleinen van Microsoft
(vfat,ntfs) paritities nooit doen met Linux-gereedschap maar
uitsluitend met Microsoft-gereedschap. Dit geldt ook voor de
initiƫle indeling van je HD. Dus niet met Linux-gereedschap
je HD indelen en dan Windows er op installeren. Maar eerst
met Microsoft-software je disk indelen, je windows installeren,
zorgen dat je minder dan 4 primaire partities maakt en ruimte op
je HD overhouden voor je Linux-installatie. Van die overgebleven
ruimte kan je (met Linux-gereedschap) een extended partitie
maken en die verdelen in logische partitities (bv. root, swap,home,datalinux)
en daar je Linux (Ubuntu?) systeem op installeren.

Zo deed ik het al met dualboot Windows3.11, Windows95, Windows98SE,
WindowsXP, Windows7 en een Linuxsysteem.
Deelde ik mijn disk eerst in met een Linux fdisk bijvoorbeeld, dan kreeg ik
bijna altijd problemen.