Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu sluit niet af  (gelezen 1406 keer)

Offline Jan_Kol

  • Lid
Ubuntu sluit niet af
« Gepost op: 2014/08/30, 17:56:04 »
Bij de installatie van Ubuntu op mijn HPdv6361eu laptop (specificaties waren er problemen met het beeld.  Dat is opgelost door installatie van een NVIDI-driver voor Unbuntu 14.04.  Dus toen ik eindelijk beeld had een aantal zaken verkend en wat - in mijn ogen - nuttige software bij geïnstalleerd.  Toen ik, gezien het tijdstip, het nuttig vond de machine uit te zetten koos ik "Afsluiten".  Dat proces begon we l maar wordt niet afgemaakt.  Zij het enigszins gewijzigd, omdat het nog het gekleurde Ubuntu-beeld is, zie ik dit:



Uitzetten als de machine eenmaal bij dat SWAP-verhaal, dus * Deactivating SWAP...  [OK],  is gekomen gebeurt er verder niets meer en kan ik e machine alleen uitzetten door op uitknop van de computer te drukken.
Dat "* mount:  /  is busy" en "* Will now restart" zie ik dan niet (ik wil immers niet herstarten maar de computer uitzetten).
Wat kan dit zijn?  Het lijkt mij dat die SWAp-partitie niet te stoppen is vanuit Ubuntu, maar ik verneem graag wat ik er aan kan doen.

Alvast dank voor een reactie,

Jan



Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/05, 14:47:36 »
Exact de instructie uitgevoerd.  Gevolg: geen opstart meer maar een zwart scherm met een knipperend streepje links boven.

Na wat klungelen in de recovery modus, daar op de bonnefooi de term acpi=noirq verwijderd.  Na herstart kreeg ik wel beeld maar een opmerking System program problem detected met de vraag of ik dat wil rapporteren.  Dat heb ik gedaan (voor zover ik dat begrijp).
Toen in het terminal de zaak nog eens bekeken en geconstateerd dat dat "acpi=noirq" er nog stond bij , dus weer weggehaald bij dat GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi=noirq¨ (nu staat er dus weer: GRUB_CMDLINE_LINUX="¨)  Na herstarten bleef die systeemfoutmelding en voor zover ik uit de vragen begreep had het nu weer met de NVIDIA-driver of zo te maken.

Maar ja, mijn probleem is er dus nog en helaas kan ik ACPI in het BIOS van de laptop niet uitschakelen (Dat BIOS kent nauwelijks instelopties..  Misschien proberen HP te bereiken, al wordt dat lastig want de laptop is voor hun te oud en komt niet meer voor op hun website).

Nog even een aanvullende opmerking:  de laptop is niet meer  voorzien van een "gewone" harde schijf maar van een solid state drive (SSD).  Zou dat van invloed kunnen zijn?  Lijkt mij sterk, maar je kunt niet weten en wellicht is er hier iemand die mij uit die droom kan helpen.

Jan

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/20, 20:37:42 »
Hè, hè het is gelukt!  Mede dankzij jullie goede adviezen.

Het was wel een zeer zware bevalling door de methode van updating van het BIOS op deze HP laptop.  Dat kan uitsluitend via Windows Vista!!!  Dus schijf leeggemaakt.  Vista weer geïnstalleerd op een zo klein mogelijke partitie (41GB).  Programma voor updating HP-software gedownload en geïnstalleerd.  Daarna programma voor BIOS-flashing gedownload en uitgevoerd.  Kortom om het BIOS van versie 42 naar 43 te brengen een halve dag knoeien.
Toen Ubuntu geïnstalleerd.  Dat ging met horten en stoten.  Na de installatie en herstart alleen maar een raar beeld;  dat verbaasde mij niet echt want tijdens de installatie werd daarvoor gewaarschuwd.  Dus nogmaals herstart en in de herstelmodus gegaan.  Laten herstellen en ja hoor, de zaak werkt ongeveer naar wens.  Nog niet helemaal want ik zie geen kans draadloos te werken, terwijl de Broadcom wifi-adapter wel is geïnstalleerd evenals de Nvidia beeldschewrmdriver, wat wel een aanzienlijke verbetering van het beeld geeft.
En tot slot:  het afsluiten gaat nu als het behoort, dus nogmaals dank en dit onderwerp kan dus worden afgesloten.

Jan

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/20, 22:40:12 »
Hè, hè het is gelukt!  Mede dankzij jullie goede adviezen.

Het was wel een zeer zware bevalling door de methode van updating van het BIOS op deze HP laptop.  Dat kan uitsluitend via Windows Vista!!!  Dus schijf leeggemaakt.  Vista weer geïnstalleerd op een zo klein mogelijke partitie (41GB).  Programma voor updating HP-software gedownload en geïnstalleerd.  Daarna programma voor BIOS-flashing gedownload en uitgevoerd.  Kortom om het BIOS van versie 42 naar 43 te brengen een halve dag knoeien.
Toen Ubuntu geïnstalleerd.  Dat ging met horten en stoten.  Na de installatie en herstart alleen maar een raar beeld;  dat verbaasde mij niet echt want tijdens de installatie werd daarvoor gewaarschuwd.  Dus nogmaals herstart en in de herstelmodus gegaan.  Laten herstellen en ja hoor, de zaak werkt ongeveer naar wens.  Nog niet helemaal want ik zie geen kans draadloos te werken, terwijl de Broadcom wifi-adapter wel is geïnstalleerd evenals de Nvidia beeldschewrmdriver, wat wel een aanzienlijke verbetering van het beeld geeft.
En tot slot:  het afsluiten gaat nu als het behoort, dus nogmaals dank en dit onderwerp kan dus worden afgesloten.

Jan

Om hem draadloos te krijgen kijk dan hier: >> https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet kijk daar bij 2.11
Dat heb ik gisteren ook gedaan met een 8 jaar oude Asus Laptop en dat werkt nu perfect.

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/20, 23:27:31 »
Nee hè, na drie keer goed gaan, ging het nu toch weer mis en ben ik terug bij af....  Nou ja komt tijd komt raad.  Ik blijf gewoon doorprusten tot het lukt al dan niet met de hulp van dit forum of ander bronnen.  Houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Wel vreemd eigenlijk dat het drie keer goed gaat en dan opeens niet meer.  Als ik het scherm zo bekijk ziet Ubuntu geen kans een bepaald proces of bepaalde processen te stoppen [FAIL].  Nou ja we zien wel en tot dan gebruik ik de aan/uit-schakelaar maar.

Jan

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 17:15:53 »
Ik denk dat de HP Pavilion dv56361eu Ubuntu niet echt lust en de voorkeur aan MS Vista  geeft.

Omdat ik nog een Ubuntu 12.04.4 LTS had liggen, die er maar eens opgezet  (overigens geldt  het volgende ook voor versie 14.04.1 LTS).  Dat lukte op zich aardig, maar na herstart na de installatie kreeg ik geen beeld, alleen een grijs leeg scherm met een cursorpijltje erop.

Dus weer herstart  en gekozen voor > Geavanceerde opties voor Ubuntu > ….(recovery mode).  Vervolgens naar dpkg - Gebroken pakketten herstellen.  Na reparatie, waarvoor één (14) of meer (12) keren toestemming wordt gevraagd, op Resume - Normale opstartprocedure hervatten.  Alleen zo krijg ik na installatie een beeldscherm met inhoud;  weliswaar bar slecht van resolutie maar tenminste zichtbaar.
N.B. Omdat HP alleen via MS Vista ondersteunt heb ik Vista op de kleinst mogelijke partitie gehandhaafd naast Ubuntu.

Nu dan het uitzetten van deze laptop:

Bij Ubuntu 12.04.4 LTS (gedownload 12.04.2014) verscheen deze mededeling bij het afsluiten en moest ik handmatig de zaak uitzetten na verschijnen “ * Will now halt” (alleen weergegeven wat mij relevant lijkt):

• Asking all remaining processes to terminate...                                   [OK]
• Killing all remaining processes...                                                             [fail]
nm-dispatcher.action: Could not get the system bus.   Make sure the message bus d
aemon is running!   Message: Did not receive a reply. Possible causes include: th
e remote application did not send a reply, the message bus security policy block
ed the reply, the reply timeout expired, or the network connection mas broken.
ModemManager [846]: <warn>   Could not acquire the 'org.freedesktop.ModemManager1'
service name

ModemManager [846]: <lnfo>   ModemManager is shut down

* Deactivating swap...
mount: / is busy
* Will now halt

Bij Ubuntu 14.04.1 LTS (download 22.08.2014) verscheen deze mededeling bij het afsluiten  en moest ik handmatig de zaak uitzetten na verschijnen “ * Will now halt”:

wait-for-state stop/waiting
 * Stopping rsync daemon rsync
 * speech-dispatcher disabled; edit /etc/default speech dispatcher
 * Asking all remaining processes to terminate...                                  [OK]
 * Killing all remaining processes...                                                            [fail]
ModemManager[1087]: <warn> Could not acquire the 'org.freedestop.Modemmanager1'
 *  service name

ModemManager [1087]: <info>   ModemManager is shut down

 * Deactivating snap...
mount: / Is busy
* Will now halt

Kennelijk zit er in beide versies iets van een ModemManager die dwarsligt.  Alleen heb ik geen idee wat ik daarmee aan moet, te meer omdat er dan weer een mededeling volgt  da die modemmanager is afgesloten.  Wel valt mij op dat die bij 12 nr. 846 heeft en bijj 14 nr. 1087.....

Iemand een idee?

Jan

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Ubuntu sluit niet af
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/12, 20:25:33 »
Het heeft erg lang geduurd maar opeens lukt "gewoon" afsluiten wel.  Allen weet ik niet of het nu aan de meest recente updates ligt of aan het feit dat de Broadcom draadloze netwerkadapter niet mee deed (wat ik gezien, bepaalde mededelingen, die nu bij afsluiten niet meer verschijnen het meest waarschijnlijk acht).  Maar tot mijn verbazing en vreugde sluit de laptop nu af als bedoeld.

Overigens lukte dat draadloze werken niet echt geweldig ofwel helemaal niet.  Dankzij deze hulp: https://sites.google.com/site/computertip/Home ben ik er uit gekomen.

Jan