Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie op toshiba desktop win98  (gelezen 876 keer)

mvo

  • Gast
installatie op toshiba desktop win98
« Gepost op: 2007/08/25, 22:13:37 »
Ik ben bijna de hele dag bezig geweest om mijn windows 98 PC naar Xubuntu om te zetten, maar ik kom niet veel verder.

Ik heb de alternate CD geprobeerd, de smartboot diskette, loadlin, instlux, netboot approach etc. maar allen geven hetzelfde probleem namelijk: bij de reboot die je moet doen na het opstarten van de installatie gaat mijn pc vrolijk weer windows 98 opstarten. Hij vraagt vriendelijk of ik de linux installers weer wil verwijderen. Maar eigenlijk verwacht ik zo'n mooi schermpje dat vraagt of ik Ubuntu of Xubuntu wil installeren!!

De CD-Rom met het iso bestand slaat wel aan maar hij ziet het niet om iets van te booten.
Hij vertikt het zogezegd om een installatie te doen en wil zijn win98 blijkbaar niet kwijt!

En nu? wie o wie heeft de gouden tip of gouden vingers in de buurt van Eindhoven?

Offline Rulus

  • Lid
installatie op toshiba desktop win98
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/25, 22:26:37 »
Staat je cd-rom voor je harde schijf in de opstartvolgorde? Dat kan je instellen in je BIOS.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
installatie op toshiba desktop win98
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/25, 23:32:43 »
Citaat van: mvo
Ik ben bijna de hele dag bezig geweest om mijn windows 98 PC naar Xubuntu om te zetten, maar ik kom niet veel verder.

Ik heb de alternate CD geprobeerd, de smartboot diskette, loadlin, instlux, netboot approach etc. maar allen geven hetzelfde probleem namelijk: bij de reboot die je moet doen na het opstarten van de installatie gaat mijn pc vrolijk weer windows 98 opstarten.
Begrijp ik het goed dat je wel kunt installeren maar dat je daarna niet kunt kiezen tussen Ubuntu of windows? Dan ligt het namelijk aan Grub dat niet goed is geinstalleerd dit moet (zeker bij oudere machines) in het aller eerste gedeelte van de hd worden geinstalleerd.
 
Citaat van: mvo
De CD-Rom met het iso bestand slaat wel aan maar hij ziet het niet om iets van te booten.
Hij vertikt het zogezegd om een installatie te doen en wil zijn win98 blijkbaar niet kwijt!
Hieruit begrijp ik dat je het iso bestand op de cd hebt gebrand?! Je moet het bestand als een image branden, het is dus een soort ingepakt bestand. Is dit het geval zie dan vooral deze link: https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden

mvo

  • Gast
installatie op toshiba desktop win98
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/26, 11:36:22 »
Raggar en Rulus bedankt!

Ik had de ISO gewoon via Nero op een XP machine op de cd gebrand. Dan ziet ie het als easy cd bestand.

Via Raggars link de installatie van de ISO gedaan en jippie daar ging het installeren van start zodra ik de computer herstartte met de CD erin.

ps. uh is het eigenlijk niet te mooi weer op Bonaire om achter de pc te zitten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie op toshiba desktop win98
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/26, 12:40:01 »
Citaat van: mvo
ps. uh is het eigenlijk niet te mooi weer op Bonaire om achter de pc te zitten?
Waarschijnlijk ligt-ie in een hangmat onder een palmboom, en tikt hij z'n berichten draadloos vanaf z'n flaptop.... Een koeldrankje en een mooie meid onder handbereik...  :-)