Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus P5GC-MX 1333 problemen  (gelezen 5107 keer)

Offline John K

  • Lid
Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Gepost op: 2009/09/19, 21:12:29 »
Ik heb Ubuntu in single boot op een comp met een Asus P5GC-MX 1333 moederbord. In het boekje stat dat onder Windows de comp in silent mode kan draaien. Onder Ubuntu staat de fan constant in full speed te blazen, ook als ik silent-mode in de bios instal. Ligt dit een Ubuntu? Ook werken de energie instellingen niet onder Ubuntu. Hoe kan ik dit verhelpen?

Groeten John K

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/21, 17:03:11 »
Niemand een idee?

Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/21, 17:31:53 »
Had al wat gegoogled maar ACPI en Linux is vaak geen goed huwelijk, vooral niet bij nieuwe hardware. En 9 van de 10 keer ligt het probleem niet bij Linux. Welke versie van Ubuntu draai je nu? Welke kernelversie?

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 12:24:57 »
Ik draai 8.04 LTS  met updates. De kernel versie weet ik zo niet.

Groeten John K

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/24, 00:42:29 »
Silent lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee, het lijkt me beter als je dit op "het mdden" of auto zet in het BIOS, dan wordt het temperatuurafhankelijk. Heb je overigens EIST (oftewel Speestep) in het BIOS aangezet? Ik heb zelf ook een Asus bord (P5K SE/EPU) en weet dus uit ervaring dat je het beste het hele BIOS kunt nalopen op "foute" instellingen. Daarnaast moeten de ventilators op "correcte" wijze aan het moederbord hangen om bovengenoemde zaak te laten werken.

Verder dien je op 1 van je panelen een kleine widget (al heet dat in Gnome anders, ik kom echter alleen op de KDE benaming) plaatsen, die de processorsnelheid aangeeft. Daarop kun je dan na het opstarten klikken en kiezen voor "on demand".

Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/24, 12:44:51 »
Dat is de CPU Frequency Scaling Monitor widget.

Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/24, 12:45:34 »
Ik draai 8.04 LTS  met updates. De kernel versie weet ik zo niet.

Groeten John K
uname -a in een terminal

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/24, 15:07:21 »
Silent lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee, het lijkt me beter als je dit op "het mdden" of auto zet in het BIOS, dan wordt het temperatuurafhankelijk. Heb je overigens EIST (oftewel Speestep) in het BIOS aangezet? Ik heb zelf ook een Asus bord (P5K SE/EPU) en weet dus uit ervaring dat je het beste het hele BIOS kunt nalopen op "foute" instellingen. Daarnaast moeten de ventilators op "correcte" wijze aan het moederbord hangen om bovengenoemde zaak te laten werken.

Verder dien je op 1 van je panelen een kleine widget (al heet dat in Gnome anders, ik kom echter alleen op de KDE benaming) plaatsen, die de processorsnelheid aangeeft. Daarop kun je dan na het opstarten klikken en kiezen voor "on demand".

Ik heb inderdaad Speedstep ingesteld, verder heb ik S1, S3 en Auto optie geprobeerd (voor zover dat ermee te maken heeft) en tevens de silent, middel en high performance mode geprobeerd maar er verandert niets. Dit zijn toch allemaal Bios instellingen en kunnen toch niet van het besturingssysteem afhankelijk zijn?? Of rijken de duistere machten van Ubuntu verder dan ik dacht.........

Het gekke is dat onder een ander besturingssysteem de comp zo geruisloos is dat je het amper hoort (wel op een kritieke 60 graden celcius), en onder Ubuntu staat ie voluit te blazen! En dat terwijl de comp de printer deelt en altijd aan staat.

Groeten John K

Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/24, 15:33:41 »
Ik heb inderdaad Speedstep ingesteld, verder heb ik S1, S3 en Auto optie geprobeerd (voor zover dat ermee te maken heeft) en tevens de silent, middel en high performance mode geprobeerd maar er verandert niets. Dit zijn toch allemaal Bios instellingen en kunnen toch niet van het besturingssysteem afhankelijk zijn?? Of rijken de duistere machten van Ubuntu verder dan ik dacht.........
Ja, die kunnen verder reiken dan je denkt. Ik heb hier een notebookje met AMD CPU staan waarvan de Cool 'n Quiet opties uit de BIOS gesloopt zijn. Maar onder Ubuntu kan ik ze na wat tweaken gewoon gebruiken.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/24, 16:29:07 »
Ik zal eens bij mij kijken hoe de zaken staan in het BIOS. Welk BIOS heb je trouwens? En kon je met die widget de processorschaling op gang krijgen?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/24, 17:20:54 »
Anyway, bij deze even een deel van mijn instellingen in mijn AMI verise 02.58 (=American Megatrends) BIOS.

Cpu configuration

CPU ratio setting [auto]
C1E support [enabled]
Vanderpool technology [enabled]
CPU TM function [enabled]
Execute Disable Bit [enabled]
Intel Speedstep [enabled]

Advanced PCI/PnP settings

Plug & Play OS [yes]
Het tablad [Power]

Suspend mode [auto]
Repost video on S3 resume [enabled]
ACPI version [enabled]
ACPI APIC support [enabled]

Op hetzelfde tabblad: optie [hardware monitor]

CPU Q-fan cotrol [enabled]
CPU Fan profile [optimal] // nogmaals gezegd, silent is echt geen goed idee als de cpu temp. op 60 graden zit. //
Chassis Q-fan control [enabled]
Chassis fan ratio [auto]
Chassis target temperature [40 C]

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/25, 09:49:00 »
Bedankt voor alle uitleg, ik ga aan de slag. Ik heb de widget op een andere comp uitgeprobeerd, mocht het op de Asus niet slagen dan post ik nog.

John K

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/25, 10:07:00 »
Ik zal eens bij mij kijken hoe de zaken staan in het BIOS. Welk BIOS heb je trouwens? En kon je met die widget de processorschaling op gang krijgen?

Peter,

Ik heb Bios 0205, met intel processor D 3 ghz. Het boekje geeft minimale uitleg, dezelfde als je in de Bios kunt vinden, dus hoe je insteld maar niet wat je daarmee bewerkstelligd.

De leverancier van het moederbord zegt dat er een update van de Bios is. Het probleem is alleen dat ik deze niet kan vinden. ik heb ook geen win om de Bios update via een online programmatje uit te proberen, daarbij komt dat de Asus update IP adressen altijd overbezet zijn!

Waar kan ik jouw Biosversie vinden? Hoe flash jij deze?

Een andere vraag is, heb jij een idee of de processor betere prestaties levert wanneer je deze in Single mode zet? Ik voer niet zulke complexe taken uit om dual mode aan te moeten spreken.

Groeten John K

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/25, 15:21:21 »
Single mode, is dat het uitschakelen van 1 van de cores?

Ik heb dat BIOS native op mijn moederbord, het lijkt me geen goed idee om zomaar een BIOS op een moederbord te pleuren (compatibiliteit). Het flitsproces kan overigens dodelijk zijn voor je moederbord, indien het misgaat. Maar ik heb op het moment van schrijven even geen gelegenheid meer om te helpen, vanavond of anders morgenmiddag ga ik me eerst wat beter in je cpu, moederbord en BIOS verdiepen. Samen komen we er wel uit.

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/25, 20:58:21 »
O.k, ik zal in de tussentijd even de exacte gegevens posten, maar uit mijn hoofd staat er 'Amibios 0205' en onderin American Megatrends.


Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/26, 23:58:53 »
Hoi, sorry dat het wat later is geworden, er kwam van alles en nog wat tussen.

Ik neem aan dat je processor een van deze twee betreft: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=27513,27518, ? Als je de specs bekijkt zie je dat ze uiteen lopen.

CPU ratio setting [auto]
C1E support [enabled]
Vanderpool technology [enabled]
Execute Disable Bit [enabled]
Intel Speedstep [enabled]

Die kun je dus zo neer zetten, behalve de "Vanderpool technology" optie als het het oudste van de twee procesors betreft. Die ondersteunt namelijk geen virtualisatie. Maar in de handleiding van je moederbord zie ik staan dat dat bij jou gewoon "Virtualisation Technology" genoemd wordt en alleen verschijnt als je cpu daarvoor geschikt is. Maar deze is niet relevant voor je huidige problemen, die is per abuis in mijn toenmalige lijstje geslopen (stond er niet bij stil dat het op virtualisatie sloeg).

ACPI version [enabled]
ACPI APIC support [enabled]

De bovenste van deze twee staat er bij jou niet bij, wel "ACPI 2.0 support". Laat deze maar op de standaardinstelling staan [disabled]. De andere moet aan staan, want anders kan de processor diens snelheid niet aanpassen.

Chassis Q-fan control [enabled]
Zou ik aanzetten als ik jou was, want dan wordt de ventilatorsnelheid aangepast aan de temperatuur. Als de processor een klein aantal minuten weinig te doen heeft en de koeler is nog steeds als een gek aan het blazen, dan is er sprake van een hitteprobleem (erg veel stof opgehoopt in de koeler en/of de thermische pasta moet worden vervangen).

Als je dit hebt geregeld nog even de eerdergenoemde widget aan je paneel toevoegen om meer controle te hebben over de processorsnelheid.

Offline John K

  • Lid
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/27, 12:00:20 »
Erg bedankt voor je uileg, ik kan ermee verder!!!

John K

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Asus P5GC-MX 1333 problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/29, 17:29:04 »
Sorry dat ik zeur en het draadje tot leven zit te wekken, maar hoe is het verlopen?