Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktopomgevingen verwijderd  (gelezen 3473 keer)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Gepost op: 2008/06/19, 15:04:11 »
Hoi,

Ik probeerde LAMP te installeren met het commando sudo tasksel. Er gingen wat dingen fout en ik besloot een herinstallatie van Lamp te doen door het uit te vinken en later weer aan te vinken. Dat tweede is nooit gebeurd, want tasksel begon al mijn desktopomgevingen eraf te gooien. Toen ik erachter kwam heb ik via de xfce-terminal de gnome terminal beeindigd met xkill. Na een herstart probeerde ik sudo apt-get install ubuntu-desktop, maar ik kreeg de melding dat ik sudo apt-get -f install moetst doen. Dat werkte niet, want de repo's zijn niet te bereiken. Daarom denk ik dat de internetdriver eraf is of dat ik die apart moet starten in de terminal waar ik bij het opstarten in kom.

Heeft iemand een idee? Ik begin liever niet met compleet opnieuw installeren, want dan moeten alle programma's er weer opnieuw op.

Alvast bedankt,
Marten

edit: info toegevoegd

Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/19, 16:24:57 »
In welk scherm ben je als je het commando geeft? Recovery of iets anders?
Kan je nog wel in Synaptic komen? Als je geen internet hebt, kan je bij de bronnen de cd aanvinken en de rest uit vinken en dan ubuntu-desktop vanaf de cd opnieuw installeren. Volgens mij staat dat pakket standaard op de cd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/19, 22:06:33 »
Ik beland bij het opstarten in een niet-grafische aanmeldscherm. Daar meld ik me aan en typ ik die commando's. Ook heb ik recovery geprobeerd, maar omdat de internetverbinding niet werkt kan ik het packagemanagementsysteem niet repareren. Synaptic werkt dus niet, want er is geen grafische omgeving. Ook aptitude en het aanvinken in tasksel werkt niet meer.

Ik heb zelf nog een idee, maar weet niet hoe ik dat uitvoer, nl. het toevoegen van de ubuntu-cd in mijn sources.lst. (Die kan ik benaderen via de live-cd.) Maar hoe moet ik dan de cdrom mounten en in dat bestand zetten. Als ik die (verouderde) versie van ubuntu-desktop kan installeren, werkt dus update manager weer neem ik aan.

Alvast bedankt,
Marten

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/20, 11:15:27 »
Heeft niemand een idee? Ik weet dat ik wat snel herpost, maar ik word gek van al die update-dingen van xp :(

Alvast bedankt,
Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/20, 11:24:50 »
Om de CD aan je repositories toe te voegen moet je de live cd niet starten, je kan gewoon het # weghalen voor "deb cdrom:" in je sources.list (/etc/apt/sources.list). Deze moet je wel openen als root dus met sudo.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/20, 11:58:29 »
Bedankt voor je antwoord, maar het werkte jammergenoeg niet. De andere bronnen wilden apt toch laden. Nu vermoed ik dat ik de internetdriver zelf moet starten. Als dat klopt, hoe doe ik dat dan in de terminal?

Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/20, 12:05:01 »
En als je de andere bronnen in commentaar zet (# voor plaatsen) werkt het dan wel?

Voor je internetaansluiting gaat het om een draadloze of een verbinding met netwerkkabel ? En om welke kaart gaat het juist?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/20, 12:12:33 »
Ik zal nu eerst proberen om haakjes voor de andere bronnen te zetten. Ik heb een verbinding met kabel, die in een dhcp router zit. Het is een intern netwerkkaartje, iets van realtek dacht ik, maar het zal wel weer een oem-naam hebben gekregen.

Ik heb nu ook de haakjestip geprobeerd. Het verwijderproces wordt hervat, maar het draait niet door omdat er ook programma's worden verwijderd die  niet op de cd staan. Ik hoop nu dat je een idee hebt hoe ik de netwerkkaart aan de praat krijg zonder gui.

Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/20, 13:35:54 »
Als je netwerkkaart gewoon niet meer met je netwerk verbind en de benodigde driver geïnstalleerd is kan je, je een netwerkkaart starten door sudo ifconfig eth0 up te doen. eth0 is de eerste netwerkkaart, als deze bij jou een andere is dien je gewoon eth0 door bv. eth1 te veranderen
Normaal zou je dan een IP (inet addr), enz moeten hebben, je kan deze opvragen via ifconfig eth0

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/20, 14:11:46 »
Bedankt voor je antwoord.

de terminal zegt: commando ipconfig niet gevonden. (o.i.d.) Betekend dit dat dit ook is verwijderd door tasksel? Zo ja, is er dan nog een andere mogelijke oplossing, of moet ik nu echt opnieuw installeren?

Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/20, 14:17:13 »
In linux spreekt men van network interfaces om het netwerk te benoemen. Daarom is het commando ifconfig en niet ipconfig.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/20, 14:39:13 »
Citaat van: Passant
In linux spreekt men van network interfaces om het netwerk te benoemen. Daarom is het commando ifconfig en niet ipconfig.
Weer wat geleerd, maar het was jammergenoeg nog niet de oplossing.

Als ik ifconfig intyp, krijg ik mijn echte netwerkkaar (eth0) te zien, en een loopback adapter. Toch kan ik de pakketbronnen nog niet updaten. Het commando ping google.nl werkt ook niet. Kan het zo zijn dat er nog gegevens moeten worden opgevraagt van de router? Bijv. via DHCP?

Marten

edit: een zin niet afgemaakt

Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/20, 15:00:32 »
hebt ge het hele commando ingegeven zoals passant zei?

sudo ifconfig eth0 up

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/20, 15:04:50 »
Ja, en dan wordt de netwerkkaart geactiveerd, maar ik heb dan nog geen internetverbinding. Ik denk dus dat die nog moet worden geregeld via DHCP o.i.d.

Alvast bedankt,
Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/20, 16:05:25 »
Heb je nu een IP adres enzo (ifconfig eth0)?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/20, 16:10:25 »
Nee, dat heb ik niet. De netwerkkaart wordt wel herkent. De vraag is nu dus, hoe zorg ik dat de netwerkkaart gaat 'praten' met de router?

Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/20, 20:14:34 »
In Ubuntu wordt aanvragen voor DHCP aan de client zijde verwerkt door dhclient,  voor het beheer wordt gebruik gemaakt van dhcdbd. Komen deze in jou lijst met processen terug ? (ps -A | grep dhc*)

Als deze niet voorkomen, kan je dan een ip adres verkrijgen met sudo dhclient ?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/20, 21:08:36 »
Ik heb voordat ik jou post las devolgende hanleiding gelezen:
http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-networking-configuration-using-command-line.html Dat werkte. Ik heb nu dus verbinding met internet, en heb de repolijsten geupdate met sudo apt-get update. Nu wordt aangegeven dat het pakket mysql-server-5.0 beschadigd is. Ik vermoed dat dit pakket werd verwijderd toen ik doorkreeg dat ik alle desktopomgevingen verwijderde en dat stopte. Apt-get raad aan om sudo apt-get -f install te doen, maar dat werkt niet. Ook heb ik geprobeerd om dat pakket te verwijderen(inclusief instellingen), opnieuw installeren, gewoon installeren. Hoe kan ik dit beschadigde pakket repareren?

Alvast bedankt,
Marten

Offline Passant

  • Lid
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/21, 11:18:01 »
Wat jij gevonden hebt is heel wat beter dan wat ik je zou laten doen.

En als je eerste sudo init 1 doet en dan in het venster fix broken packages selecteert, is dan het probleem opgelost ?

Je kan ook proberen als je selecteert om naar de root te gaan in dit venster, daar sudo apt-get -f install uit te voeren. In init 1 draait de mysql-server immers niet meer.

Je kan terug naar het normale runlevel met sudo init 3.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Desktopomgevingen verwijderd
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/22, 14:01:44 »
Dat werkte! Ik heb nu m'n desktop terug, en ook compiz draait weer na de nvidia-driver aan te hebben gezet. Ik moet nog een paar dingen opnieuw installeren, maar verder is het klaar. Heel erg bedankt, Passant. Zonder jou hulp had ik aan een herinstall moeten beginnen.

Marten