Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows programma's opstarten  (gelezen 607 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Windows programma's opstarten
« Gepost op: 2017/04/21, 08:59:41 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04

Ik heb PlayonLinux geïnstalleerd, en als ik een Windows .exe bestand dubbelklikte, kon ik dat in een aantal gevallen uitvoeren, zonder eerst te installeren in PlayonLinux.

Nu heb ik Ubuntu 17.04 geïnstalleerd en ook hier heb ik PlayonLinux geïnstalleerd. Als ik nu echter een .exe bestand dubbelklik, opent dit met archiefbeheer.
Ik wilde de standaard aanpassen door het te laten openen met wine, maar dit staat niet in de lijst van programma's.
Toch is wine geïnstalleerd als onderdeel van PlayonLinux.
Hoe kan ik dit aanpassen, zodat ik deze .exe programma's toch kan draaien.

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Windows programma's opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/21, 23:26:42 »
@sidonia
ik denk dat u daar een fout hebt gemaakt om 17.04 te installeren omdat deze maar kort zal ondersteund worden namelijk, Canonical zal 17.04 negen maanden lang ondersteunen, tot januari 2018  maar Mark Shuttleworth kondigde onlangs al aan de ontwikkeling daarvan te zullen staken.

Met mijn test pc heb ik niet anders dan moeilijkheden en bugs met deze Ubuntu 17.04 dus is deze werkelijk niet te promoten.

Groetjes
Roland

www.poweredby.be
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline sidonia

  • Lid
Re: Windows programma's opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/22, 05:54:29 »
@Power

Op mijn hoofd PC staat Ubuntu Unity 16.04.
Omdat Ubuntu Unity gaat verdwijnen, ben ik alvast begonnen met uitproberen van diverse andere afgeleiden van Ubuntu.

Zo heb ik Mate, Gnome en Budgie geïnstalleerd, met de bedoeling een keuze te maken tegen de tijd dat 18.04 uitkomt.
Maar ik installeer dus alles wat ook op de hoofd PC staat, zo kan ik het tenminste goed uittesten.

Momenteel test ik Budgie, en ik moet zeggen, dat alles prima werkt, ook de programma's welke in PlayOnLinux zijn geïnstalleerd.
Alleen zo ik al schreef, .exe bestanden die ik onder 16.04 zo kan opstarten, werken nog niet op deze manier in BUdgie.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Windows programma's opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/23, 18:45:35 »
Na wine update naar 2.0.1. kan ik weer aangeven dat een programma moet worden geopend met wine.

Dus nu is dit topic opgelost.