Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu  (gelezen 1293 keer)

Offline kilian

  • Lid
Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Gepost op: 2009/06/17, 20:31:51 »
Hallo,

Ik zou graag terug heel mijn harde schijf encrypten. Toen ik nog geen Linux kende was da simpel: 1 OS, geen problemen.
Nu ik wel Linux ken is het ietsje lastiger. Ik zit met volgende vragen:
- Wat gebeurt er met mijn geëncrypte Windows partitie, wil ik 'm in Ubuntu mounten?
- Idem voor mijn data partitie
- Hoe regel ik de opstart best? Momenteel regelt GRUB dit, maar in mijn (tevergeefs) zoekwerk las ik ergens dat dit niet meer zou lukken?

Alvast veel dank!

Kilian

Offline kilian

  • Lid
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/20, 10:39:24 »
Precies toch een moeilijk onderwerp. Iemand die er veel van weet?

Offline kilian

  • Lid
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/25, 23:34:07 »
**bump**

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/25, 23:38:15 »
data partitie is geen probleem. Truecrypt is er zowel voor windows als voor linux en die kan je afwisselend voor dezelfde data partitie gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline kilian

  • Lid
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/26, 10:20:16 »
En de systeempartities? De data ging ik wel vanuit dat dit zou lukken, maar het zijn die systeempartities die wat lastiger zijn lijkt me...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/26, 11:40:01 »
Waarom zou een andere systeem partitie willen gebruiken? De data staat toch op een aparte partitie?
Als je met Ubuntu werkt kan de Vista systeempartitie versleuteld blijven en visa-versa.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline osoekar

  • Lid
Re: Truecrypt: dualboot Vista en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/26, 12:32:31 »
Volgens mij is het niet mogelijk om een volledige dualboot encryptie (Vista / Ubuntu) m.b.t. truecrypt geregeld te krijgen. TrueCrypt ondersteunt system-encryptie enkel voor Windows XP, Vista en Server versie. Het moet wel mogelijk zijn van een dualboot systeem alleen het Windows system te versteutelen en het Ubuntu gedeelte onversleuteld te laten; maar dit is niet wat jij wilt, volgens mij.

Een oplossing kan zijn, mits jouw BIOS boot from (other) devices ondersteunt, om op een harde schijf Windows te installeren en te versteutelen m.b.t. TrueCrypt, en op een andere harde schijf Ubuntu te installeren m.b.v. alternate install cd (zodat je versleutelde partities kan aanmaken).