Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie  (gelezen 6083 keer)

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/12, 18:58:29 »
Er zijn wel degelijk problemen met de compatibiliteit van ubuntu met mijn moederboard:

http://bec-systems.com/site/302/getting-linux-on-a-dx58so

Ik weet alleen nog niet wat ik met die informatie moet, ik gebruik geen raid.

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/12, 19:47:33 »
O.k. ik heb nu een work-around voor het opstart probleem. Niet zo netjes maar het werkt; ik heb SuperGrub2 (bootCD) gebrand en gebruik die om in ieder geval op te kunnen starten. Voorlopig kan ik daar wel even mee leven maar ik had nog altijd graag een betere oplossing dan deze klungelige work-around. Alles beter dan Windows zullen we maar zeggen.

Als ik het menu van SuperGrub2 krijg kan ik gewoon de Grub.cfg selecteren en de PC start eindelijk op. Niet elegant maar het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/12, 20:38:15 door paultje1965 »

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/12, 22:22:41 »
Ik heb nu vanuit de geinstalleerde omgeving (binnen met SuperGrub) de herstel procedure voor grub, eerder uit dit draadje, nogmaals gedaan. Het enige resultaat is dat ik de melding 'can't find boot device' niet meer krijg. Ik krijg nu alleen een zwart scherm met een knipperende cursor. In ieder geval iets, maar het booten vanaf de harddisk lukt nog altijd niet. SuperGrub nog maar een tijdje in de CD drive laten zitten.

stg58

  • Gast
Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/13, 02:16:28 »
Het probleem is denk ik dat ubuntu (of grub) niet met raid overweg kan.

Toen ik vanmiddag begon had ik het zelfde probleem.
10 installaties later nog steeds het zelfde.
Ik heb nu mijn raid uit gezet en nog eens geïnstalleerd en het lijkt nu allemaal goed te gaan.

Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar voor nu werkt het wel.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 02:18:16 door stg58 »

Offline jan11000

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 02:46:30 door jan11000 »

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/13, 11:08:12 »
Dit volgende stukje heb ik gevonden dat de problemen een beetje weergeeft over Grub2 en GPT drives:
REF: http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-grub2/

Citaat
Preparing partitions for GRUB 2

No special preparation is required to install GRUB 2 on a disk that uses the MBR partitioning scheme. The same is technically true of GPT; however, if a GPT disk includes a BIOS boot partition, GRUB 2 will store extra code in that partition. If the BIOS boot partition is not present, GRUB 2 instead relies on a list of disk sectors that correspond to a file in your /boot directory. If you ever adjust that file system, the sector list may become invalid, resulting in GRUB's inability to boot. Thus, use of a BIOS boot partition is strongly recommended on GPT disks.

Your BIOS boot partition should be at least 31KB in size. Making it bigger will do no harm and could be useful should GRUB's needs change in the future. In recent versions of GNU Parted, you can set the bios_grub option on a partition to turn it into a BIOS boot partition. In GPT fdisk, change the partition type code to EF02.

Boot BIOS partition info: http://grub.enbug.org/BIOS_Boot_Partition
HOWTO create after install: https://help.ubuntu.com/community/CreateBootPartitionAfterInstall

Nog maar een draadje over GPT en EFI systems: http://ubuntu-ky.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1592662
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/13, 12:59:28 »
De bios partitie is aanwezig en is 1MB groot volgen GParted. Ik ben nog maar eens de volgende stappen aan het herhalen:

sudo fdisk -l
if it's "/dev/sda" then just run:
sudo grub-install /dev/sda
If that returns any errors run:
sudo grub-install --recheck /dev/sda
Then:
sudo update-grub
to get grub to remember where to reinstall on updates:
sudo dpkg-reconfigure grub-pc
spacebar to choose/unchoose drive, enter to accept, do not choose partitions

Op het moment lukt het niet zo best, ik zit vast op de laatste stap: bezig met het configureren van grub-pc. Dat duurt al een half uur, ik heb enter en de spatiebalk al gebruikt maar er lijkt niets te gebeuren. Nog maar een tijdje wachten en het terminal venster dichtdoen.

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/13, 13:08:42 »
Citaat
Dat duurt al een half uur, ik heb enter en de spatiebalk al gebruikt maar er lijkt niets te gebeuren. Nog maar een tijdje wachten en het terminal venster dichtdoen.

Met Ctrl+C kan je eventueel een lopend commando/proces toch afbreken, als het dat is wat je wil.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/13, 13:19:40 »
Dat was eigenlijk (nog) niet de bedoeling. De vorige keer had ik volgens de experts niet lang genoeg gewacht....

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/13, 13:37:40 »
Ik heb hem ondertussen maar afgebroken en blijf voorlopig maar starten met SuperGrub2. Ik zal dan gelijktijdig eens flink gaan spitten in dat GPT/bios verhaal.

Het is overigens geen RAID configuratie, op het moment nog maar een enkele disk.

Ik zal ook eens gaan snuffelen op de site van Intel voor bios updates van de DX58SO.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 15:15:31 door paultje1965 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/13, 16:57:44 »
sudo dpkg-reconfigure grub-pc

Als dit exact is wat je in de terminal hebt getypt, dan staat er (dacht ik) een fout commando. Het juiste commando zou moeten zijn: sudo dpkg --reconfigure grub-pcAchter dpkg één spatie en twéé verbindingsstreepjes, dus.
Maar kan er natuurlijk helemaal naast zitten, hoor. ^-^

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/13, 19:44:03 »
Dat zou de reden kunnen zijn dat de boel hangt na het uitvoeren van dit command, geen syntax errors overigens. Dat komt ervan als je, zoals ik, volop copied and paste van internet.

Omdat het de vorige keer niet hielp vermoed ik dat het ook nu niet gaat helpen, het schijnt hier om een fundamenteel conflict tussen BIOS en GPT harddisk gaat. Zie ook:
http://www.rodsbooks.com/gdisk/bios.html

Ik kan het verhaal nog net volgen maar hoe de edits van de partities zouden moeten gebeuren gaat boven mijn pet. Ik blijf er dan ook maar vanaf. Misschien moet ik maar gewoon de SuperGrub2 disk blijven gebruiken voor de boots. Als ik de boel op een bootable USB stick zet (hoe moet dat?) is het waarschijnlijk een acceptabele oplossing. Niet elegant, dat is waar.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/15, 08:12:42 »
Je gebruikt toch wel de 64 bits Ubuntu ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #38 Gepost op: 2010/11/15, 11:29:49 »
Ja, dubbel gechecked.

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/15, 17:41:57 »
Misschien wel nuttige informatie: http://www.atcomputing.nl/blog/archives/2010/01/index.php

Enkel het artikel Masterbootrecord: R.I.P. is relevant, daar het een blog betreft waarop heel veel artikelen staan.

Het meest relevant lijkt mij:
Citaat
Het basisprincipe van GPT is: zet in het masterbootrecord een pointer naar een fake partitie, waar de daadwerkelijke partitie-indeling staat. Om GPT te kunnen gebruiken moet de disk aangemerkt zijn als eentje van het type GPT (i.t.t. tot het "standaard" type MSDOS). Dit kun je niet met fdisk doen, want die doet niet aan GPT, maar wel met parted (uit de stal van GNU) of zijn grafische broerje gparted.

En een voorbeeld:

sles10:~ # parted /dev/sdc
GNU Parted 1.6.25.1
Copyright (C) 1998 - 2005 Free Software Foundation, Inc.
This program is free software, covered by the GNU General Public License.

Using /dev/sdc
(parted) mklabel gpt                                                     
(parted) mkpart primary 0 3000G
(parted) print                                                           
Disk geometry for /dev/sdc: 0kB - 4080GB
Disk label type: gpt
Number  Start   End     Size    File system  Name      Flags
1       17kB    3000GB  3000GB
(parted) quit

Merk op dat het station dat de schrijver gebruikt sdc is.
Merk op dat de schrijver er eerst de opdracht maakt om een label in te voegen middels het commando mklabel gpt. Met dit label wordt ervoor gezorgd dat er aangegeven staat dat GPT wordt gebruikt in plaats van MBR.
Vervolgens maakt hij een primaire partitie aan van 3000 Gb met het commando  mkpart primary 0 3000G. Dit betekent dat er een primaire partitie wordt gemaakt van 3000 Gb vanaf het stukje 0. Let dus op dat je hier iets anders invult zodra je een 2e partitie maakt (mocht dat ooit nodig zijn).
De actie wordt bevestigd met de functie print. Vervolgens staat er de uitslag van wat er gedaan is.

Let op nu gaat het ingewikkeld worden, daar we gaan werken richting een oplossing. Ik raad aan om meerdere mensen hier naar te laten kijken en te reageren alvorens dit uit te proberen/ voeren (hangt af van de mate van zekerheid).


Hoe is dit toepasbaar op dit probleem:


  • Maak een GParted live CD/ gebruik een Ubuntu live CD en leeg de disk. Maak ervan wat je wilt (bij voorkeur unallocated space.
  • Koppel aan op jouw harde schijf (je hebt er 1, dus dat zal sda zijn)
  • Volg het voorbeeld (alleen jij hebt 2 TiB, dus 2000Gb
Info over labeling (mklabel):         http://www.gnu.org/software/parted/manual/html_node/mklabel.html
Info over partitionering (mkpart):  http://www.gnu.org/software/parted/manual/html_node/mkpart.html
Handleiding (G)Parted:                http://www.gnu.org/software/parted/manual/parted.html

Nogmaals, ik verzoek u niet te gaan prutsen totdat er gereageerd is door meerdere mensen die verstand van zaken hebben. Ik heb er wel kennis van, maar heb geen disk hier tot mijn beschikking die GPT gebruikt om het te testen. Het is dus een theorie gevalletje op dit moment. Ik hoop nog thuis een disk te hebben die GPT heeft zodat ik dit kan uitproberen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/15, 20:09:50 »
Wow, heel erg bedankt  8)

Dat is nogal pittig. Ik wacht inderdaad nog maar even de commentaren af voordat ik me hieraan waag. Ondertussen nog maar eens goed bestuderen.

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/16, 23:07:41 »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/17, 15:33:12 »
Kwam dit op mijn speurtocht nog tegen: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8822200&postcount=14

En hier mijn Google is your friend zoekstring

Dit is minder drastisch dan mijn ingreep, dus ik zou zeggen probeer dit (maak wel een back up van de file voordat je de veranderingen doorvoert).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Niet booten na Ubuntu 10.04.1 installatie
« Reactie #43 Gepost op: 2010/11/17, 16:21:01 »
Helaas, ook dit werkt niet. Wel een klein verschil, ik krijg de melding 'geen boot device' nu niet, alleen een cursor. Na een kwartier wachten heb ik de boel toch maar weer afgebroken en mijn trouwe SuperGrub bootCD maar weer in de CD speler gedaan. Zucht....

Even voor alle duidelijkheid, ik heb geen dual boot systeem. Lucid Lynx is het enige OS op deze PC.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/17, 18:12:04 door paultje1965 »