Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map  (gelezen 5348 keer)

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Gepost op: 2007/10/02, 00:19:37 »
Ik heb al heel veel gezocht op het forum en in faq maar helaas ik kan het niet vinden, kan iemand mij de commando's geven hoe ik op een eenvoudige manier een complete backup maak van mijn homefolder naar mijn externe hardisk zodat ik straks bij een herinstallatie alleen maar mijn homefolder hoef terug te zetten.

ik heb het al eens geprobeerd met het slepen naar de externe disk maar dan krijg ik diverse foutmeldingen dat bestanden niet te benaderen zijn.
ik heb het ook geprobeerd met het ubuntu backup programma maar ook dit lukte niet.

ooit heb ik ergens eens een artikel gelezen met enkele commando's in de terminal.

kan iemand mij die aub nog een keer vermelden, zowel voor de backup als het restoren. je maakt me er blij mee. Thanks, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 00:23:43 »
Het 2e resultaat met de zoekopdracht "site:ubuntu-nl.org backup home" lijkt mij wel een goede.
Deze dus: http://forum.ubuntu-nl.org/message/121036

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 00:36:22 »
Ik heb het een beetje aangepast want eigenlijk was deze howto voor een aparte /home.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan op die HD met de naam tmp ( of wat je maar wilt):
mkdir /tmpNu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan nu eerst naar de /home map toe.
2. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
3. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /tmp/NOTE: deze opdracht exact kopieren.
Nu heb je een exacte kopie van je oude /home in die nieuwe map.

Mocht dit niet lukken moeten we het iets anders doen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline wutnubu

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 06:33:27 »
Is dit verstandig Gandyman, een root password.

'k Zit net gisteren iemand van de krant te vertellen hoe veilig Ubuntu wel niet is o.a. vanwege het niet aanwezig zijn van een administrator/root password.

Je gewone home map kan toch gewoon door je zelf benaderd worden. Als dat niet lukt zijn dat toch geen problemen met persmissies.

Gebruik sudo, of gksudo.

Maar dat is een oude discussie, die niet weer gevoerd moet worden natuurlijk.

Dus volgens mij GEEN root password instellen.

Ik maak een complete backup als volgt: gksudo k3b (en dan wat slepen en klikken).
Inclusief verify, gaat al jaren naar wens, inclusief alle instellingen, mail, favorieten etc.
Op DVD dus, zoiets kan natuurlijk ook zonder k3b naar een andere schijf ofzo.

Groet

Offline patrick

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 07:27:24 »
Wat ook ideaal is, is je /home op een aparte partitie te zetten dan kan je een herinstallatie doen zonder dat je /home verdwenen is. Heb dit al verschillende malen gedaan. Het enige dat je moet doen is bij de herinstallatie dezelfde gebruikers naam gebruiken.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

breukkie

  • Gast
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/02, 08:03:08 »
Je home op een aparte partite aanmaken is inderdaad ideaal, maar ... je moet dan wel kiezen voor een handmatige indeling met  de schijfindeler en  de partitie aan /home toekennen anders heb je nog niks staan.
En moet je dit  later via  sudo gedit /etc/fstab daar weer gaan aanpassen.
Althans das mijn ervaring .

StevenD

  • Gast
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/02, 09:46:46 »
Kan het ook niet zijn dat je Home probeert te backuppen op een fat32 schijf? Als ik dat hier probeer te doen krijg ik ook een hele hoop foutmeldingen. Dat heeft te maken met de namen van sommige bestanden (en misschien nog met een aantal andere zaken). Als dat het geval is, probeer dan op jouw schijf een EXT3-partitie te maken.

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 09:56:57 »
Citaat van: StevenD
Kan het ook niet zijn dat je Home probeert te backuppen op een fat32 schijf? Als ik dat hier probeer te doen krijg ik ook een hele hoop foutmeldingen. Dat heeft te maken met de namen van sommige bestanden (en misschien nog met een aantal andere zaken). Als dat het geval is, probeer dan op jouw schijf een EXT3-partitie te maken.
Mijn externe HD is inderdaad een Fat32, ik zal eens proberen om met gparted een partitie er bij te maken.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/02, 09:59:25 »
Backuppen van je home-partitie naar een externe harde schijf gaat prima met rsync of grsync (eigenlijk een frontend voor rsync). Let er wel op dat als de schijf geformatteerd is als fat32 (=vfat), er geen rechten worden meegenomen. Maar, als je je beperkt tot de home-folder, mag in de regel geen probleem opleveren, normaal gesproken zijn alle bestanden en mappen in je home volledig te benaderen en aan te passen.

@gandyman (1): waarom is het root-wachtwoord nodig (afgezien van het feit dat het in zijn algemeenheid inderdaad, door w.hellinga aangegeven niet aan te raden is om dit toe te passen).

@gandyman (2): waarom niet rsync i.p.v. het cryptische find-commando. Zal ongetwijfeld werken, maar rsync is gemaakt voor deze toepassingen.

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/02, 10:32:07 »
Citaat van: Gandyman
Ik heb het een beetje aangepast want eigenlijk was deze howto voor een aparte /home.

We gaan nu eerst naar de /home map toe.
2. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
3. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /tmp/NOTE: deze opdracht exact kopieren.
Nu heb je een exacte kopie van je oude /home in die nieuwe map.

Mocht dit niet lukken moeten we het iets anders doen.

:D
Is mislukt, nu staat alles op mijn Harddisk 2x, ik heb dus iets fout gedaan, nu krijg ik het er niet meer af omdat de /tmp niet van mij is maar van de root.
ga ff proberen de boel te herstellen.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline pip

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/02, 16:59:22 »
Naar mijn externe harde schijf kon ik eerst ook niets kopiƫren. Na een configuratie met NTFS Configuratie tool lukte dat wel.
intel dual core 3.4 GHz  Ati radeon HD 2400
Ubuntu Lucid

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/02, 19:07:33 »
Citaat van: pip
Naar mijn externe harde schijf kon ik eerst ook niets kopiƫren. Na een configuratie met NTFS Configuratie tool lukte dat wel.
kan je me daar iets meer over vertellen?
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline pip

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/02, 19:41:59 »
NTFS Configuratie tool zit in synaptic. Mijn externe hd is NTFS geconfigureerd  en was daardoor niet zonder meer beschrijfbaar vanuit Ubuntu. NTFS Configuratie tool  detecteert alle partities en zet schrijfondersteuning voor die partities aan. Ms is er bij jou ook zoiets aan de hand.
intel dual core 3.4 GHz  Ati radeon HD 2400
Ubuntu Lucid

Offline neusje80

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/02, 22:59:19 »
Citaat van: pip
NTFS Configuratie tool zit in synaptic. Mijn externe hd is NTFS geconfigureerd  en was daardoor niet zonder meer beschrijfbaar vanuit Ubuntu. NTFS Configuratie tool  detecteert alle partities en zet schrijfondersteuning voor die partities aan. Ms is er bij jou ook zoiets aan de hand.
effe een vraagje van een newbie ;)
Als ik de home kopier en bij een nieuwe install terug zet, is dan alles weer als daarvoor?
Ubuntu User no. 17620

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/02, 23:42:12 »
Ja dan is alles weer zoals het was.

@robertvroegop
Dan bestond er al een map met de naam tmp ???
En zul je op die andere HD een map moeten maken met een andere naam.
Citaat
Is mislukt, nu staat alles op mijn Harddisk 2x, ik heb dus iets fout gedaan, nu krijg ik het er niet meer af omdat de /tmp niet van mij is maar van de root.
ga ff proberen de boel te herstellen.
Om het te wissen zal je dit moeten doen wanneer je als root werkt.

en daarna kan je beter die tip van w.hellinga proberen. ??


@w.hellinga .
klopt en ben ik ook met je eens.

Echter ??

Een boel problemen die je hier op het forum ziet zijn ontstaan omdat er geen root pw staat.
Veel proggie's met name in het server gebeuren hebben dit gewoon nodig ivm schrijfrechten.
Dit gaat dan al meestal fout tijdens de install.

Die verkorte howto voor robertvroegop was in de originele versie bedoeld om je /home te verplaatssen naar een andere partitie indien je dit niet gedaan had toen je Ubuntu installeerde.

En geloof me, als je geen root pw zet en het probeert met normale sudo rechten gaat het 8 van de 10 fout.
vraag me niet waarom want snappen doe ik het ook niet.
Ik weet wel wanneer je een root pw zet en het dan van hieruit doet dat alles perfect werkt.

Tuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden om iets te doen in Linux, zelfs ontelbare, en die met K3b zal ook goed werken, heb ik echter nooit zelf gedaan.....

Feit is wel dat wanneer je een sterk root pw zet dit totaal geen kwaad kan omdat iemand dit nooit kan bemachtigen en dus nix kan doen op je pc.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/03, 13:08:01 »
Citaat van: neusje80
effe een vraagje van een newbie ;)
Als ik de home kopier en bij een nieuwe install terug zet, is dan alles weer als daarvoor?
Dat klopt, doe ik zelfs tussen verschillende distro's.

Monk.

Offline vanadium

  • Lid
Hoe maak ik een backup van mijn homefolder/persoonlijke map
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/03, 13:21:16 »
Er is een klein risico (maar ik heb de indruk dat het klein is) dat een bepaalde upgedate versie van je nieuwe install vastloopt omdat het formaat van de configuratiebestanden gewijzigd is. Als een programma om die reden niet (meestal) of slecht zou werken, dan kan het probleem opgelost worden door de configuratiedirectory of het configuratiebestand te wissen (verborgen directories of een berborgen bestand, i.e. naam begint met een .)