Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target  (gelezen 1864 keer)

Offline DaPale

  • Lid
Hallo,

Ik wil met rsync mijn backup gaan inregelen naar een externe disk. Dit lukt prima maar wil dit toch wat finetunen.
Wanneer in de bron een bestand of map wordt verwijderd wil ik graag dat rsync dit ook op de doel lokatie doet.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan doen en wlke parameters er nodig zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/04, 11:35:13 door DaPale »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/04, 10:09:17 »
Optie --delete toevoegen aan je rsync-opdracht.

Offline Wiley

  • Lid
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/04, 10:11:11 »
Hoi,

Dat is heel eenvoudig: voeg de parameter --delete toe.

(type man rsync als je "alles" over rsync wil weten)

Nog wat tips, ik gebruik zelf rsync ook als backup tool (big fan) met dit soort regels in een script:
rsync -avz --one-file-system --delete --include-from=$0_include.lst --exclude-from=$0_exclude.lst  ~/ ${BackupDir}/home/$USERNAME >> $BackupLogFile

$0 is de "nulde" parameter van een script en bevat de bestandsnaam.
--include-from=<bestandsnaam waarin je directory's zet die je wel wil backuppen>
--exclude-from=<bestandsnaam waarin je directory's zet die je juist niet wil backuppen>
${BackupDir} is een variabele uit een script, zet hierin je pad naar de bron van je backup of vervang de hele parameter
$USERNAME bevat altijd de ingelogde gebruiker, makkelijk als je hetzelfde script voor verschillende gebruikers wil toepassen.

De rest spreekt voor zich.

Wiley

Offline DaPale

  • Lid
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/04, 11:01:51 »
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de --delete toegevoegd met het volgende resultaat:

ladmin@deimos:/backupscript$ sudo sh rsync.sh
sending incremental file list
rsync: readlink_stat("/home/patrick/.gvfs") failed: Permission denied (13)
home/patrick/
IO error encountered -- skipping file deletion


Dit is het script dat ik gebruik: rsync -avlu  --stats  --delete --exclude-from '/backupscript/exclude.txt' /home /tmp/backup

** Ik gebruik dit script momenteel als test script.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/04, 11:10:19 »
In /home/patrick/.gvfs staan de dynamische koppelingen naar andere netwerken (samba, ftp, ssh, etc.). Het lijkt er op dat rsync de links probeert te volgen. Aangezien ik niet verwacht dat je dit ook wilt, zou je /home/patrick/.gvfs ook kunnen excluden. Mogelijk dat dit je probleem oplost, want alles onder .gvfs wordt gedaan onder de gebruikerscontext, terwijl je het script draait onder root; dat zou elkaar weleens kunnen bijten.


Offline DaPale

  • Lid
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/04, 11:17:55 »
In /home/patrick/.gvfs staan de dynamische koppelingen naar andere netwerken (samba, ftp, ssh, etc.). Het lijkt er op dat rsync de links probeert te volgen. Aangezien ik niet verwacht dat je dit ook wilt, zou je /home/patrick/.gvfs ook kunnen excluden. Mogelijk dat dit je probleem oplost, want alles onder .gvfs wordt gedaan onder de gebruikerscontext, terwijl je het script draait onder root; dat zou elkaar weleens kunnen bijten.

JA!!! Dat was het probleem. Ik heb het ge-exclude en nu loopt rsync als een zonnetje en verwijderd de bestanden. en mappen. SUPER BEDANKT!

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync backup; hoe kunt je bestanden en mappen verwijderen op de target
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/04, 11:26:31 »
Een kleine bedenking: bedenk dat je backup minder veilig is wanneer die gebeurt op dezelfde schijf als waar de bronbestanden staan. Als er iets met de schijf gebeurt, dan is zowel je bron als backup verloren. Een backup moet je plaatsen op een aparte harde schijf, en beter nog een externe schijf.

Offline Wiley

  • Lid
een nadeeltje van --delete: als je 'per ongeluk' iets verwijdert in je origineel en dan een backup maakt, ben je het ook op je backup kwijt.
voordeel: je bent wel altijd 'in sync' en er stapelt zich geen rommel op (bijvoorbeeld als je directorynamen verandert enz.)

--max-delete=0 dan zie je wat er gedelete ZOU worden maar wordt niet gedelete
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10