Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WordPress  (gelezen 340 keer)

WordPress
« Gepost op: 2016/10/27, 12:46:36 »
Is het mogelijk om WordPress te installeren op een pc en dan de de pagina's te kopiëren naar de eigen server?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: WordPress
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/27, 13:27:01 »
Ja dat kan. Je moet dan wel eerst een LAMP installeren. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/LAMP

Dat betekent dat je een aantal server toepassingen op je pc moet installeren. Zie deze handleiding (engels) http://howtoubuntu.org/how-to-install-lamp-on-ubuntu

Heb het in het verleden ook el eens gedaan. Nu geen noodzaak meer voor.

Als je de localhost draaiende hebt kun je wordpress installeren door de autoinstaller in de juiste map van je installatie te zetten.

Wat ik zelf tegenwoordig hanteer:
- maak een gratis site op wordpress.com en zet die op alleen zichtbaar voor jezelf
- richt die in zoals je wilt (thema en content)
- exporteer via de backend je site als xml bestand
- installeer WordPress op je server
- upload je thema
- importeer je xml bestand

Voordeel hiervan is dat je geen gedoe hebt met een LAMP installatie en mogelijk verschil in rechten tussen LAMP en server.  Nadeel is dat je de leercurve van een LAMP mist ;-)

Re: WordPress
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/27, 13:31:18 »
Ja dat kan. Je moet dan wel eerst een LAMP installeren. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/LAMP

Dat betekent dat je een aantal server toepassingen op je pc moet installeren. Zie deze handleiding (engels) http://howtoubuntu.org/how-to-install-lamp-on-ubuntu

Heb het in het verleden ook el eens gedaan. Nu geen noodzaak meer voor.

Als je de localhost draaiende hebt kun je wordpress installeren door de autoinstaller in de juiste map van je installatie te zetten.

Wat ik zelf tegenwoordig hanteer:
- maak een gratis site op wordpress.com en zet die op alleen zichtbaar voor jezelf
- richt die in zoals je wilt (thema en content)
- exporteer via de backend je site als xml bestand
- installeer WordPress op je server
- upload je thema
- importeer je xml bestand

Voordeel hiervan is dat je geen gedoe hebt met een LAMP installatie en mogelijk verschil in rechten tussen LAMP en server.  Nadeel is dat je de leercurve van een LAMP mist ;-)
Dus eerst installeer ik LAMP en dan WordPress en als deze geconfigureerd is kan ik een website maken en deze naar mijn server kopiëren?
Welk bestand (html of iets anders) hanteert WordPress?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: WordPress
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/27, 14:06:59 »
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet werkt. Je kunt wel lokaal een WordPress site maken maar ook dan zou ik die alleen met de export en import functie op je server zetten nadat je ook daar wordpress geinstalleerd hebt. WordPress maakt namelijk databases aan die je denk ik niet zomaar via ftp werkend naar een server kunt overzetten.

Als het een nieuwe site is, waarom zet je die dan niet gelijk op de server maar dan alleen zichtbaar voor jezelf (instelbaar via de wordpress backend). Scheelt je een hoop gedoe. Als je dan klaar bent heb je hem met 1 klik live.

Re: WordPress
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/27, 14:24:03 »
Ik heb een server met LAMP draaien, maar ik krijg het niet draaiend.
Nu werk ik met Bluegriffon, dat werkt ook, maar met WordPress kan je meer (heb ik gelezen) als beginner zijnde.

Vandaar de vraag om te kijken of ik op mijn pc WordPress website kan maken en de site als html naar mijn server kan kopiëren.

Is er nog een ander alternatief voor WordPress en Bluegriffon (wel een wysiwyg editor en geen html editor)?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Anco

  • Lid
Re: WordPress
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/27, 14:47:27 »
Je zou eventueel kunnen kijken naar plugin als https://wordpress.org/plugins/static-html-output-plugin/ . Als ik goed begrijp zet deze de wordpress om in gewone html pagina's die je dan zou kunnen uploaden. Of dit ideaal is? denk het niet, maar het zou best goed kunnen werken.

Alternatieven zou ik niet weten, ik werk of met de code zelf of in wordpress
Linux user #485563

Frederik

  • Gast
Re: WordPress
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/27, 14:56:47 »
Vandaar de vraag om te kijken of ik op mijn pc WordPress website kan maken en de site als html naar mijn server kan kopiëren.

Nee, dat kan niet omdat je geen contact hebt met de php database die op de server staat.
Het kan alleen als je een exacte kopie van website+database lokaal op de pc hebt staan.
Mogelijk kun je dat realiseren met deze WP Plugin:
https://wordpress.org/plugins/duplicator/


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: WordPress
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/27, 14:56:58 »
Even een paar opmerkingen:
Bluegriffon is voor de huidige Linux versies de beste HTML editter.
Wordpress is geen CMS systeem, maar een BLOG systeem, waarmee een website met beperkingen mogelijk is.
Je moet ook uitkijken, dat je geen mug mept met een hamer, een website met een paar pagina's maken in een CMS systeem dat groter is dan de pagina's samen, moet je niet willen.
Er zijn een aantal mogelijkheden om makkelijk een website te maken, een simpele CMS, zoals:
CMSMS (CMS made Simpel), CMSimple, GetSimple, enz.
Zie ook de website OpenSourceSMS en klik dan op lite
Een aantal van deze gebruikt geen database en je kunt dus gewoon nieuwe pagina's met FTP uploaden.
Een andere mogelijkheid voor kleine websites is gewoon met Bluegriffon de pagina's maken en met FTP op de server zetten.

Zelf doe ik het anders, ik heb een PHP script gemaakt, dat een hoop dingen doet, en waarmee het plaatsen van een pagina een fluitje van en kwartje is (inflatie meegerekend).
Het werkt met één HTML pagina, waar een aantal kreten in staan, zoals:
@menu@ waar het menu komt,
@pagina@ waar de inhoud komt,
@onder@ waar (c) regel komt, enz.
De pagina is het enige dat je daarna moet maken, en dat kunnen er veel zijn, in diverse mappen.
Het menu wordt online aangemaakt, door de inhoud van de map te lezen.
Pagina's mogen bestaan uit HTML (alleen de inhoud tussen <body> en </body> wordt dan gebruikt), maar ook als .txt, of .md file, waarbij alle returns worden vervangen door een <br>.
Alle files mogen HTML bevatten, dus alles blijft mogelijk.

Voorbeelden van het PHP script: hier en hier.
Voorbeelden van een website in puur HTML is deze.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/27, 15:00:45 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: WordPress
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/27, 14:59:17 »
Wat krijg je niet draaiend? Krijg je wordpress niet geinstalleerd of zie je niets op je localhost na installatie?

Bleugriffon en WordPress zij 2 heel verschillende pakketten. De eerste is veel meer een wysiwyg html-editor waarmee je webpagina's maakt (die je dan dus via ftp op je server kunt zetten). WordPress is veel meer een contentmanagementsysteem. In Wordpress kies je je vormgeving door het instellen van een thema. Daar zijn er online duizenden van te vinden, gratis en betaald. Er zijn ook pakketten waarmee je vrij eenvoudig zelf een thema kunt maken. Je kunt ook via WordPress zelf in de css bestanden dingen aanpassen maar dat is niet wysiwyg. De meeste templates kun je wel dingen in aanpassen via de weergave opties, dat is wel deels wysiwyg.

Er zijn ongetwijfeld alternatieven maar daar zou ik even een aparte vraag voor maken. Geef bij die vraag dan duidelijk aan waarvoor je het wilt gebruiken.

Re: WordPress
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/27, 15:04:47 »
Bedankt DirkJan en Ron.
Ik denk dat ik het laat blij Bluegriffon. En ga wat experimenteren met het aanpassen van standaard templates die te downloaden zijn op internet.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27