Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] NAS blijvend verbinden met een medium  (gelezen 4510 keer)

Offline Boheemen

  • Lid
[OPGELOST] NAS blijvend verbinden met een medium
« Gepost op: 2011/07/30, 14:19:16 »
Ik heb een NAS geinstalleerd welke perfect werkt. Echter, onder Windows XP bestaat de mogelijkheid een map op de NAS blijvend te koppelen aan een drive-letter. Dat is erg handig (en dat voor windows..........!)
Wie weet er een mogelijkheid onder Ubuntu een map op de NAS op vergelijkbare manier aan een medium te verbinden?  Dan hoef ik niet telkens opnieuw - na opnieuw starten van Ubuntu - via "Netwerk", "NAS", "MAPnaam" te gaan maar kan ik rechtstreeks het icoon met "MAPnaam" aan  klikken.  

Hans
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 19:49:48 door Boheemen »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/30, 14:24:11 »
Dat kan in Ubuntu door de NAS op te nemen in /etc/fstab
Wat daar bij moet komen te staan hangt af van hoe je verbinding maakt met de NAS.

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/30, 17:02:11 »
Met nfs als je nas dit ondersteund, dit aan de fstab toevoegen.

of via samba, dit ook aan je fstab toevoegen.

Dus even googlelen hoe je dit kunt doen.


Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/30, 20:34:59 »
Het lijkt mij handigst in nautilus bestandsbeheer de serververbinding te definieren via Bestand - verbinding maken met server. Voor je de dialoog sluit, zorg je ervoor dat "maak bladwijzer" aangevinkt is. De volgende keer vostaat het eenvoudig je nas aan te klikken in he linker paneel van nautilus om de verbinding te maken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/30, 20:57:28 »
Het lijkt mij handigst in nautilus bestandsbeheer de serververbinding te definieren via Bestand - verbinding maken met server. Voor je de dialoog sluit, zorg je ervoor dat "maak bladwijzer" aangevinkt is. De volgende keer vostaat het eenvoudig je nas aan te klikken in he linker paneel van nautilus om de verbinding te maken.
Nee dan ben je bij booten niet verbonden met je server.
Dus met programma's buiten nautilus kun je bijv geen film kijken, dus je moet eerst met nautilus verbinding maken en dan pas werkt de film, is dus omslachtig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/31, 11:14:31 »
...maar kan ik rechtstreeks het icoon met "MAPnaam" aan  klikken. 
Dat is dus wat de originele vraagsteller wil. Omslachtig lijkt de nautilus bookmark me dus niet.

Als de nas volautomatisch aangekoppeld moet zijn na opstart, dan moet het inderdaad via /etc/fstab. Voor vele gebruikers (waaronder deze) is dat niet nodig, en werkt een koppeling in nautilus (die je ook op elk moment terugvindt in het "Locaties" menu) ruim naar tevredenheid.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/31, 11:31:21 »
Het zal op zich wel werken, alleen zit je dan wel met 1 addertje onder het gras.
Je moet eerst een keer op dat icoontje klikken zodat de NAS gekoppeld wordt voordat je een ander programma kan starten dat bestanden van die NAS nodig heeft.

Stel dat je muziek op de NAS staat, dan moet je dus eerst Nautilus openen en de bookmark aanklikken voordat je je muziekprogramma op kan starten. Vergeet je dat, dan kan dat muziekprogramma je muziekcollectie niet vinden.

Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/31, 11:32:27 »
sshfs filessyteem gebruiken. In fstab opnemen en eventueel een scriptje voor een automatische mount bij het opstarten. Kan je per gebruiker regelen, ook de gebruikersrechten.

Klein voorbeeldje van de regel in de fstab:

#mounten van documenten op NAS voor Martin
sshfs#martin@192.168.1.20:/mnt/server/data/data/home/martin /media/martin fuse comment=sshfs,port=2022,noauto,users,exec,uid=1000,gid=1000,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes 0 0


Even googlen hoe het op te zetten. En anders vraag je het maar, dan leg ik het wel uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/31, 11:37:38 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/31, 12:19:52 »
Waarom sshfs?
Ik weet niet wat voor NAS hij heeft, en of die überhaupt wel ssh ondersteunt...
Bovendien is sshfs een stuk trager en heeft andere nadelen dan bijv. NFS of Samba.

Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/31, 14:41:11 »
sshfs, veiligheid en werkt net zo snel, zoniet sneller dan samba. Ik kan ook mijn bestanden van buiten via internet bereiken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/31, 15:25:57 »
sshfs werkt inderdaad niet zoveel trager dan samba. sshfs is echter niets meer dan een ftp protocol over een veilige verbinding. Dit is ontworpen voor bestandsoverdracht. Niets meer. Als je andere dingen probeert, zoals heen en weer scrollen door een film of met een database werken, dan kan het wel eens foutlopen als de bestanden ter beschikking staan via een sshfs verbinding. In zo een gevallen heb je samba of nfs nodig.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/31, 16:18:09 »
Binnen je eigen netwerk zou ik zoveel mogelijk gebruik maken van NFS indien mogelijk, dat werkt in mijn ervaring toch het makkelijkst en het snelst. SSHFS kan je daarnaast gebruiken voor als je buiten de deur bent. Maar dat kan alleen wanneer je NAS ook aan SSH doet. En aangezien de topicstarter daar nog niks over gezegd heeft weet je nog helemaal niet of dat kan, dus dan is het aanraden van sshfs als eerste suggestie niet zo handig.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/01, 11:14:57 »
Bedankt allemaal voor de informatie. Ik had al kans gezien een koppeling te maken met de gewenste map op mijn server ( Conceptronic CH3HNAS) in Nautilus. Dat kan via: "Netwerk" maar het kan ook via: "Verbinden met server".    Helaas heeft dit 2 nadelen; je moet na de boot altijd 1x de verbinding tot stand brengen in Locaties en het staat niet op de desktop.
Waar ik naar zoek  is een automatisch werkende koppeling met een gewenst map/bestand op de server welke bereikbaar is direkt op de desktop. Dat is makkelijker voor de gebruiker.

Ik heb - dank zij jullie reakties - toch weer wat dingen die ik ga proberen.

Hans

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/01, 11:19:36 »
De link die ik hoger had gegeven legt uit hoe je een permanente koppeling kunt maken vanuit /etc/fstab zodat de link er dus is zodra je pc start.

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/01, 15:52:47 »
Inderdaad. Als je niet wil dat de gebruiker de eerste keer de verbinding moet maken, dan is de enige manier de koppeling opnemen in /etc/fstab.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/03, 15:57:30 »
Mijn vrouw is secretaresse van een vereniging en schrijft veel brieven, verslagen enz. Ik heb nu vanuit Openorrice tekstverwerker een default link gedefinieerd naar de naam van de bladwijzer met brieven dat op de server staat. Ik heb m.b.v. "verbinden met server" daarvoor een entry gemaakt in "Locaties" Dat werkt goed. 
Door al het gevogel heb ik echter enkele items in locaties staan die ik nu graag weg zou willen halen. Dat lukt niet omdat bij elke muisopdracht direkt de link naar de server wordt gemaakt..........   Hoe los ik dit op?? 

Hans

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/03, 15:59:50 »
Als je via locaties je eigen home map opent, dan zie je standaard aan de linkerkant ook al je "bookmarks" naar andere locaties. Als je ze uit die balk weghaalt verdwijnen ze ook uit het menu.

Offline Boheemen

  • Lid
Re:[Opgelost] NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/03, 19:47:51 »
Bedankt! Ik heb nu kunnen opruimen.  Hiermee sluit ik dit topic. Iedereen bedankt.
Hans

Re: NAS blijvend verbinden met een medium
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/03, 19:53:17 »
Zet je nog [OPGELOST] vooraan in de titel van je eerste bijdrage ?  Klik daarvoor op "verander" bij je eerste bijdrage.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...