Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]  (gelezen 5141 keer)

Offline molly w

  • Lid
Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Gepost op: 2019/07/01, 16:31:49 »
Hansnl liep tegen het feit aan dat zijn systeem niet verder kwam dan het inlogscherm. Zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106360.0
Hij had het probleem verholpen met Timeshift.
Ik heb zijn tips gevolgd, vanuit de LiveDVD timeshift gestart en de oudste versie gekozen uit het rijtje dat ik kreeg. Helaas, dat hielp niet. Ik kom nog steeds niet verder dan het inlogscherm. Het laatste dat ik zou willen is opnieuw installeren van Mint19, want ik kan nu niet bij de profielen van Firefox en Thunderbird. Of misschien toch via de LiveDVD???

Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/01, 20:08:42 »
Betreft het een versleutelde installatie? Kan dan zijn dat je 'boot-partitie' dan vol is.

https://superuser.com/questions/957012/free-space-in-boot-partition-with-dependency-loop
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/01, 21:43:37 »
Wat is een versleutelde installatie? Hoe weet ik of dat het geval is?
En leg eens uit hoe dat werkt, een bootpartitie die vol is en dat daardoor ik telkens weer in het inlogscherm terecht kom.
Ik heb jaren met linux 13 gewerkt daar is me dat nog  nooit gebeurd. Hoe kán dat?

Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/01, 22:21:45 »
Kom je na het aanzetten van de pc op een scherm met alleen maar ruimte om je wachtwoord in te vullen of zie je bijv ook je gebruikersnaam?
Je kan het versleutelen per ongeluk hebben aangevinkt bij het installeren.

Zie je wel je gebruikersnaam, dan is je pc niet versleuteld en is dat niet het probleem.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/01, 22:23:36 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/02, 11:26:25 »
Ik zie mijn gebruikersnaam.
Wat kan ik nu doen? Vanuit een livesessie.

Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/02, 14:04:17 »
Misschien heb je hier iets aan:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=261704

Verder zou ik het ook niet zo weten. Als je nog documenten kunt back-uppen, dan zou ik dat doen.  En als je er nog niet uitkomt, dan zou ik zelf een herinstallatie overwegen.  Ben je dan sneller mee dan met het zoeken naar een oplossing.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/03, 12:09:33 »
Gelukt.   :)
Dankzij mijn zoon en forum linux mint.
Met Crtl-alt-F1, terwijl op scherm inlogscherm stond, toegang verschaffen tot een soort van terminalvenster.
Na invoeren van credentials startx Leverde naast tal van foutmeldingen ook de vraag op not enough space?
Commando df leverde op dat /dev/sdb6 vol zat. Ronaldus zat in de goede richting.
apt-get clean had geen succes.

Op mintforum zag ik tune2fs -m0 /dev/sdb6 Toegepast
df leverde op dat er nu weer ruimte was op de partitie.
Herstart. Hij deed het weer. Moest nu alleen mijn bureaublad, met name de werkbalken, reconstrueren.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/03, 12:12:56 door molly w »

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/03, 12:55:31 »
Toch maar even plaats maken op de schijf.
tune2fs -m0 /dev/sdb6Daardoor heb je nu geen reserve meer voor systeemopdrachten. Maw als je nu weer in dezelfde situatie komt rest er niets anders dan bestanden handmatig te verwijderen.

De ±5% ruimte die gereserveerd wordt heeft wel degelijk nut.

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/03, 20:37:28 »
Mijn zoon waarschuwde ook al. Kun je nu weer ruimte maken voor systeemopdrachten? Op mintforum las ik:
Citaat
If you reboot after doing that I expect you'll be able to start normally, after which you can clean up and set it back to normal with -m5 again.
Hoe doe ik dat? Met tune2fs -m5 /dev/sdb6?

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/04, 08:44:24 »
Begin eerst met tune2fs -m5 /dev/sdb6 en kijk vervolgens het resultaat na met tune2fs -l /dev/sdb6Hierin vind je dan het totaal aantal blocks Block count en het voorbehouden aantal Reserved block count. Deel het laatste door het eerste en je hebt het percentage.

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/04, 11:16:54 »
Als ik doe, krijg ik: "Toegang geweigerd tijdens openen van /dev/sda6 (partitie heette nu sda) Kan geen geldig bestandssysteem-superblok vinden."
Commando df heeft aan dat van deze partitie 95% in gebruik is.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/04, 11:20:35 door molly w »

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/04, 12:32:38 »
Uiteraard als sudo de opdracht uitvoeren en de partitie aanpassen. Dus sudo tune2fs -m5 /dev/sda6
sudo tune2fs -l /dev/sda6
Als de partitie een unieke label heeft mag je zelfs die sda6 vervangen door disk/by-label/MijnUniekLabelsudo tune2fs -m5 /dev/disk/by-label/MijnUniekLabel
sudo tune2fs -l /dev/disk/by-label/MijnUniekLabel
Eventueel het label achterhalen met lsblk -f

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/05, 14:19:46 »
Inderdaad sudo. Ik dacht dat ik al sudo was. Tune2fs -m5 bedoelde partitie (Mijn Unilever label was errug lang) gedaan. Percentage gereserveerde blokken is nu op 5% gezet, meldt het systeem. Commando tune2fs -l daar moet ik nog aangeven wat ik wil weten. Dat is -c voor aantal blokken  en -r  voor gereserveerde blokken.  Maar wat is dan de syntaxis? Ik heb tune2fs -c gedaan, dan meldt systeem dat er een argument vereist is. Die ik tune2fs -l -c ook dan is een argument vereist. Hier tast ik in het duister van onwetendheid.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/05, 17:58:59 »
In de terminal man tune2fs  tikken.
Werk trouwens voor veel commandoos.
De in jouw geval missende parameter is de schijf: /dev/sdX
Aanvulling en sorry: argument moet zijn: /dev/sdXY én sdXY mag NIET (en dat is héél belangrijk) aangekoppeld zijn. Dus sudo umount /dev/sdXY.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/06, 12:42:41 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/08, 13:42:05 »
Ik kan het dus doen voordat ik inlog via het inlogscherm, met ctrl-alt-F1.
Of voor de zekerheid umount

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #15 Gepost op: 2019/07/08, 14:55:17 »
Ik heb intussen opnieuw hetzelfde probleem: de hd is vol.
Vanmorgen heb ik een update uitgevoerd (mint 19), daarna aan het werk met Libre Office.
Ik krijg melding dat Office interne gegevens niet kwijt kan: niet genoeg schijfruimte. Kan bestand dus niet meer opslaan. Er kan niets meer.
Dan maar ctrl-alt-backspace. Ik kom terug in inlogscherm-loop.
Dan ctrl-alt-F1, vervolgens df en dan zie ik dat HD vol zit. tune2fs -m5 helpt niet. Blijft vol.
Gisteren heb ik de prullenbak nog leeg gemaakt en was er 6% beschikbaar.
Ik verdenk de update ervan dat die de laatste beetjes gereserveerde ruimte heeft bezet. Tune2fs meldt wel dat er 5% gereserveerde ruimte is gemaakt, maar is dat écht zo???
Hoe kan ik weer ruimte maken?
Ik raadpleeg intussen "How to free disk space on Linux machines" [https://www.techrepublic.com/article/how-to-free-disk-space-on-linux-systems/]
« Laatst bewerkt op: 2019/07/08, 15:33:54 door molly w »

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/08, 20:10:48 »
Dan ctrl-alt-F1, vervolgens df en dan zie ik dat HD vol zit.
Wellicht kun je dan beter de output daarvan hier posten. Bij voorkeur df met de in jouw hyperlink genoemde -Th optie. Dus
df -Th [Enter]

Of doe eventueel df -Th  > df.txt [Enter]

Zodat die output in die df.txt komt te staan. Als het om Windows met Linux dualboot betreft, heb je wellicht de Linux partitie te klein gemaakt. Of heb je veel grote film bestanden staan. Of andere grote downloads.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #17 Gepost op: 2019/07/09, 10:10:07 »
Vraagje: hoe maak ik een output van wat op scherm staat na ctrl-alt-F1??? Het is immers geen gewone terminal, die kan ik niet bereiken.
Verder denk ik aan het volgende:
  • Een tijd geleden heb ik een tweede gebruiker aangemaakt: "test" om te checken of een probleem bij mij lag of bij het systeem.
    Als ik die nou weg krijg, dat scheelt wellicht een tweede 'home'.
  • Met GParted of Windows schijfbeheer wat ruimte weghalen bij Windows en toevoegen aan Linux. De partitie waar nu Linux 19 op staat, is in 2014 gemaakt op voorstel van het installatieprogramma van Linux 13. Dat blijkt nu dus wat te krap te worden.
Nog wat anders wat ik zie:
het commando 'du -sh *' leverde op dat mijn home 8,7G groot zou zijn. Maar als ik alle directories van home optel kom ik niet verder dan 4,640M, Dat snap ik niet. Waar zit dat verschil dan?

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #18 Gepost op: 2019/07/09, 10:21:28 »
Kijk eens wat volgende opdracht geeft:du -xhd1 ~/ | sort -hr

Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #19 Gepost op: 2019/07/09, 10:44:54 »
Vraagje: hoe maak ik een output van wat op scherm staat na ctrl-alt-F1??? Het is immers geen gewone terminal, die kan ik niet bereiken.
Verder denk ik aan het volgende:
  • Een tijd geleden heb ik een tweede gebruiker aangemaakt: "test" om te checken of een probleem bij mij lag of bij het systeem.
    Als ik die nou weg krijg, dat scheelt wellicht een tweede 'home'.
  • Met GParted of Windows schijfbeheer wat ruimte weghalen bij Windows en toevoegen aan Linux. De partitie waar nu Linux 19 op staat, is in 2014 gemaakt op voorstel van het installatieprogramma van Linux 13. Dat blijkt nu dus wat te krap te worden.
Nog wat anders wat ik zie:
het commando 'du -sh *' leverde op dat mijn home 8,7G groot zou zijn. Maar als ik alle directories van home optel kom ik niet verder dan 4,640M, Dat snap ik niet. Waar zit dat verschil dan?
Komt waarschijnlijk door de verborgen bestanden.
Kan je zichtbaar maken door <ctrl>+h
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #20 Gepost op: 2019/07/09, 15:03:44 »
Kijk eens wat volgende opdracht geeft:du -xhd1 ~/ | sort -hr

Wat dan opvalt is de omvang van /home/[user]/.thunderbird, namelijk 8,3G.
Meteen daarna komt het bestand .cache, groot 173M. toch aanzienlijk kleiner.

Echter, als ik als commando ls -al geef, wordt voor .thunderbird (blauw) 4096 opogegeven
« Laatst bewerkt op: 2019/07/09, 15:23:43 door molly w »

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #21 Gepost op: 2019/07/09, 15:18:57 »
Dan ctrl-alt-F1, vervolgens df en dan zie ik dat HD vol zit.
Wellicht kun je dan beter de output daarvan hier posten. Bij voorkeur df met de in jouw hyperlink genoemde -Th optie. Dus
df -Th [Enter]

Of doe eventueel df -Th  > df.txt [Enter]

Zodat die output in die df.txt komt te staan. Als het om Windows met Linux dualboot betreft, heb je wellicht de Linux partitie te klein gemaakt. Of heb je veel grote film bestanden staan. Of andere grote downloads.

Helaas, geen ruimte op het apparaat

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #22 Gepost op: 2019/07/09, 16:08:31 »
Echter, als ik als commando ls -al geef, wordt voor .thunderbird (blauw) 4096 opogegeven
Dit geeft enkel de grootte van de directory zelf, maw de inhoudstafel. Voor de groote van de dieper liggende mappen moet je de du opdracht verder laten zoeken. Verander de opdracht eens:du -xhd3 ~/.thunderbird | sort -hrDe grootste map zal waarschijnlijk de Mail of de IMail map zijn.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/09, 16:10:25 door Nero »

Offline molly w

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #23 Gepost op: 2019/07/09, 22:41:01 »
Stel dat ik daar in opruim, helpt dat om ruimte te maken voor systeemtaken?
Mijn zoon  heeft het idee dat er wat anders aan de hand is, dat iets anders langzaam alle ruimte in neemt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux Mint inlogscherm blijft in loop [2]
« Reactie #24 Gepost op: 2019/07/10, 06:17:19 »
Wellicht zou je dan van die df -Th [Enter]

output een foto kunnen maken, en die hier posten. Of alleen de regels opschrijven van de partities die met meer dan 80% gebruikt wordt. De /dev/loop partities regels hoef je niet op te schrijven.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM