Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lacie network space  (gelezen 1432 keer)

lacie network space
« Gepost op: 2009/08/27, 12:08:58 »
Ik heb van een vriend een Lacie Network Space van 500Gb gekregen. Ik had deze graag aangesloten, maar weet niet hoe dat te doen met Ubuntu.
We maken hier in huis gebruik van een router (philips wifi). Er zijn daar drie ethernet ingangen aan.

Steek ik gewoon de harde schijf daarin?
Wat moet ik verder doen om er aan te kunnen via mijn laptop (wifi)?
Is het mogelijk de schijf te beveiligen (of is dat niet nodig?)

Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt, maar geraak echt niet wijs uit al de posts.

Alvast hartelijk bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: lacie network space
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/27, 14:17:49 »
Je kan de handleidingen voor die schijf downloaden als je ze niet hebt.

Inpluggen van de ethernetverbinding in je router is inderdaad het enige wat je moet doen om de schijf in het netwerk in te schakelen. Op dat ogenblik krijgt de schijf een IP adres. Aangezien dit standaard kan wisselen telkens je de schijf of router opnieuw opstart, is het aangewezen om via de configuratie van uw router ervoor te zorgen dat die schijf steeds hetzelfde ip-adres krijgt, bijvoorbeeld 192.168.0.9.

Eens je het adres van die schijf kent, kan je het gebruiken om de verbinding te maken. Je kan het ip adres gebruike. Een andere mogelijkheid is dit adres een "naam" te geven. Dat doe je door in het bestand /etc/hosts een lijntje toe te voegen, vb.

192.168.0.9 networkspace

Nu kan je in plaats van het ip adres de naam networkspace gebruiken.

Dan moet je de verbinding maken. Hier hangt af welke protocols de netwerkschijf ondersteunt. Wellicht ondersteunt die schijf Windows netwerking. Dan maak je de verbinding via samba. Dit zou grafisch moeten kunnen met nautilus: Bestand - verbinding maken met server. In de dialoog kies je als "service type" Windows share, onder server vul je het ip adres (vb. 192.168.0.9) of de naam (vb. networkspace) in. Of je een gebruikersnaam moet ingeven, hang af van de configuratie van de netwerkschijf.

Wellicht ondersteunt je schijf ook ftp. Dan kan je er aan met een ftp client, maar in linux kan je ook een ftp verbinding mounten alsof het een lokale schijf was. Ook dat zou grafisch met nautilus moeten kunnen: service type; ftp.