Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?  (gelezen 818 keer)

Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Gepost op: 2008/04/13, 15:09:39 »
Hallo,
Mijn probleem is dat ik na het updaten van 8.04 geen geluid meer heb zoals beschreven in topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/24753
In deze topic geeft mrGee mij een voorlopige oplossing dat ik kan opstarten met een oudere kernel en inderdaar dat werkt, maar dan moet ik steeds de ESCknop indrukken en kiezen voor kernel 2.6.24-15 en dan werkt het geluid weer naar behoren.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik dit wijzigen zodat dit permanent wordt en dus automatisch die kernel wordt opgestart.

Ik heb al zitten kijken in de /boot/grub map maar sorry, daar snap ik nog niets van. Is er iemand die mij kan vertellen waar ik het moet veranderen?

Ik hoor graag van jullie, groetjes Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 15:13:47 »
- gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

- zet de regel met kernel 15 boven de regel met kernel 16

- opslaan, sluiten, herstarten

Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 15:25:48 »
Citaat van: pjotr123
- gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

- zet de regel met kernel 15 boven de regel met kernel 16

- opslaan, sluiten, herstarten
pjotr bedankt!!! ga meteen even veranderen... thanx again.

Het WERKT....... :-)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline mrGee

  • Lid
Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 17:42:00 »
Hallo

Ik had dus niet op het vorige draadje van robertvroegop
gelet, maar ik zie dat het je in ieder geval gelukt is.
Als je er niets voor voelt om de menu.lst file met de hand
te editten kun je ook qgrubeditor gebruiken, die is grafisch
dus klik klak klaar, maar van txt filetjes hacken leer je meer.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 20:26:52 »
Het kan ook simpeler, opstarten met de "oude" kernel en in synaptic gewoon de nieuwe verwijderen.
Grub wordt automatisch aangepast.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Hoe start ik automatisch op met Kernel 2.6.24-15?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/13, 20:54:06 »
Je kan natuurlijk ook altijd het regeltje tellen waarop de kernel staat die je wil gebruiken (in je menu.lst) Helemaal bovenaan staat  er een lijntje met daarop "default 0" (zonder " ") Dat betekent de eerste lijn.  Staat die kernel die je wil bvb als zesde in het rijtje van besturingssystemen,memtest en andere lijnen zoals "Andere besturingssystemen" (alles met "title" vooraan telt voor een lijntje) dan zet je "default 5" (voor het zesde lijntje dus.)

In jouw geval staat die "oude kernel" waarschijnlijk op het tweede lijntje, dus zet je default 1

Let wel, uit mijn ervaring blijkt dat dit nummer niet wordt aangepast bij een upgrade van de kernel.  Je zal dat in zo'n gevallen dus manueel moeten doen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...